Strip
izdanja u obliku raznoraznih svezaka i magazina na novinskom papiru, najčešće štampanih
crno-belo (mada je ono crno uglavnom sivo) ili slabim bojama, sa umrljanim otiscima
nejednakog intenziteta i drečavim kolor koricama deo su odrastanja generacija
dečaka i devojčica Zapadnog sveta,
posebno u drugoj polovini XX veka. Jeftina zabava koja velikim tiražima donosi
profit - to je bila uloga stripa u
okrilju korporativnog izdavačkog biznisa. Da bi se ovaj zadatak ispunio
urednici su neprestano tragali za sadržajima koji će još bolje prodavati robu.
Na tržištu SAD-a, koje je taj recept
i promovisalo, borba za publiku nije poznavala granice pa je svaki potencijalni
smer interesovanja čitalaca istraživan i, makar probe radi, zadovoljavan. Tako
su eksplicitni palp horor i uvrnuti naučnofantastični stripovi iz „E.C.“ edicija („Entertaiment Comics“ naslednik „Educational
Comic“) privukli veliku pažnju tinejdžerske publike što je „izrodilo“ i vrhunski
parodijsko-satirični magazin „Mad“ iz
1952. godine. Burna reakcija konzervativno-melograđanskih snaga zabrinutih za mentalno
zdravlje omladine (kad je već prohibicija neslavno propala) naterala je establišment
da 1954.g. stripove proglasi štetnim
i nepoželjnim što je uz masovni bojkot slomilo brojne izdavače (nešto slično
se, malo ranije desilo u Jugoslaviji
u „organizaciji“ progresivnih snaga). Da bi se spaslo šta se može, strip industrija je osnovala sopstvenu
cenzuru (famozni CCA) koja je
„krojila“ buduću poželjnu ponudu „priča u
slikama“. Uspon rok’n’rol muzike
i hipi pokreta, odnosno društveno
angažovanje mladih (od borbi za prava crnaca do otpora ratu u Vijetnamu) uticaće i da se strip koliko-toliko oporavi i vrati tamo
gde je bio; jedan od nosilaca tog povrata je bio izdavač Voren sa izdanjima „Creepy“
(„Jezivo“ iz 1964) i „Eerie“
(„Grozno“ iz 1966) u kojima se osećao duh slavnih „EC“ vremena. „Creepy“ i „Eerie“ su okupili niz „slobodnjaka-nezavisnih“
strip velikana spremnih da realizuju
zadatke ovih magazina i njegovih „domaćina“ ujka
Jeze i rođaka Groze a koji su
bili da se čitaocima sledi „crv u žilama“
i priredi im se „užasavajuće veselje“.
Za postizanje ovih rezultata bila su dozvoljena sva sredstva kojih bi se
scenaristi i crtači dosetili što je omogućilo da se potpuno „razmašu“,
dopunjuju postojeću i razvijaju novu žanrovsku ikonografiju ali i da traže sveže
teme i pripovedačke/crtačke postupke. Rezultati su, naravno, bili nejednako
uspešni-kvalitetni ali je pomak kako u žanrovima tako i u razvoju strip tehnika bio očigledan.
U
plejadi saradnika ovih magazina zapaženo mesto zauzima i Hose Ortiz (1932-2013), Španac
koji je i pre nego što se 1974.g. priključio Vorenu bio aktivan i produktivan crtač. Za nepunu deceniju saradnje
sa Vorenom, Ortiz je nacrtao oko 120 stripova što ga ubraja među
najproduktivnije izvođače strip
radova. Po povratku u Španiju Ortiz
će u saradnji sa scenaristom Segurom
započeti postapokalitčki serijal „Hombre“
(koji će mu doneti veliku slavu) a potom i druge serijale („Barton i Cid“, „Morgan“). Ortiz je crtao i za mnoge engleske
izdavače kao i za italijanskog Bonelija
(mega epizode Teksa Vilera). Brzina Ortizovog rada (i po tri table dnevno)
učinila ga je poželjnim saradnikom izdavača koji daju kratke rokove; no, uprkos
velike produkcije Ortiz je uspevao da
zadrži standardno dobar crtež u prepoznatljivom stilu koji je od početnih
tvrdih linija evoluirao u jedinstveni spoj redukovano-karikaturalnog crteža, ne
nužno anatomski adekvatnog, lelujavih senki i tvrde podele na svetlo i mrak.
Ovaj se manir pokazao veoma prilagodljivim svakovrsnim temama odnosno i
tradicionalistički koncipiranim i akciono razmahanim i montiranim tablama. Ortiz jednako uspešno crta prizore iz
prošlosti i budućnosti, lepotice i čudovišta, egzotična mora, prerije Divljeg zapada i velegrade, sunčane
pustinje i zlokobne predele magli, ukletih zamaka i poderanih zavesa iza kojih
se kriju svakakvi užasi. Kao vrhunskog profesionalca njega ni jedna priče ne
zatiče nespremnog. Knjiga komplikovanog naslova „Creepy predstavlja: Hose Ortiz Definitivna kolekcija priča i
ilustracija objavljenih na stranicama magazina Creepy i Eerie - Apokalipsa i
druge priče, tom 1“ originalno objavljena 2014. i iste godine izdata kod
nas zahvaljujući agilnom „Darkwood“-u
u ediciji „Jezovik“, sabira bogatstvo
Ortizovih stripova rasutih po ovim magazinima čineći ih dostupnim novim
generacijama i potvrđujući da je reč o vrhunskom umetniku. Ovaj tom čine, uz
dve dopadljive minijature („Goblin“ i
„Zvezdano dete“), serijali kreirani u
nekoliko nastavaka. Početni „Apokalipsa“,
scenarste Bada Luisa, čine celine „Rat“, „Glad“, „Kuga“ i „Smrt“ a njihove
cinične priče dozvoljavaju Ortizu da
se potpuno razmaše crtajući impozantne minijature i slike preko čitave
stranice. „Demoni Džeremaje Kolda“,
scenario Bada Luisa, su ambiciozno horor zamešateljstvo koje je Ortizu dozvolilo da šeta od Nju Meksika do San Franciska iz 1914. godine. Serijal „Probisvet“ smešten u Japan,
u sumrak ere samuraja, 1854.g. bavi se šarolikim društvom, od nindži do Crnog demona, boga koji vrišti, a sve se to vrti oko simpatičnog,
prgavog Irca Hjuza Sali Salivena.
„Nuklearna hit parada Žestokog Džoa“, scenariste Džima Stenstruma, kojoj je prvi nastavak nacrtao legendarni Ričard Korben, šaljiva je postapokaliptička igrarija koja će
izmamiti osmeh čitaocima što zbog same priče a što zbog Ortizovih crtačkih geg vragolija.
U konačnom
sagledavanju ova je knjiga dokument o duhu jedne epohe koji je vrhunski strip
umetnik Hose Ortiz pretočio u sjajne „priče u slikama“ koje plene pažnju i
razgaljuju maštu znatiželjnih čitalaca.
(„Dnevnik“,
2017.)
0 komentara:
Постави коментар