Marko Stojanović (1978) nesporno je najdinamičnija ličnost
domaće strip scene. Čini se da,
prkoseći zakonima fizike, istovremeno postoji i dela na više mesta, na
različitim poljima - od crtanja stripova
i pisanja scenarija za njih – njegov projekat „Vekovnici“ traje više od 10 godina! - organizovanja strip manifestacija od kojih je najveća Balkanska strip smotra mladih autora,
okupljanja strip umetnika oko zajedičkih projekata, držanja predavanja u „Leskovačkoj školi stripa 'Nikola Mitrović
Kokan'“, pisanje prikaza novih domaćih i svetskih strip izdanja, intervjuisanja strip
„delatnika“, traganja za artefaktima strip
istorije i njihovog sistematizovanja u studije i monografije („Leskovački strip 1950-2010“, “Zaječarski
strip”, “15 godina Strip Presinga”, “20 godina Leskovačke škole stripa”),
uređivanja časopisa „Strip Pressing“,
javnih nastupa i propagiranja 9. umetnosti u medijima... Kako je to napisao Vasa Pavković u predgovoru ove knjige: „Sigurno da nisam jedini čovek koji je
verovao da postoji nekoliko ljudi koji se zovu Marko Stojanović, a bave se, na
različite načine, stripom.“ A istina je da je to, verovali ili ne, jedan
čovek!
Deo svih tih napora - onaj pretočen
u tekstove - sakupljen je u knjigu „Stripovanje“
(izdavač Niški kulturni centar, Bibioteka
„Eldorado“ koju uređuje Zoran Ćirić,
2017.g.), na preko 280 stranica i već na prvi pogled će, u bezmalo 70 segmenata-članaka,
zapanjiti zainteresovanog čitaoca kako širinom tako i dubinom zahvata u
problematiku stvaranja, percepcije i recepcije stripa odnosno uvida u tajne izdavačke strip industrije. Članci su prvobitno, počev od prve godine Novog milenijuma, svoj život imali u
raznim medijima - od časopisa („Pressing“,
„Strip Pressing“, „Gradac“, „Gradina“, „Stripoteka“, „Think Tank“, „Politika“,
„Politikin Zabavnik“, „Književne novine“, „Beogradski književni časopis“,
„Barske novine“ Crna Gora, „Strip Revija“ Hrvatska, „Parabellum“ Bosna i
Hercegovina) do internet sajtova (kolumna „Južnjačka uteha“ na sajtu „Strip Vesti“, „Stripovanje“ na internet
forumu „UPPS – Udruženje za promociju i
produkciju stripa“) a nekoliko tekstova objavljeno je kao predgovor u strip
albumima. Rečju, Stojanović je
koristio svaku priliku i svaki medij da predstavi i skrene pažnju na „priče u slikama“. U prve tri celine
knjige („Primus inter pares“, „Profiler“,
„Columna, columnes“) sakupljeni su Stojanovićevi
prikazi albuma, osvrti na stvaralačke ličnosti i njihove karijere kao i pogledi
na tekuće stanje, dešavanja i tendencije na strip
scenama širom sveta. U završnom delu „Enter
nous, inter view“ je 15 intervjua sa stvaraocima različitih profila koji,
odgovarajući na zanimljiva, znalačka pitanja, otkrivaju mnoge svoje umetničke delime
i tajne.
Ono što posebno pleni pažnju i rađa
poštovanje prema Stojanoviću jeste
njegova široka obaveštenost o „predmetu“ analize odnosno vispreni zaključci te,
ne manje važno, stilska raznolikost „ispisivanja“ tekstova što im daruje
svežinu i zarazni polet (koji imaju samo istinski entuzijasti). Oduševljenje pojedinim
autorima i njegovim delima - posebno Alanom
Murom za koga nedvosmisleno tvrdi da je genije - koje Stojanović ne krije, tek je polazište na koje se nadovezuju napomene
o scenama (američkoj ili evropskoj) kojima pripadaju, digresije o svekolikoj
umetnosti, o svakovrsnim fenomenima (od uticaja pet američkih Jevreja na super heroje, preko izazova i čudesa
prevođenja neprevodivog do gastarbajterima srpskog
stripa) te o istorijskom trenutku u kome autori stvaraju odnosno o njihovom
uticaju na potonje stvaraoce. Ništa manje važna nije činjenice da Stojanović kao jednako bitne i valjane
tretira sve autore, i domaće (posebno su seriozni osvrti na Vladimira Krstića Lacija, Bojana M. Đukića)
i svetske (klasike poput Valasa Vuda ili
aktuelne stvaraoce kakvi su Gart Enis,
Nil Gejmen, Frenk Miler, Tomaž Lavrič, Žodorovski), one koji su se već
nametnuli i potvrdili i one koji izlaze na veliku strip scenu i od kojih se tek očekuje da „ispeku“ zanat. Na tom
polju „Stripovanje“ može biti i te
kako korisno početnicima ili onima koji tek planiraju da krenu u strip avanturu jer Stojanović podrobno opisuje mehanizme stvaranja i objavljivanja stripova dok u nekoliko intervjua upravo
insistira na odgovorima u kojima autori opisuju svoje tehnike rada (posebno
detaljni su Dražen Kovačević, Goran
Sudžuka, Metju Holingsvort).
Rečju, „Stripovanje“ je izuzetna knjiga potrebna svima koji žive sa 9.
umetnošću bilo da je samo „troše“ i u njoj uživaju ili, pak, žele da se u njoj
okušaju, bilo da se bave strip
istoriografijom odnosno fenomenologijom. Svima njima će ponuđeni tekstovi -
bogato ilustrovani Stojanovićevim
crtežima ili crtežima-tablama autora o kojima Stojanović piše - ponuditi mnoštvo valjanih informacija i pouzdanih
stavova. Konačno, ova knjiga ima i kvalitet koji pojedinačni tekstovi,
razbacani po papirnim i internet stranicama nemaju, jer zbir svih segmenata
gradi veliku, sjajnu sliku o bogatstvu (tematskom i značenjskom) stripa sa kojim smo iz XX zakoračili u
XXI vek.
(„Dnevnik“, 2018.)
0 komentara:
Постави коментар