Za uzdizanje „novog talasa“ poleta, svežine i optimizma stasala je u SFRJ čitava generacija mladih muzičara, slikara, pisaca, stripadžija... Jedan od centara te plime bio je Novi Sad a među najtalentovanije i najperspektivnije strip autore ubrajao se i Zoran Janjetov. Ako je bilo ikakvog kolebanja po tom pitanju ono je lako nestalo kad je u magazinu „Yu strip“ 1981.g. počeo da izlazi njegov serijal „Bernard Panasonik“, što će potrajati do 1986.g. Panasonik je bio i ostao najotkačeniji (anti)heroj Yu stripa 80-tih. Nastao je namerno a slučajno: kako sam priča mladi Zoran je hteo da crta nekakav strip, bez ikakvog cilja i plana, kao što je u to doba često činio, pa je na praznom papiru nacrtao prvu sliku, na kojoj je bio nekakav glavni junak u pozi direktno skinutoj s jedne slike iz prvog „Inkala“ (SF strip serijal Moebiusa). Prezime junaka prepisano je sa kutije novog gramofona firme „Panasonic“, a ime je iskrslo niotkud, samo od sebe.
Po pojavi prvih
epizoda „Panasonika“ razvila se
rasprava o njegovoj autentičnosti. Mnogima je zasmetala sličnost crtačkog
manira sa onim proslavljenog Mebijusa. Oni koji nisu voleli Panasonika
pravdali su to sličnošću sa Mebijusovom „Hermetičnom garažom“. Oni koji
su voleli Panasonika takođe su se pozivali na Mebijusovu „Hermetičnu
garažu“. Janjetov smatrao je da su u pravu i jedni drugi, da je „...
garaža“ svakako inspiracija za Panasonika, naravno filtrirana kroz Janjetovske
membrane. Seća se da je svakog meseca drhteći čekao poštara da donese novi broj
„Metal Hurlanta“ kako bi video novi nastavak „... garaže“,
najslobodnijeg i najluđeg stripa na planeti; „... garaža“ ga je
naučila koliko daleko može da ide, da se ne boji ako se izgubi, čak da se tome
i raduje jer koliko god bio krivudav, put nema kraja, ne treba ga ni tražiti.
Talentovan
i uporan, Janjetov je, na miran i radan način, za sebe izborio pravo da
bude slobodan, da se ne obazire na primedbe ali ni pohvale pa je stekao kultni
status junaka „mladog, ludog sveta“ i svrstao se među respektovane „novotalasovce“
(„Boye“, „Obojeni program“, „Luna“ i apartni „Rex Ilusivii“) i braću po
peru/kičici (Dejan Nenadov, Petar Meseldžija...). Crtačka veština Janjetova
razvijala se u pravcu majstorija i potpuno samosvojnih bravura koje izlaze iz Mebijusove
senke i grade sopstveni stripovski manir i ikonografiju. Ovaj je proces
bio vidljiv u svakoj novoj epizodi Panasonika pa, neretko, i u susednim
crtežima (u rasponu od strpljivog, minucioznog rada do razbarušene, opuštene
linije i nazad). „Panasonik“ je u domaći strip uveo, pored (vele)majstorskog
crteža, totalni ludizam, poigravanje sa obrascima SF žanra i sveukupnog strip
medija; posle njega niko više ne mora da pravda svoje strip egzibicije
ali ne može da opravda ni neinventivne brljotine. Kako je vreme odmicalo priča
je postajala sve kompleksnija, parodijska i - samoparodijska. Subverzivnost na
nivou likovnog izvođenja i na nivou ukidanja pravolinijske, pozitivističke
priče, slobodno se širila od čiste radosti stvaranja i iskušavanja talenta preko
metatekstualnosti i naglašene referentnosti do autoironijskih komentara o
sumnjivoj smislenosti priče čime se autor (postmodernistički) odmiče od
autorstva i tretira ga sa zdravom dozom sumnje i humora govoreći da ključna
zapovest stripa bila „održati blesavost, što je samo po sebi generisalo
zbunjenost. Prazan papir i što praznija glava, kao tlo za uzgajanje kretenskih
avantura.“
Zoran Janjetov
je bio i ostao živa legenda domaćeg i svetskog stripa koja i dalje crta
darujući znatiželjnicima blistave komadiće čiste radosti, ushićenja i optimizma
uprkos svemu.
(„Dnevnik“,
2021.)
0 komentara:
Постави коментар