Strip „Saga“
je fenomen tekuće popularne kulture Zapadnog
sveta. Reč je o jednom od od najpopularnijih i najnagrađivanijih serijala
današnjica - ovo današnjica treba bukvalno shvatiti jer je strip startovao marta 2012. godine i još uvek traje (za sada u 51.
poglavlju na više od 1000 stranica!). „Saga“
je u SAD osvojila nacionalne godišnje
strukovne nagrade „Ajzner“ i „Harvi“ za strip serijal 2013, 2014. i 2015. godine kao i nagrade za najbolji
scenario, najbolji crtež, najbolje kolorisanje, najbolje naslovne strane; „Saga“ je 2013. dobila i žanrovsku nagradu
„Hugo“ za najbolju naučnofantastičnu priču. Scenarista Brajan K. Von (1976), „čuda od deteta“
američke strip scene, iza sebe, pre „Sage“, već ima uspešne serijale „Y poslednji čovek“, „Eks mašina“, „Ponos
Bagdada“ a poznat je i kao scenarista tri sezone popularne TV serije „Izgubljeni“ („Lost“); „Saga“ je njegov ambiciozni
izlet u svetove izvan korporacijskog stripa
što bi trebalo da znači veću kreativnu slobodu odnosno manju vezanost za
imperative „kurentnih-isplativih“ tema-sadržaja.
Osnovni
zaplet ove „priče u slikama“ (koja
pred domaće čitaoce stiže zahvaljujući agilnoj „Čarobnoj knjizi“) prepoznatljiv je: uprkos zabranama
porodice-okoline momak i devojka se zaljubljuju, stupaju u brak i rađaju čedo
ljubavi. Tim postupkom par se zamera bukvalno svima i mora bekstvom da spasava sebe
i bebu. U Vonovoj verzija stare matrice
dve sukobljene porodice su rase sa planeta Pristanište
i Venac, koje „od kako je sveta i
veka“ međusobno ratuju širom svemira besomučno uništavajući planete i domoroce.
Vojnik Marko sa Venca (sa ovnovskim rogovima i ušima iz rase koja praktikuje magiju)
biva zarobljen a njegova se tamničarka, Alana
sa Pristaništa (na leđima ima
krila a njena rasa koristi tehnologiju), zaljubljuje u njega. Njihova devojčica
Hejzel rađa se na planeti Rascep - scenom rođenja započinje „Saga“ - i ima karakteristike oba
roditelja (zametke krila i roščiće). Begunci sa bebom i njenom dadiljom, duhom
devojčice Izabele (koja je poginula u
eksploziji mine koja joj je otkinula noge), beže u raketi-drvetu prema planeti Spokoj. Usput im se (nepozvani)
pridružuju Markovi roditelji dok za
njima žure tragači: unajmljeni plaćenik Volja,
koga prati Lažimačka (koja zna kad
neko laže), i, iz drugog tabora, Princ
Robot IV (čije ljudsko telo krasi glava u obliku monitora). Drugi tom prati
dogodovštine na putu do Spokoja, na
kome živi pisac Osvald Hajst čija je
knjiga „Noćni dim“ bila „inspiracija“
za rađanje zabranjene ljubavi a drugi je tumače kao skrivenu subverziju. Dok ne
dostignu na cilj supružnike čeka usputna avantura - pokušaj da se pronađe izgubljena
Izabela na planeti koja je jaje iz
koga se rađa čudovište Vremežder pod
čijim će se udarom naći i njihov progonitelj Volja odnosno Markova
bivša verenica Gvendolina. Konačno, Princ Robot IV stiže do pisca Hajsta koji uopšte nema visoko mišljenje
o svom delu „Noćni dim“ napisanom u
vreme razvoda „samo zbog jedne stvari:
brze isplate honorara“; Hajst cinično priznaje da nema nameru da posetioca ubeđuje
kako nije genije, ponavljajući tako staru istinu da je literatura/umetnost i
više i manje od namera autora i da ima sopstveni, nezavisni život.
U poglavljima
(7-12) koja čine ovaj tom, Von razvija
i popunjava priču pa svaka epizoda sadrži dozu „flešbekova“ u kojima se
odigravaju prošli događaji koji nisu do sada obrađeni. Žanrovski temelji
serijala i nadalje su naučnofantastična
„spejs opera“ obogaćena prepoznatljivom ikonografijom epske fantastike. Svemirske „širine“
ispunjene egzotičnim planetama i svakovrsnim žiteljima pomešane su sa romansom i
oštrim akcijama uz dobro doziranje tenzija i relaksirajućeg humora, bez sociološko-filozofskih
izleta ili stilskih egzibicija što serijal čini izuzetno pitkim štivom. Crtež
je jednostavan ali doteran, dinamičan, vešto izrežiran i komponovan u table. Adut
„Sage“, koji joj daje prednost nad
drugim delima tekuće produkcije je ton aktuelnog fenomena-žanra poznatog kao „young adult fiction“ (u našoj verziji
pomenuti bi bili „stariji maloletnici -
mlađi punoletnici“) koji je postao izuzetno popularan - u romanesknim i
filmskim serijalima kakvi su „Hari Poter“
(započet kao tinejdžerska a okončan kao mladalačka priča), „Sumrak“, „Igre gladi“, „Lavirint“... Dela ovog usmerenja bave se
dogodovštinama junaka koji su stariji od tinejdžera ali još nisu zakoračili u
puno zrelost. Naravno, glavni konzumenti takvih sadržaja upravo su mladi u uzrastu
koji imaju i junaci takvih dela.
Rečju,
„Saga“ se, u drugom tomu, potvrđuje
kao precizno profilisan i realizovan strip
jasnog utemeljenja u žanrovskim obrascima koji ima dovoljno potencijala da se
razvija u atraktivan serijal.
(„Dnevnik“,
2018.)
0 komentara:
Постави коментар