Deveta umetnost - strip
- razbokorila se, razgranala i procvetala u bezbroj smerova (baš u skladu sa
uzrečicom Mao Ce Tungu „neka cveta
hiljadu cvetova“) u širokoj lepezi od humorističkih i avanturističkih do
serioznih i autorsko-alternativnih sadržaja iscrtanih-islikanih svim znanim
tehnikama, od hiperrealističkih do novoprimitivističkih. Velike slobode u strip izrazu zbir su malih pomaka u sindikalno-korporativnom stripu i
neograničene (do potpuno nihilistično-haotične) slobode andergraud-alternativnog stripa. Stoga savremenim strip autorima stoje na raspolaganu
bezbrojna sredstva i tehnike a jedino ograničenje u stvaralaštvu jesu njihove
ideje. No, čini se da je za ogroman broj strip
umetnika takva i tolika sloboda pre opterećenje nego izazov i oni radije
kreću utabanim stazama nego da krče svoje (da ne bismo zvučali preoštro
pomenimo da je isto stanje i u drugim umetnostima, od književnosti do filma).
Zbog svega toga valja obratiti pažnju na umetnike koji su i voljni i sposobni
da se odmaknu od standardnih formi i sadržaja. Na ovdašnjih strip prostranstvima jedan od takvih
stvaralaca je Srboljub Nikić koji se
sa tri strip knjige, koje je i
napisao i nacrtao („Žig petokrake“, 2013,
„Srce nije meso“, 2014. i
„Decembarska noć“, 2016), nametnuo kao svež, netipičan glas sa drugačijim
vizurama i emotivno-vrednosno-značenjskim paletama. Zbog svega toga novi grafički roman „Prozor“ (na više od 240
strana) svakako pleni pažnju znatiželjnog čitaoca posebno jer je već na prvi
pogled - drugačiji od ranijih. Naime, likovni deo romana iscrtava Goran Trajković, slikar, ilustrator, grafički
dizajner; njegov manir umereno stilizovanog realizma obogaćen efektnim
senčenjem-šrafurom na drugoj je strani likovnog registra od ranijeg oštrog
karikaturalnog Nikićevog poteza.
Priča
„Prozora“ nije ni jednoslojna ni
jednosmerna – kako je poželjno u konfekcijskom stripu – već ju je moguće iščitavati na nekoliko nivoa. Najširi je
istorijski sled godina II svetskog rata
i poratnog perioda; bliža odrednica jesu prostori zemlje Srbije ali i Evrope.
Pojedina se dešavanja otkrivaju u više navrata jer radnja ne teče linearno;
ponajpre se otkriva sudbina Vukašina,
mladića koga je rat bacao (posle tuče sa nemačkim vojnikom) od jedinice
kraljevske vojske do logora na Banjici,
preko Poljske, Varšave i Švajcarske do Amerike. Za njim će ostati trudna devojka i ubijeni otac a slediće
susreti sa bizarnim kepecom pa fatalnom Rahelom
te sa Kurciom Malaparteom i
bokserskim šampionom Maksom Šmelingom
i, konačno, beg u obećani Novi svet u
kome će se, sticajem okolnosti i loših ljudi, blage godine prosperiteta i
stvaranja porodice izroditi u kriminal iz koga će Vukašina spasiti akcija tajne službe Jugoslavije. Tako će se Vukašin
vratiti kući i sresti sina Čedomira
koji već ima 30 godina i sopstvenu porodicu. No, sudbina ima svoje planove i
puteve pa će ostavljenog Čedomira
ostaviti supruga i pobeći u zagljaj muževljevog polubrata da bi se posle 30
godina, kao starica, vratila kući.
Ratnoj tragediji dat je određeni
ljudski lik a kroz pojedinačnu patnju i porodično stradalništvo u generacijskom
sledu, nazire se funkcionisanje nekih dubljih mističkih principa, kakav je
roditeljski greh i njegovo ispaštanje. Istorijsko i metafizičko su spleteni u
nerazmrsivo klupko kome začudnost povećavaju neobični likovi ali i razni snovi
(alegorijski, proročki...) koje junaci intenzivno sanjaju. Scenarista Nikić, sledeći iskustva svojih ranijih
grafičkih romana, osnovnoj pripovednoj liniji „dodaje“ i priču (odnosno, ovog
puta, strip u stripu) koja se može čitati i u kontekstu sudbine junaka ali i
kao metafikcijski odušak koji ispod pojavno-trivijalnog dešavanja otkriva
dublje nanose mitoloških formi koje prepoznaju i potenciraju fatalne sudbina i
plemenite osobine (žrtvovanje i uzajamno junačko poštovanje, bez obzira na
pripadanje sukobljenim taborima). Zanimljivi su i razgaljujući gegovi vezani za
Paju Patka: dečak čita “Zabavnik” dok je oku gledaoca
prezentovana epizoda u kojoj se Paja
maskira u - Betmena. Smešno
simboličan je i gest Vukašina koji
svom sinu, iako ovaj ima 30 godina, na poklon iz Amerike donosi - velikog gumenog Paju; sa tom će se igračkom družiti Čedomirov sin. Na kraju albuma će Čedomirov sin, Petar, od
svoje majke, posle 30 godina njene odsutnosti, na poklon dobiti velikog - Paju Patka. Tako su se u porodici
zatvorila dva kruga neverstva i dva se odsutna roditelja vratila kući donoseći
na poklon strip junaka koji je simbol
bezbrižnog detinjstva ali i neurotičnog, nezadovoljnog kolerika.
Kao dodatno akcentiranje prošlosti i
pojačavanje simbolike u “Prozoru” su “upotrebljeni”
prepoznatljivi simboli, od postera sa Titovim
likom i potpisom, reklame za Jagodinsko
pivo, plakata za ediciju “Nikad
robom”, sa likovima Mirka i Slavka,
znanih logoa “Politiking Zabavnika” i “Mika Miša”, naslovne strane “Politike” sa reportažom o “Dragoljubu Aleksiću, čoveku od čelika”,
plakata na zidu Banjičkog logora “Gospode
Bože, daj da moja zemlja uvek bude moja i da je ne delim sa dangubama” do
plakata za predratne filmove “Mikelanđelo,
život jednog titana”, “Ćerka samuraja” ali i za Kjubrikovu “Paklenu pomorandžu” uz koje stoje i natpis na Čedomirovoj majici “Trži se dobrovoljac” i TV izveštaj o Titovim lovačkim uspesima.
Rečju, grafički roman “Prozor” nudi višeznačnu priču, nominalno iz vremena
prošlih i sadašnjih a suštinski bezvremenu, o ratovima i društvenim lomovima, o
nedokučivosti ljudske prirode i sudbine, o odlascima i vraćanju porodici kao
jezgru i temelju življenja.
(“Dnevnik”, 2017.)
0 komentara:
Постави коментар