Agilna
„Čarobna knjiga“ u biblioteci „Riznica Bonelli Gigante“
objavljuje stripove iz kuće „Sergio Bonelli Editore“, italijanskog
strip giganta; mada je u svojoj zemlji, bivšoj Jugoslaviji i delu Evrope
ovaj izdavač pre svega bio poznat po junacima kakvi su Zagor, Teks
Viler, Mali rendžer, menadžeri su nastavili da šire lepezu junaka i
dopunili je Dilanom Dogom, Martijem Misterijom, Mister Noom a još
kasnije Natanom Neverom, Dragonerom... Sem beskrajnih serijali Boneli
je potencirao i kratke serijale odnosno samostalne albume svakovrsnih žanrova
što je rezultiralo višedecenijskim održavanjem na samom vrhu strip
izdavačke piramide Italije. Nisu se samo junaci i forme menjali već su
se ’uozbiljavali’ i sadržaji stripova izdižući se iznad prostodušnih,
konfekcijskih proizvoda za lako i brzo konzumiranje; tako je stvorena šansa da
scenaristi realizuju svoje ozbiljnije projekte odnosno da crtači daju oduška
svojim olovkama i četkicama. Jedan od tih ambicioznijih projekata je i
četvorodelna mini serija „10. oktobar“ koja se originalno pojavila
2023.g. a već sad je dostupna domaćim stripoljupcima u dva tvrdo
koričena toma u punom koloru.
Scenaristkinja
Paola Barbato (1971), domaćoj je publici najpoznatija po većem broju priča
napisanih za serijal „Dilan Dog“, odnosno po serijalu „UT“ kao i
scenarijima za seriju „Priča“ („Jedno doba, jedna priča“); ona je
autorka više romana a radila je i za televiziju. Priča „10. oktobra“
pripada žanru naučne fantastike, podžanru negativnih utopija a
započinje rečima „Nekada davno, svet je bio mesto na kojem je bilo teško
živeti. Bilo je bolesti, zagađenja, rata, bilo je bogatih i siromašnih. Onda je
došlo do promene, a s njom je stigla ravnoteža. Otad su ljudi počeli da se
osećaju dobro i imali su sve što im treba. Bolesti su iskorenjene. Svako se
rađa sa istim mogućnostima, a kriminala nema. To je omogućeno, između ostalog,
i zahvaljujući zakonu koji dopušta začeće samo u laboratoriji, programiranje
rađanja i programiranje smrti“. Utopija je, dakle, ostvarena po cenu
totalitarnog vladanja svim ljudima a ključna poluga sistema je kontrola
brojnosti populacije i zadati „rokovi trajanja“ svakoga (ljudi žive 3, 11, 26,
38, 57 ili 70 godina); određeni broj staraca preko 70 godina služi kao primer
ružnoće neizvesnog trajanja života. Običaji su prilagođeni zadatim rokovima pa
deca za ključne rođendane kao poklone mogu da biraju – sahrane! Smrt je, uče već
u školi, prijateljica koja hoda uporedo sa svakim. Uprkos sveprisutne
propagande nova doktrina nije potpuno uspešna jer neki ljudi teško prihvataju gubitke
članova porodice ili svoje dece pa su psihički nestabilni i nisu dobar primer
ostaloj svojoj (živoj) deci. U takvoj (nefunkcionalnoj) porodici živi Riči
kome se bliži jedanaesti rođenda ali su njegova depresivna majka i izgubljeni
otac obuzeti svojim traumama i strahovima pa dečaku čak ni ne planiraju
rođendansku proslavu. Ričiju ne ide najbolje ni u školi ni među
drugarima i jedino uspeva da se zbliži
sa starim susedom, samcem gospodinom Kolom. No, ma koliko bezazleno
izgledao Kol krije opasnu tajnu – on je član grupe koja namerava da
prevari sistem i izbriše ograničenja životnog trajanja budućoj generaciji beba.
Riči, sticajem okolnosti, postaje njihov zarobljenik jer se zaverenici plaše
da će ih odati a potom i saučesnik u finalnoj akciji upada u Centar za
rađanje gde će se izvršiti diverzija...
Društvo
u kome bi svi bili srećni i zadovoljni prelemeniti je filozofski ideal koji je
praktično neostvarljiv ukoliko se insistira na potpunim individualnim
slobodama. Svaki je ljudski život jedinstven u svojoj složenosti i ne može se uvek uklopiti u društvene norme,
što će se izroditi u nezadovoljstvo i otpor odnosno borbu protiv utopije.
Šarolika grupa zaverenika (dobroćudni starac iz komšiluka, namrgođena baba, lakomisleni
vetropir, samohrana majka i njena ćerka koja će uskoro napuniti 3 godine,
depresivna usedelica) planira diverziju a svako ima svoje razloge za
nezadovoljstvo i bunt. Svakome su na nekom životnom planu izneverena očekivanja
pa on želi da namiri svoje račune sa društvom koje mu/im je obećalo sreću.
Spisateljica kroz priče zaverenika otkriva mane samoproklamovane utopije.
Kontrasti su jači jer ih sagledava dečak bez mnogo predznanja o svetu u kome je
rođen i bez jasne svesti o onome što bi on želeo da učini (osim da ga poljube
devojčice iz razreda). Ipak, želje su jedno a neminovnosti drugo što će i Riči
spoznati u finalnoj sceni.
Matija
Suroc (1982) je imao neobičan zadatak da naslika budućnost koja ne liči na
uobičajene medijske predstave; umesto tehnoloških čudesa i ekstravagantne
arhitekture ova utopija je prepuna porodičnih kuća i gradova bez gužvi.
Ipak, to nije svet koji mi poznajemo a tu razliku je Suroc pokušao da
dočara neobičnim rakursima i malim odmacima od uobičajenih boja. Brojni
dijalozi su tražili da ih vizuelno dinamizuje promenama uglova kadriranja. Sve to
je rezultiralo slikama koje su na prvi
pogled prepoznatljive ali je u njima, ipak,
nešto ’pomereno’.
Serijal
„10. oktobar“ je, u konačnom svođenju utisaka, intrigantna avantura koja
osim zanimljive priče apostrofira i mnoga ozbiljna pitanja ljudske egzistencije
i organizacije društva/države.
(„Dnevnik“,
2024.)
0 komentara:
Постави коментар