Srboljub Nikić (1971) dobro je znan ovdašnjim ljubiteljima i poštovaocima autorskog stripa. Njegovo pojavljivanje na strip sceni 2013. godine bilo je prijatno iznenađenja jer je otkrilo radoznalog, alternativnog autora sa dobrano izgrađenim stilom i stavom prema mediju u kome stvara; iznenađenje je bilo tim veće što Nikić dolazi van etabliranih centara strip produkcije a što bi se moglo smatrati već pomalo zaboravljenom tekovinom (demetropolizacijom stripa) ovdašnjeg alternativnog-andergraund stripa 1990-tih. U deceniji koja je započela prvim Nikićevim “grafičkim romanom” pod naslovom “Žig petokrake” on je objavio još šest strip knjiga potvrđujući svoj talenat i posvećenost stvaranju.
Grafički roman ”Tragom plavog
zeca” nastao je, kako sam autor piše u uvodu knjige, odabirom priča i ilustracija o Plavom zecu
koje je on već objavljivao na Instagramu; prelistavanje stotina crteža i priča
u potrazi za zajedničkom niti dovela je do ovog grafičkog romana koji
čine tri fragmenta “Plavi zec, priče tajanstva i mašte”, “Naslednici” i “Pričica
za kraj”. Ovako strukturirano delo potvrđuje i odrednicu „grafički
roman“ što je poslednjih decenija opšteprihvaćena kategorija u teoriji 9.
umetnosti kojom se označavaju umetnički ambicioznija strip
ostvarenja nastala nasuprot važećih korporacijskih standarda zapadnjačke strip
produkcije. Nikić od svojih čitalaca očekuje određena predznanja kao i
volju da se delo aktivno čita odnosno da se prate kako njegove aluzije tako i
da se dozvoli-prihvati da racionalna, pravolinijska uzrok-posledica pripovedna linija
izneveri samu sebe i skrene u potpuno slobodno nizanje prizora ili epizoda bez
objašnjenja vidljivog na prvi pogled. Zbog toga se ni tri celine direktno ne nastavljaju
jedna na drugu niti se u okviru njih “radnja” dešava jednostrano brzo i
efikasno.
Prva celina već u naslovu spaja dva
pojma – Plavog zeca iz ingeniozne, ludističke pesme Duška Radovića
i “Priče tajanstva i mašte” što je naslov knjige velikana Edgara
Alana Poa ali i albuma strip majstora Dina Batalje. U povesti koju
kazuje bezimeni muškarac pratimo njegov susret sa prostitutkom Mionom,
koja je pobegla od rata u Hrvatskoj, razbuktavanje njihove ljubavi,
putovanja po Evropi, pojavu Mioninog fantastičnog pratioca Plavog
zeca čiji uticaj, kome se ona pokorava, sve više jača, sve dok Miona
ne izvršio samoubistvo. Za njom ostaju mnoga pitanja bez odgovora kao i jedna ispisana
beležnica. Naredni fragment, “Naslednici”, sadrži svojevrsnu legendu o Furiji,
naslednici kraljevstva Babin Do, prinuđenoj da beži pred besom brata
koji želi da vladavinu prigrabi za sebe, ne prezajući od oceubistva, susret za
dvojicom braće kojima će biti supruga i ljubavnica sve dok jedan, zbog
ljubomore, ne ubije drugog. “Pričica za kraj” govori o dolasku cirkusa, o
albino devojci, klovnu i bokseru u vrtoglavom kolopletu događaja koji se
nastavljaju jedni na druge i jedni druge obesmišljavaju.
Plavi zec, kao imaginarni
prijatelj iz krpene lutke, fiksacija, otelotvorenje eskapističkih želja ali i
realnih frustracija, svojom (ne)postojanošću predstavlja drugo težište ljudske
egzistencije, ono eterično i ezoterično koje odbija da se potčini fascinacijama
fizičko-telesnom postojanju odnosno materijalnim dobrima i bogatstvima, glamuru
i tradiciji. Konflikt dva principa razapinje i, konačno, uspeva da na komade rastrgne
život jedinke što je neminovno odvodi u sopstvenu samonegaciju. U drugom delu romana
čitalac će se susresti sa istim dilemama datim kroz drugačije vizure (od
nekontrolisane ambicije, osvajanja vlasti po svaku cenu do žudnje za ljubavlju
koja nosi i ubilačku ljubomoru). Finale se otkriva kao nesputana mračna
igrarija nagoveštaja i slutnji.
Šarm nekonvencionalnih priča ima
adekvatni vizuelni oblik u sjajnoj mešavini likovnih manira, počev od
realističkih crteža koji se pretvaraju u karikaturalne pastele i akvarele sve
do pročišćenog tzv. novoprimitivnog crteža koji insistira na rudimentarnosti
oblika (povremeno, ipak, vrlo stilizovanoj); autor uglavnom insistira na
krokiju, na spontanom potezu bez poštovanja zanatskih principa proporcija,
perspektiva ili senčenja. Kao što u priču Nikić ugrađuje prepoznatljive
epizode (recimo onu o devojci i biku što je aluzija na antičku legendu ali i
priču “Evropa na leđima bika” Vladislava Bajca) tako se među likovima
mogu prepoznati mladi Kafka a u crtežu manirizam jednog Šagala.
Konačno, sve ove promene u grafizmu u funkciji su potenciranja samog tona priče,
njenih promena i produbljenih značenja koja prate razvoj fantazmagorijskog
sveta na razmeđi infantilnog i fatalnog.
Rečju, ”Tragom plavog zeca” je uspela umetnička provokacija i egzibicija, uzlet
u prostore slobodne improvizacije, poštovanja i izigravanja pravila i
ikonografija, uživanje u ludizmu i magiji stvaranja jednog sasvim osebujnog
umetničkog talenta.
(“Dnevnik”, 2024.)
0 komentara:
Постави коментар