Strip
je isprva zamišljen kao novi oblik industrijske zabave za široku publiku i kao
takav je i realizovan uz pomoć „prigodnih“ sadržaja-priča i crteža. Nikakve
ekstravagancije nalik umetnosti nisu bile poželjne pa su u tom smislu i
usmeravani autori-izvođaći strip
radova. No, jedinstveni spoj crteža i reči u kontinuiranom toku mamio je
ambicioznije autore da se okušaju i van zadatih standarda. Osvajanje novih strip horizonata i sloboda bio je (i
jeste) proces koji je umnogome nepredvidiv i zavisi bilo od pojedinaca jakog
stvaralačkog integriteta i uticaja bilo od manjih ili većih grupa često
generacijski bliskih autora. Nemali uticaj na promene imala je pojava
takozvanih „one shot“ stripova -
dakle stripova koji se stvaraju u
samo jednoj priči, bez osmišljavanja serijala i mnoštva nastavaka; ova novina
je bitno doprinela i formiranju kategorije „grafičke
novele“ kao dela koje nije obavezno i najčešće ne pristaje na standarde
komercijalnog stripa, od tematskih i
crtačkih do onih vezanih za standardizovanje dužina epizode i albuma. Tako je u
poslednjim decenijama XX veka 9. umetnost
raširila lepezu svojih dometa u rasponu od sindikalno-korporacijskog preko
alternativnog i andergraud do autorskog stripa.
Čak i u tom krajnje šarolikom okruženju neretko se dešava da neko ostvarenje
prijatno iznenadi pa čak i zapanji znatiželjnog čitaoca. Jedno od takvih dela
je i album-grafička novela „Od signala do
šuma“ za koji je proslavljeni žanrovski pisac Nil Gejmen pisao priču-scenario a Dejv Mekin joj podario izuzetan vizielni lik.
Saradnja
dvojice talentovanih umetnika sklonih iskušavanju okvira i krajnjih granica
umetničkih formi i žanrova (odnosno njihovom ustrajnom prevažilaženju) započela
je kratkim stripovima publikovanim u
raznim alternativnim magazinima. Kako su se rezultati zajedničkog rada pokazali
uspešnim i ambicije autora su rasle pa je u engleskom magazinu „Lice“ započeto objavljivanje nastavaka stripa „Od signala do šuma“ dugog gotovo
70 tabli. Već 1992. strip je
odštampan kao album da bi, posle nekoliko izdanja, 2007.g. album-grafička novela bio obnovljen i dopunjen sa tri kratka stripa (kao uvod) odnosno svojevrsnim
epilogom koji zaključuje „Od signala do
šuma“. U ovom obliku knjiga stiže i do nas u izdanju agilnog „Darkwooda“,
2012.g.
Osnovna
priča „Od signala...“ nije ni malo
standardno stripovska: filmski
reditelj saznaje da ima uznapredovali tumor i da mu ne preostaje više od nekoliko
meseci života. On odbija da se leči, prekida kontakte sa prijateljima i povlači
se u samoću. Suočen sa saznanjem o skorom kraju on, kako je to i do sada radio,
zamišlja kako će izgledati njegov novi film koji neće imati vremena da snimi.
Filmska priča dešava se 31. decembra 999. godine kada se svi seljani (čak i
osuđenici) malog mesta u srednjoj Evropi,
ostavivši kuće i imanja, penju na vrh brda da tamo sačekaju apokalipsu sveta u
kome žive. Dve pripovedne linije, obe vezane za iščekivanje kraja, prepliću se
a paralele između njih intrigantne su i neretko zapanjujuće. Režiser shvata da
mora da zapisuje svoje zamisli i tako nastaje scenario „Apokatastaza“ koji će ostaviti svojoj prijateljici, filmskom
producentu. Seljani koji iščekuju smak sveta poučeni hrušćanskim učenjem
pokušavaju (ne previše uspešno) da osmisle, racionalizuju ono za šta su sigurni
da će ih zadesiti. No, uprkos strahu od prikazanja četiri jahača apokalipse
svet nije nestao, te noći niko nije umro - ali je, posle kratkotrajnog
ublažavanja bolova, skončao režiser koga pronalazi komšija sa gornjeg sprata.
„Od signala do šuma“ svakako nije
zabavna i vesela priča već seriozan pokušaj da se sagledaju krucijalne teme
bolesti i smrti, ličnog i kolektivnog suočavanja sa takvom neminovnošću i da se
u tom kontekstu odredi mesto čovekovog stvaralaštva kao načina da se prevaziđe
sopstveni nestanak. Vizuelno oblikovanje tih dilema izvedeno je krajnje
netipičnim strip sredstvima. Uz kolorne
crteže, koji nisu ni stripovski
koncipirani ni izvedeni, Mekin je
ukomponovao fotografije koje je bojio ili od njih pravio kolaže. Kompozicije
tabli nose jasne otiske Vorholovskih pop art manira (kombinovanje fotografija
istog formata) uz „prisvajanje“ nekih nadrealističkih
obrazaca ali i onih iz savremene masovne potrošačke kulture (plakati).
Svojevrsna dopuna (ali i kontrapunkt) ovih zahvata su interludijumi između
poglavlja u kojima se nižu naizgled nasumični-haotični tekstovi i ilustracije.
Zbog ovakvo kondenzovanog i utiscima bogatog doživljaja sadržaj „Od signala...“ je teško paralelno
pratiti odnosno nužno je vraćati se i iznova ili čitati ili razgledati
table-slike a u svakom od tih sledećih uvida otkrivaju se nove pojedinosti i
značenja.
U
konačnom sagledavanju „Od signala do
šuma“ se otkriva kao izuzetno delo visokih umetničkim ambicija i dometa
koje se sticajem srećnih okolnosti „izvedeno“ u stripu što nije nikakva mana već upravo prednost jer su nadahnuti umetnici
u potpunosti iskoristili sve mogućnosti ove forme.
(„Dnevnik“,
2017.)
0 komentara:
Постави коментар