U šarolikim svetovima stripovskih super heroja verovatno najvažniji događaj (posle,
naravno, samog stvaranja koncepta super
junaka, krajem 1930-tih) desio se 1986. godine kada se pojavila nova,
revolucionarna verzija Betmena u grafičkoj noveli „Povratku crnog viteza“
koju je stvorio Frenk Miler. Mada se,
ne bez razloga, može ustvrditi da Betmen
u osnovi nije super heroj već tek
izuzetan čovek, time se ne obesmišljava osnovno Milerovo „poboljšanje“ čitavog koncepta - očovečavanje likova koji
do tada nisu iza svojih šarenih kostima imali dušu. Miler je ispod crne ušate maske otkrio starog, ugojenog, pomalo
razočaranog ratnika koji više ne veruje u ciljeve za koje se borio jer se svet
oko njega nije popravio već, naprotiv, postao još lošiji i suroviji. Hvalospevi
kritike i čitalaca potvrdili su da je Milerov
potez bio pravi (on je ovu ideju pokušavao da „proturi“ još od 1979.g. kada je
radio „Derdevila“ ali nije nailazio
na podršku urednika a ni prodaja svezaka sa ovim herojem nije porasla). U
svakom slučaju, bosovi „DC“ kompanije
su, posle uspeha Milerovog Betmena prigrlili formulu koja donosi
profit i dozvolili ostalim autorima da krenu u istom pravcu sa raznim super herojima (ovaj „recept“ odmah je
iskopirala i konkurentska kompanija „Marvel“).
Naravno, realizacija „direktive“ nije uvek donosila valjane rezultate ali je
bilo i zaista uspešnih „stilskih vežbi iz
očovečenja“. Jedna od takvih je i „Crna
Orhideja“ scenariste Nila Gejmena
i crtača Dejva Mekina koja se najpre pojavila
u tri broja magazina „Vertigo“ krajem
1988. i početkom 1989.g. sveukupno na oko 150 stranica; ovu grafičku novelu kod
nas je, u formatu strip albuma-knjige objavio agilni „Darkwood“ 2015. godine.
Crna Orhideja je super heroina stvorena 1973. godine koja je svoj stripski život vodila sa promenjivim,
uglavnom osrednjim uspehom obzirom da nikada nije izbila u prvu ligu heroja
čija se imena i likovi pamte postajući deo ne samo stripovske nego i opšte (popularne) kulture. Nil Gejmen, mladi pisac u usponu, prekrojio je i dopunio osnovnu
priču (u prvobitnoj postavci Orhidejina
prošlost je bila potpuno nepoznata) dajući joj životnu punoću potcrtanu
nekolikim pripovedačkim trikovima ali i nestandardnim, šokantnim postupcima.
Elem, već na prvim stranicama Gejmenove
verzije Crna Orhideja biva uhvaćena i
razotkrivena na sastanku moćnog kriminalca a potom i smaknuta bez ikakvog
zatvaranja u podrum i komplikovane zamke, što se inače uobičajeno dešava u stripovima koje je čitao tajanstveni „predsedavajući“ (kao i svi koji čitaju strip). Jer, tvrdi mafijaš, superljudi žive u svetu klišea koji nije
primeren osamdesetim. I, Crnoj Orhideji
se bez odlaganja puca u glavu a potom „predsedavajući“,
pošto zna da je ona otporna na metke, spaljuje junakinju da bi, konačno, digao u
vazduh čitav sprat oblakodera! Istovremeno se na drugom kraju grada, u
staklenoj bašti, budi nova Crna Orhideja
koja delimično ima sećanja svoje poginule sestre. Orhideja je rezultat ingenioznog eksperimenta (naučnika koji
pokušava da spasi planetu Zemlju) u
kome su spojeni geni čoveka (žene Suzan
koju je ubio surovi muž kriminalac Karl)
i biljke i tako stvoreno novo biće ljubičaste kože i očiju (sa frizurom koja
podseća na onu filmske Frankenštajnove
neveste) sposobno da leti i komuncira sa drugim biljkama i životinjama.
Priča
nadalje teče u tri paralelne linije: nova Crna
Orhideja, posle koje se rađa i mlađa sestra Suzan, pokušava da otkrije svoju prošlost odnosno da se snađe u
nepoznatom svetu; opsednuti Karl,
pošto je izašao iz zatvora, saznaje da ima još Crnih Orhideja i želi da ih ubije ali, da bi se umilio šefu
mafijaša, obaveštava ga o novim „cvetnim
ženama“; mafijaš raspisuje nagradu za njihovo hvatanje. Crna Orhideja ne uspeva da se razabere u
situaciji sve dok joj ne pomogne, ni manje ni više nego - Betmen upućujući je u ludnicu Arkam
kod Otrovne Ajvi (koja služi kaznu
pored Džokera, Dvostrukog lica, Šeširdžije
i ostlalih nevaljalaca). Kad ova odbije da pomogne Orhideji Betmen je upućuje u močvare Luizijane, do Stvorenja iz
močvare (odnosno Aleka Holanda).
Stvorenje će Orhideji razotkriti
mnoge tajne, pomoći joj da nađe otetu sestru i dati joj seme za nove bebe.
Žene-biljke lete u Brazil, u džungle Amazona gde, u netaknutom raju sade seme.
No, tu ih sustiže kaznena ekspedicija mafijaša i, nezavisno, Karl. Posle konačnog obračuna (koji se
razrešava potpuno neočekivano) opasnosti više nema ali posle nekog vremena
sestre priznaju sebi da žude za ljudskim okruženjem i vraćaju se u Gotam u nove avanture.
Gejmen je u svoje delo upleo dobar deo „DC“ superheroja (Betmena u Milerovoj reinkarnaciji i Stvorenje iz močvari u „poboljšanoj“
verziji Alana Mura) stvarajući
jedinstveni meta-svet koji je pogodna pozornica za raznorodne zaplete. Osnovna
priča nije rutinski pravolinijska već se njeni delovi sklapaju iz kazivanja
različitih junaka što joj, uz neizvesnost, daruje dodatnu uveljivost. Ovako
ambiciozno postavljana priča dobila je izuzetno atraktivan vizuelni lik. Dejv Mekin je u potpunosti „razmahao“ svoj
stil koji kombinjuje fotografije (retuširane i naknadno obojene) sa crtežima uz
filmski dinamičnu montažu kvadrata i tabli odnosno intenzivni kolor posebno
efektan kada se kontrapuntiraju mračni tonovi gradova i jasne boje Prirode.
U
konačnom svođenju utisaka, „Crna
orhideja“ pruža zaista nesvakidašnji, nestandardni strip doživljaj. Znatiželjni ljubitelji 9. umetnosti na ovim stranicama se sreću sa nespornim i jasnim
iskorakom iz rutine korporacijske strip
zabave u pravcu umetnički relevantnijih sadržaja.
(„Dnevnik“,
2017.)
0 komentara:
Постави коментар