Dilan Dog jedan je od najpopularnijih junaka u strip ponudi italijanske izdavačke kuće “Serđo Boneli Editore” odnosno “Boneli komiks”. Prvi broj serijala
pojavio se oktobra 1986. a ovaj (anti)heroj vrlo brzo - posle samo par brojeva -
postaje izuzetno popularan i prodavan (tiraži su bili i do 300.000 primeraka po
broju a početkom 1990-tih Dilan Dog
je širom sveta imao tiraže od neverovatnih milion primeraka po broju). Dilan Dog je pred publiku stigao pošto
su menadžeri i vlasnici “Boneli komiksa”,
početkom 1980-tih, zaključili da, u cilju opstajanja i širenja firme, moraju
početi da menjaju dotadašnju ponudu vestern stripova.
Na tom talasu se 1982.g. pojavio “Marti
Misterija”, detektiv nemogućeg, strip
verzija Indijana Džounsa,
naučnik-avanturista koji rešava svakovrsne svetske istorijske tajne i misterije.
Dilana Doga je osmislio Ticijano Sklavi (1953), novinar i pisac,
kao mladog muškarca burne prošlosti - bivši policajac, lečeni alkoholičar sa
nikad zalečenim ljubavnim ranama - koji živi u Londonu, na adresi Krejven
Roud broj 7, a zanimanje mu je
privatni detektiv za, ni manje ni više, noćne more. Dilan je prepoznatljivo odeven u crni sako, crne pantalone i crvenu
košulju, nosi meke cipele, vozi “bubu”
registracije DYD666, svira klarinet
(dok Šerlok Holms svira violinu), u
slobodno vreme sklapa maketu galije, vegetarijanac je, izbegava nasilje, ne
poseduje nadljudske sposobnosti ali ima peto-i-po čulo. Kako to priliči strip ikonografiji Dilan ima pomoćnika koji je “pljunuti” Gručo Marks (1890-1977) iz filmova o braći Marks (iz prvih decenija XX veka); Gručo puši cigare, priča glupave viceve i plaši gazdine klijente,
unosi zabunu i paniku a u odlučnom času dobacuje Dilanu revolver koji rešava problem (osim ako nije prazan). Treći stalni
član ove trojke je inspektor Blok,
bivši Dilanov nadređeni u Skotland Jardu, spreman da pomogne Dilanu i “pokrije ga” ako treba; Blok željno očekuje penziju i manje-više
vešto krije svoju (nimalo ružičastu) prošlost. Najčešći tražioci Dilanovih usluga su žene prema kojima je
on “slab” što znači da će rešiti njihove probleme ali se i zaljubiti u njih. A
problemu-slučajevi su raznovrsni - zombiji, vampiri, svakojaka čudovišta, masovne
ubice, tajanstveni nestanci, ukleta mesta… Sklavi
je vešto gradio priče pune strave, misterije i gorko-slatke melanholije uz
povremene kritičke opaske na savremenu zapadnu civilizaciju. Intenzivni ritam
izlaženja stripa tražio je ogromnu koncentraciju i mentalni napor pa su pored Sklavija epizode počeli da pišu i drugi
autori sa promenjivim uspehom uprkos Sklavijevom
nadzoru. Sve je ovo dovelo do pada popularnosti i prodaje pa je izdavač
angažovao nove urednike, scenariste i crtače kako bi serijal povratio staru
slavu. U tim su kreativnim traganjima i oscilacijama kvaliteta-prodaje prošle
čak tri decenije kontinuranog izlaženja stripa.
U međuvremenu su generacije čitalaca odrastale i stasavale sa Dilanom koji je postao deo njihove
svakodnevice i mentalnog profila. U Jugoslaviji
Dilana Doga je objavljivao ekskluzivni Bonelijev
saradnik “Dnevnik”; tokom godina
raspada savezne države, građanskog rata i formiranja novih država, Dilan je menjao izdavače, legalne i
pirate, zbog čega je izlazio neredovno pa je poremećeno praćenje originalnih
edicija. Konačno je, u Srbiji, Dilana “preuzeo”
izdavač “Veseli četvrtak” koji
objavljuje redovne mesečne sveske ali i posebne serije odnosno kolekcionarska
izdanja.
U
čast tri decenije od pojave Dilana Doga,
kragujevačko Udruženje
ljubitelja devete umetnosti „Svet stripa“ posvetilo mu
je, pod naslovom „Priče o Dilanu Dogu“,
10. broj časopisa „Kiša“. Na 105
stranica našlo se tridesetak autorskih tekstova, dva intervjua, jedna tekstualni
zapis javne tribine, kratki strip (Zlatibora Stankovića i Harisa Varajića) i
par ilustracija
nagrađenih na rođendanskom
konkursu “Veselog četvrtka” i ”Sveta
stripa” raspisanom u okviru Međunarodne
strip-konferencije “Kragujevac, godine šeste”. Tekstovi se kreću u rasponu
od sintetičkog bavljenja ovim junakom kao fenomenom savremene masovne kulture,
preko kritičkih osvrta na razvoj serijala do analiza određenih epizoda i opusa
pojedinih scenarista (i njihovog “tretmana” Dilana
Doga) odnosno analize crtačkih stilova i manira crtača. Veoma su zanimljivi
tekstovi koji posmatraju Dilana
ženskim očima. Naime, Dilan je jedan
od retkih strip junaka koga
podjednako čitaju i momci i devojke pa je svakako interesantno čitati šta to
devojke-žene vole kod njega - a to je njegova ljubavna povređenost i ranjivost
koje prosto vape za (ženskom) utehom, prevaspitavanjem i nadziranim
“odrastanjem”. Bilo da su pozicije autora fanovske ili učene nema ultimativno
crno-belih stavova; oni koji vole Dilana
priznaju da su stripovi nejednakog
kvaliteta dok oni koji kažu da im Dilan
nije omiljen temeljno obrazlažu svoje stavove. Zahvaljujući ovome “Priče o Dilanu Dogu” nisu puko
glorifikovanje-osporavanje strip
štiva već skup tekstova koji iz raznih uglova sumiraju dosadašnje domete ovog serijala
odnosno njegov uticaj na čitaoce i širu kulturu što ga kvalifikuje kao
relevantan zapis o duhu i stanju jednog vremena.
Svojevrsni
“specijalitet” broja su intervjui sa Paolom
Barbato, aktuelnom i hvaljenom scenaristkinjom Dilanovih avantura i Robertom
Rekionijem, scenaristom i novim urednikom serijala, odnosno zapis sa
tribine “Dilan Dog - 25 godina sa nama”
na kojoj su učestvovali scenaristi Paola
Barbato i Mikele Medu te crtač Fabije Ćeloni. To je retka prilika da se
pročitaju promišljanja autora koji neposredno stvaraju Dilanove avanture, od njihovih viđenja Dilanove slave, uvažavanja rada prethodnika do ideja o tome u kom
pravcu bi detektiv trebao da se razvija. Ono što svi ističu jeste da je prostor
u kome se kreću jasno omeđen Sklavijevim
postavkama serijala i njegovim dozvolama da te postavke kontrolisano menjaju a
što je neminovni danak radu u okrilju korporativnog stripa.
Rečju,
“Priče o Dilanu Dogu” neizostavno su
štivo za njegove dosadašnje obožavaoce i izuzetno dobar uvod u ovaj strip svet za sve nove i znatiželjne
ljubitelje strašnih priča u slikama.
(“Dnevnik”,
2018.)
0 komentara:
Постави коментар