Na
početku teksta nužno je znatiželjnim čitaocima dati objašnjenje naslova strip albuma: osnova (kod nas manje
znanog) termina “rokamboleska” je Rokambol - ime junaka serijala romana Pjera Ponsona di Teraja (1829-1871). Rokambol se prvi put pojavljuje u romanu
“Tajanstveno nasledstvo” koji je u
nastavcima objavljivan u francuskim novinama “Le patri” 1857. godine. Zahvaljujući ogromnom uspehu ove avanture,
Rokambol je nastavio svoje avanture u
nizu popularnih romana koji su postali primer lakog zabavnog štiva. Rokamboleska, kao izvedenica, označava
preterane i neverovatne avanture koje nisu previše zasnovane na stvarnosti.
Iako su Rokambol i njegov kreator
pali u zaborav, termin rokamboleska i
dalje je u svakodnevnom opticaju, barem u francuskom jeziku.
Emanuel (Mani) Larsene (1969), koga smatraju jednim od
najzanimljivijih savremenih francuskih strip
autora, stavio je “rokambolesku” kao
okvirni naslov serijala albuma sa različitim istorijskim ličnostima kao glavnim
junacima; od 2002. do 2010. godine, objavljeno je pet albuma ove serije a
junaci su im Frojd, Van Gog, Atila, Robin
Hud i Neznani junak. Nakon rada u časopisima “Le rever de rune” i “Fluid glasijal”, Larsene 1997. godine počinje
da radi za čuveni “Spiru magazin”. Tu,
zajedno sa Žanom Mišelom Tirijeom,
kreira “La vie est courte”, zbirku
urnebesnih gegova zasnovanih na njihovoj viziji nazovi modernog društva. Godine
2000. prelazi u uzdavačku kuću “Dargo”
i sa Luisom Trondhajmom počinje rad
na serijalu “Kosmonauti budućnosti”.
Dve godine kasnije sa scenaristom Žan Iv
Ferijeom radi na serijalu “Povratak
zemlji”. Dobitnik je nagrade međunarodnog strip festivala u Angulemu, 2004. godine za strip “Svagdanja borba”
a 2010. je nagrađen francuskom nagradom za strip
za prvi tom serijala „Blast“.
Za razliku od prvog albuma u
serijalu “Rokamboleska”, u kome zaplet
ima kakve-takve veze sa istorijom (stripski
Frojd odlazi u SAD što je onaj istorijski odista i uradio 1909.g.), u drugom tomu
slikar Van Gog odlazi u Prvi svetski rat iako je, u “običnoj
istoriji” izvršio samoubistvo 1890. godine. No, kako će prgavi slikar objasniti,
njegova je smrt - lažirana zbog debakla operacije “Oluja nad modernom umetnošću” u kojoj je Van Gog, kao kaplar u “specijalnim
umetničkim snagama” od samo predsednika dobio zadatak da “iskoreni kubizam”. On to nije učinio
jer je, očaran, shvatio da ovi slikari “rekonstruišu
prostor” i da “menjaju ovaj šugavi
svet” pa im je, umesto da im “prosvira
mozak”, pomogao ali je to povuklo njegovu medijsku smrt u režiji vojske.
Ipak, slikar koji pokušava da svetu pokaže svu svoju teskobu a, po mišljenju
ostalih, previše slika suncokrete i preterano koristi žutu, biva angažovan od
predsednika da ode na front i tamo naslika “duh
rata” što bi vođama razjasnilo zašto njihovi vojnici ne pokazuju dovoljno
hrabrosti. Slikara-kaplara na tom putu prati general (Van Gog ga neprestano zove “dečko”,
kinji pa i šamara) koji nikada stvarno nije bio na frontu (iako, teorijski, zna
sve o ratu). Prva isporuka realističkih slika rata biva, od predsednika i
njegove klike, ocenjena kao “užasno
banalna” uz preteranu upotrebu žute boje; pošto na slikama nedostaje traženi
“duh rata” general i kaplar bivaju
poslati na prvu liniju fronta. Van Goga
vređa kritika jer on odbija da slika ono što široke mase žele - “žene, gole žene” - pošto će on svetu
podariti - teskobu. Ni sledeća isporuka slika na kojima su leševi vojnika ne
zadovoljava predsednika: on ima primedbe na tehniku slikanja i upotrebu
osnovnih boja! Zaključak je da se kaplar i general pošalju još bliže događanju
– u juriš kako bi uhvatili “patriotski
žar u oku redova”. Istovremeno, Van
Gog sve češće umesto vojnika vidu kreature koje liče na životinje i ptice i
upoznaje svakojaka rovovska sujeverja (onaj koga sanjaju kao pticu će poginuti,
“majka granata” je gospodarica života
i smrti). Tokom juriša Van Gog crta a
general gubi živce dok gleda kako ljudi ginu oko njega ili se guše od bojnih
otrova. U sveopštem rasulu ta dvojica, usred bojišta, sreću ljupku devojčicu za
koju se ispostavlja da je strašna “majka
granata”. Svojim moćima ona navede blato da svari generala a slikara odvodi
do svoje majke i drveta sa čijih grana vise lični predmeti poginulih. Majka Van Gogu otkriva da njena ćerka “nasumično” ubija milione kao osvetu za
smrt oca koji nije ni bio vojnik. Otac se, pak, vraća kao amorfna masa
sastavljena od blata, leševa, oružja, bodljikave žice a njegova ćerka nestaje u
njemu. Van Gog se predaje u ruke
majke.
Sutradan na bojištu (gde mu nije “prirodna sredina”) nalaze šinjel sa
generalskim širitima i hrpu slika. Na njima je drvo iskićeno predmetima,
portret “majke granata” i njene mame.
Razgledajući slike predsednik zaključuje da je “kaplar Van Gog potonuo u ludilo ili nadrealizam. Što mu dođe na isto.”
i da je “rat očito suviše složena
umetnost da bi se prepustio umetnicima…”.
Larseneova
priča započinje kao neobuzdana, vrcava vragolija, sa mnogo dosetki i podsmeha
kritičarskoj nadobudnosti i umetnikovim fiksacijama, da bi se, u kulminaciji,
transformisala u gorko-apsurdni prikaz ratnog besmisla i (ne)moći umetnosti da
menja svet. Gusti, robusni karikaturalni crtež lako prelazi u elegantno
delikatan, znalački složen u razigrane, maestralne table. Rečju, “Linija fronta” je vanredno zanimljiv
smešno-ozbiljni strip koji zaslužuje
punu čitalačku pažnju i divljenje.
(“Dnevnik”, 2018.)
0 komentara:
Постави коментар