Sudbine junaka umetničkih dela različite su: neki bivaju brzo zaboravljeni, drugih se njihova publika dugo seća; ima i onih koji nastavljaju da intrigiraju svoje obožavaoce jer ovi žele da znaju šta je bilo posle kraja njihovih avantura. Ambiciozniji među ljubiteljima neretko su skloni da se „umešaju“ u posao autora tako što će i samo dopisati/docrtati/dosnimiti nove zgode dragih im heroja. Poslednjih decenija, posebno od kako smo doboko ukoračili u doba masovnih digitalnih komunikacija, ovakve rabote su dobile na poletu i brojnosti a skovan je i zvanični termin za njih – „fanfiction“ koji se prostire od literature i stripa do filmova (kakvi su fanovski nastavci „Zvezdanih ratova“ ili „Zvezdanih staza“, na koje filmski studiji nisu gledali blagonaklono). Preteče fanfiction-a mogu se naći kroz čitavu literarnu istoriju, od dopisivanja Šekspira, Servantesa do dopune Brema Stokera i Džejn Ostin. Masovnija pojava, kako se to tada zvalo, „neautorizovanih priča“ datira s kraja XIX i početka XX veka i vezna je za mnoštvo priča o Šerloku Holmu koje nije napisao Konan Dojl; što je junak bio popularniji to je češće bio dopisivan od strane anonimnih autora, najčešće ambicioznih amatera. Kako smo naveli, danas je takvo pisanje definisano kao fanfiction i manje-više se smatra regularnim ukoliko se, prilikom objavljivanja (najčešće u specijalizovanim megazinima ili antologijama), navedu autori originala. Po strani od ovog pokreta stoje knjige koje se temelje na ranijim delima napisane od pisaca-profesionalaca (npr. Filip Hoze Farmer je autor Tarzanove biografije i apokaliptičnog života Doka Sevidža, K. J. Džeter je napisao svojevrsni nastavak Velsovog „Vremeplova“...) a koje svoje „opravdanje“ mogu naći u okriljima doktrine postmodernizma.
Tihomir
Jovanović (1955), već se u svojim pričama bavio novim avanturama junaka Luna,
kralj ponoći (dok se u ostatku dosadašnjeg opusa doticao mnogih popularnih
junaka) a u najnovijoj knjizi se, kako sam naslov kaže, bavi doživljajima Diabolika,
strip negativca nastalog 1962.g. u mašti sestara Guisani koju su u
crtež pretočili mnogi crtači, od Berselija, Bozolija i Zanibonija
(nacrtao je oko 300 epizoda) do novih snaga. U crnom trikou iz koga vire samo
njegove oči, naoružan nožem i kapsulama otrova, Diabolik krade dragulja
i antikvitete, najčešće u izmišljenom Klirvilu. Pomaže mu fatalna Eva
Kant a glavni neprijatelj mu je inspektor Ginko. Diabolik je
majstor prerušavanja za šta koristi savršene maske, znalac je umetnosti i
nauka, vozi crnog Jaguara E iz 1961.g. (Eva ima isti takav auto
ali bele boje); najpre je bio nemilosrdan prema svima koji mu se nađu na puta
ali je „revidirao stav“ i najčešće mete su mu korumpirani političari i bahati
bogataši. Jovanovićevu knjigu čini pet priča, od klasičnog nadmudrivanja
policije u „Kristalnoj lobanji“ (koja je diskretni omaž Indijani Džonsu)
do uvida u Diabolikovu mladost „Ostrvo prošlosti“ i poseti mestu
na kome ga je, kao siroče, odgajao kriminalac Kralj (dok nije shvatio da
je mladić opasan pa pokušao da ga ubije što je, pak, bio Kraljev kraj); „U
Neptunovom carstvu“ je Diabolikova i Evina avantura pod morem u kojoj
otkrivanje starog brodoloma donosi susret sa neprijateljskim vanzemaljcima; na naučnofantastičnom
fonu je i „Diabolik protiv Diabolika“ jer prati dvoboj živog Diabolika
sa svojim robotskim dvojnikom. Najsloženija i najambicioznija priča zbirke je „Tigrasta
zolja“ u kojoj, tragajući za starim automatonom u obliku tagraste zolje, Diabolik
kroz novinske članke prati poduhvat Fantomasa, francuskog negativca iz
romana tandema Alan i Sauvestre, iz prvih decenija XX veka, koji
je bio uzor autorkama Diabolika, i koji je takođe sklon prerušavanju a
proganja ga policija na čelu sa inspektorom Žuveom. Nakon što posredno
razokrije Fantomasovu potragu za tigrastom zoljom, Diabolik joj
ulazi u trag ali je s poštovanjem ustupa tajanstvenom strancu Kresu,
koji po biološkim zakonima nikako ne bi mogao biti živ!
Jovanović
je preuzeo postojeću matricu Diabolika i uspešno je iskušavao gradeći
uzbudljive kriminalne intrige ali ju je i nadogradio novim elementima
(vanzemaljci, roboti) da bi je u „Tigrastoj zolji“ razvio u intertekstualnu
avanturu koja bi se lako uklopila u famoznu „Wold Newton family“,
koncept izukrštane fikcije (crossover fiction) koji je osmislio pomenuti
Filip Hoze Farmer a u kome je stvorena paralelna istorija na osnovu
života svih literarnih/stripskih/filmskih junaka širom sveta. Na
zanatsko-literarnoj strani Jovanović je verno oponašao stripovsku
poetiku koja se temelji na jednostavnosti pripovednja, bez ikakvih ukrašavanja
ili zahtevnijih stilskih figura, što je doprinelo uverljivosti štiva tako da
čitalac, barem onaj sa dužim stažom, ima utisak da čita neku od starih svezaka
edicije „Super strip biblioteka“ koja je, od broja 43 („Zasjeda pod
vodom“) iz 1967.g. objavila 25 Diabolikovih epizoda. Mnogo kasnije, Diabolik
je sporadično objavljivan, bez većeg odjeka među mlađim generacija što,
naravno, nije zavisilo od njegove atraktivnosti već od duha novog vremena. Jovanovićeva
knjiga nam, pak, živo i uverljivo vraća na scenu jednog od ikoničnih strip
(anti)heroja druge polovine XX veka.
(„Dnevnik“,
2023.)
0 komentara:
Постави коментар