Nakon dvoipodecenijskog knjiškog ćutanja (prvu knjigu “Vodeni žig” objavio je 1994.g. u izdanju prestižne Književne opštine Vršac), uz retko oglašavanje u periodici, Živojin Petrović (1964) je, u 2021.g, obradovao čitaoce sklone intrigantnoj i egzotičnoj literaturi čak dvema knjigama; najpre se, na početku leta, pojavio roman „Jelisijum: rondo“ a potom, pred kraj godine i “Orlandova bura: četiri novele” (obe u izdanju „Novosadskog kulturno-obrazovnog kruga“). Ova dela potvrđuju tezu da je reč o autoru samosvojnog, neuobičajenog proznog profila i stila.
Naslov
„Orlandova bura“ (preuzet od prve novele u knjizi) asocira na dva dela
književne istorije - poemu “Zalјublјeni Orlando” Matea Bojarda (objavljenu
između 1489. i 1495.g) i slavni ep “Besni Orlando” Lodovika Ariosta (prva
verzija se pojavila 1516. a konačna tek 1531.g); Petrović, sasvim u maniru postmodernizma,
svoje delo “udeva” u ovaj niz mada se njegov naslov može tumačiti kao
varijacija oba prethodna dela jer svoje temelje ima i u pomenutim knjigama
odnosno njihovim tematskim preokupacima. Pozivanje na istoriju (realnog,
literarnog odnosno mitskog sveta) vidljivo je u svim novelama, počev od imena
junaka (Orlando, Leminkajnen), citata koji
slede posle naslova a potiču iz ukupnog
fundusa svetske kulturne tradicije (od Svetog
pisma, Pesme o Rolandu, srpskih narodnih priča, Kalevale do srednjevekovnih
trubadurskih i truverskih pesama) i podnaslova koji baštine muzičke termine
(opera, rapsodija, rondo), uz humorno-parodijski odmak u vidu jedne “kurogonije”
(!), što sveukupno uvodi znatiželjne čitaoce u pogodbeni pseudoistorijski Srednji
vek koji je pozornica dešavanja. Naravno, ovakva postavka literarnih “dasaka
koje život znače” nedvosmisleno ukazuje na autorovo poznavanje predmetne
epohe iz istorijskih knjiga i književnosti ali i na znatno iskustvo iščitavanja
dela iz žanra epske fantastike, modernog nastavljača epova, mitova i
saga, koje se ogleda u karakterističnom odnosu prema “živahnoj” pseudoistorijskoj
svakodnevici. Upotpunjavanju atmosfere značajno doprinosi i korišćenje
arhaizama odnosno starinska konstrukcija rečenica, osobito u dijalozima i
opisima prizora-scena kroz koje se radnja razvija. I sam raspored pripovedaka u
knjizi apostrofira pomenuti dualitet istoricizma i žanrovskog: prva i treća
pripovetka mogu se svrstati u istorijski
utemeljena dela sa elementima fantastike koji su u funkciji
otvaranja nekih od krucijalnih dilema epohe ili celokupne civilizacije (susreta
sa krajem sveta u naslovnoj pripoveci, sumraka vladavine starih bogova i
dolaska novog u “Marijatinom sinu”); drugi i četvrti segment (“Cry,
Dragon, Cry”, “Galsko celivanje”) funkcionišu na matricama epske
fantastike propuštenim kroz specifičnu autorsku vizuru koja ih izdiže od
žanrovske rutiniranosti i bezličnosti, podcrtane humornim odmakom koji
istovremeno povećava uverljivost junaka – tačnije antijunaka Filisa,
plaćenog mačevaoca sa brojnim nečasnim manama i njegovog druga Amarilisa,
pohotnog vilenjaka koji je postao lutalica iz želje za avanturom ali i zbog bega
iz bračnih okova. Pomenute dve novele nose dovoljno potencijala za čitavu
seriju priča o (ne)slavnim podvizima ovog dvojca u lako karikiranim svetovima
žanrovske epske fantastike.
Ma
koliko različiti bili, svi Petrovićevi junaci su tragači za saznanjem,
spasom zajednice ili pukom avanturom koji se, kada posle većih ili manjih muka
stignu do svog cilja, sreću ne samo sa nepoznatim sutuacijama već i sa
spoznajom ograničenosti sopstvenih fizičkih i mentalnih snaga: Orlando
se vrti u krug umesto da učini ključni korak, Leminkajnen ne može da
pojmi da njegovi bogovi nestaju a da svoju propast slave u gozbama i razvratu
dok dvojac veseljaka-vragolana mora da otkrije opskurne seksualne moći zmaja
otimača devica (koje se na ponašaju čedno) kao i moć neuobičajenog leka za
buđenje uspavanih lepotica/začaranih princeza (ne baš umilnog ponašanja).
Zapleti novela znani su iz bajki, epova
i saga (prepoznatih u teorijskoj literaturi, na primer kod V. J. Propa)
odnosno iz žanrovke fantastike a Petrović ih modifikuje i
oneobičava prema potrebama svojih zamisli uspevajući da dešavanja učini svežim
i poletnim. Na rečeno se nadovezuju i spisateljsko-zanatske veštine menjanja
tačaka pripovedanja, korišćenje različitih žanrovskih modela kao i neočekivani
“upadi” epizoda koje su formalno izvan tematskog okvira što je dobrodošao model za kontrapunktiranje
određenih sudbinskih (ne)pravilnosti što sveukupno rezultira delikatnom
postavkom sa nizom nijansi i valera.
Rečju, “Orlandova bura” Živojina
Petrovića sofisticirana je i intrigantna proza u stilistički
zavodljivom ruhu koja se može iščitavati u više značenjskih ključeva i nivoa pa
stoga definitivno zaslužuje pažnju iskusnijih i ambicioznijih čitalaca.
(Dnevnik”, 2022.)
0 komentara:
Постави коментар