„Bauk“ američke naučne fantastike kružio je belim svetom još od polovina XX veka i rezultirao uspostavljanjem poprilične uniformnosti u promišljanjima određene tematike; otuda su dela neameričkih autora uvek bila osveženje u odnosu na preovlađujuće obrasce kojima se većina pisaca pokoravala. Naravno, bilo je (i danas ih ima) autora van engleskog govornog područja koji su se itekako koristili iskustvima, matricama i ikonografijom američke verzije žanra što, s druge strane, nije „a priori“ značilo loš kvalitet takvih dela, uz uvažavanje opaske Teodora Sterdžena da je 90% žanrovske produkcije bezvredno ali da je takav procenat i u ostalim umetničkim formama-oblastima; no, takve knjige bile su (i jesu) prilog svojevrsnoj „globalizaciji“ literature na štetu lokalne posebnosti i autentičnosti. Egzemplar navedenog stava svakako je i roman „Nije vreme za heroje“ Sema Lundvala (1941), Šveđanina koji je pisac, teoretičar i istoričar naučne fantastike, urednik časopisa i antologija. „Nije vreme za heroje“, originalno objavljeno 1971. godine, deo je serijala o Bernardu (kome pripadaju i romani „Bernard osvajač“ iz 1973, objavljen 1990.g. u domaćem časopisu „Alef“, i „Bernardovo magično leto“ iz 1975). Reč je o humorno-satiričnim romanima koji, u maniru kojim su pisali R. Šekli i H. Harison, prate dogodovštine onižeg, debelog, brkatog, trapavog i ne preterano bistrog vojnika-izviđača Bernarda Rordina. Knjige variraju dobro znane, od neinventivne upotrebe trivijalizovane žanrovske situacije i odnose sveukupno ih dovodeći do karikaturalnog apsurda i „smehotresnog“ besmisla. Poletnost i svežina te urnebesni ritam smenjivanja epizoda bez mnogo padova ili praznog hoda čini ove romane literaturom koja se lako konzumira a kojoj će znatiželjni čitalac osim zabave otkriti i oštre kritike neinventivnog, rutinskog trošenja žanra.
U
romanu „Nije vreme za heroje“, koji je 1980. objavljen u danas
legendarnoj biblioteci „Kentaur“ beogradske „Prosvete“, armada svemirskih
osvajača zastala je pred centralnom planetom carstva koje je propalo pre 200.000
godina ali su mu odbrambeni sateliti itekako živi. Strašni general Supersoko
odredio je Bernarda, do tada zabavljenog posmatrnjem sekretarica, za izviđača
koji će se spustiti na planetu. Zlosrećnik će u ruševinama grada najpre sresti
džinovskog kauboja sa kojim, kao novostečenim drugarom, nastavlja pretragu
planete. Ubrzo postaje jasno da je centralni mozak planete bio sve vreme
aktivan i da je, fasciniran petparačkom literaturom (u širokom rasponu koji
podrazumeva horor, s jedne, i ljubiće, s druge strane), koristeći
bačve protoplazme stvorio mnoštvo bića po ugledu na književne uzore – od
romantično-posesivno-agresivne mediicnske sestre Teri (koja se smrtno
zaljubljuje u Bernarda i proganja ga preko cele planete sve dok se ne
uda za njega), preko grofa Drakule do prpošnog ali plašljivog Konana;
kao Bernardov arhineprijatelj pojavljuje se pukovnik Gvozden,
strah i trepet za ljude i čudovišta. Kroz sva lomatanja po ruševinama i
tunelima ispod njih i borbe sa čudovištvima (od kojih najstrašnije ima 50 šapa,
otrovne zube i – besmrtno je) junaka prati i „roboprijatelj“, reklamna
mašina na više nogu koja pokušava da proda slane štapiće, hladno pivo, šampon
za kosu. Roboprijatelj kuraži izviđača marševima i himnama, istaknutom
zastavom i bojnim pokličima ali je, istovremeno, velika kukavica koja se plaši
za svoj opstanak i spreman je da žrtvuje druge kako bi ostao živ. Na Bernardova
ućutkavanja ili pretnje da će mu oteti hranu, roboprijatelj ga optužuje
da ometa preduzetništvo; kad se ukaže prilika roboprijatelj će naplatiti
vojniku i uzalud potrošenu municiju po paprenim cenama. Do kraja knjige
smenjivaće se svakojake avanture Bernarda i njegovih pratilaca sve do
konačnog obračuna sa centralnim mozgom koji se odasvud pojavljuje kad god
vojnik pozove Boga u pomoć...
Kako
bi šale i dosetke, odnosno groteskne situacije imale efekta, epizode priče se
smenjuju brzo i nisu opterećene literarnim ukrasima koji bi odvraćali čitalačku
pažnju. Poneke nelogičnosti, nejasnoće i kontradiktornosti ne obavezuju autora
na objašnjenja jer je efikasnost proze na prvom mestu. Ovaj princip rezultira i
manjim obimom knjige (oko 110 strana) što se ispostavlja kao kvalitet jer bi se
na većem broju strana lakše uočile manjkavosti priče. Kako god bilo, „Nije
vreme za heroje“ je knjiga koja je ispunila svoju svrhu a ona je da nasmeje
čitaoca i da se poigra (pa i naruga) istrošenim žanrovskim modelima koji, u
ovako iskošenoj vizuri, ma koliko bili apsurdni i groteskni, ponovo postaju
dopadljivi i zabavni.
(„Dnevnik“,
2022.)
0 komentara:
Постави коментар