Danilo Milošev (1963),
mnogo poznatiji po pseudonimu Wostok, spada među najznačajnije stvaraoce
domaćeg andergraund stripa (ili alternativnog odnosno autorskog
stripa). Prisutan je na ovdašnjoj andergraund strip sceni od njenih
početaka – pa bi još tačnije bilo reči da je jedan od njenih stvaralaca – ranih
1990-tih (u nekoj državi drugog imena). Od tada do danas, dakle pune tri
decenije Wostok intenzivno stvara: crta i piše stripove, sarađuje
sa brojnim umetnicima (od svoje ćerke Lole, najmlađe svetske strip
crtačice – a počela je sa 4 godine, svoga oca Boće, brata DJ Zlog,
preko bezbroj crtača od kojih su neki postali značajna imena dok su drugi
potonuli u anonimnost), snima niskobudžetne filmove, organizuje strip
susrete i radionice; istovremeno izdaje svoj fanzin „Krpelj“, objavljuje knjige
širom sveta, svira u bendu „Tehno muda“... Wostokova inspiracija i radna
energija su nepresušni, večito u traganju za novim senzacijama i provokacijama
svakodnevnog malograđanskog trajanja sa pripadajućim (ne)moralom i sistemom (bez)vrednosti
(možda najbolje oličenim u naslovu filma Mikloša Jančoa „Privatni poroci –
javne vrline“). Stalna provokacija i sumnja u „večite istine“ i „modele za
ugled“ karakterišu njegove stripove. Uprkos subverzivnoj provokativnosti
koja nije omiljena kod većine glavnotokovskih izdavača Wostok je uspeo
da publikuje (ovde i u svetu) zavidan broj strip albuma a njegov
najčešći domaći izdavač je Studentski kulturni centar Novog Sada koga
vodi Jovan Gvero, takođe naklonjen novotarijama i alternativi. Najnovija
strip knjiga proistekla iz ove saradnje je delo pod provokativnim
naslovom „Život posle smrti“; naslov sugeriše religijske konotacije ali Wostok
se, kao i obično, ne oseća obaveznim da ispuni tuđa očekivanja. Knjiga, na 104
stranice, sadrži 40-tak segmenata, od kraćih stripova do onih na jednoj
tabli, koji su nastajali u dužem periodu i „pokrivaju“ različita autorova
tematska interesovanja. Dobar deo stripova, koji slede posle reprinta
intervjua koji je Wostok 1994.g. dao Aleksandru Zografu za dnevni
list „Borba“! (i u kome govori o svojim počecima, inspiracijama,
crtačkim tehnikama...), rađen je po literarnim predlošcima i inspirisan ponajviše
pričama Kafke odnosno pričama Borhesa i Nabora Devolca na koje
se nastavljaju: afrička narodna bajka, poezija Vaska Pope te, kao
reference iz popularne buntovne rok’n’rol subkulture, pesme Jana Kertisa,
grupa „Mizar“, „Sturdžis“, „Husker Du“, „Džoj Divižn“ ali i odabrani
biseri novokomponovanih folk pesama... U svakom od predložaka Wostok
otkriva posebni ugao oneobičavanja realnosti, njenog izvitoperenja u krajnje
bizarne vizuelne senzacije koje su korak u stranu od standardnog, rutinskog
gledanja (bez razumevanja) a u kojima se okruženje i akteri svode na
karikature, neretko namerno karikirane ili se čitava (nad)realnost pomera u
veštački svet maskiranih spodoba u pročišćenim, artificijelno zloslutnim
pejzažima. Začudnost i vizuelna provokacija nisu sami sebi cilj već su u
funkciji razotkrivanja izopačenosti obrazaca na kojima se temelje svet a koje
ljudi prihvataju „zdravo za gotovo“. Apsurdnost priča i njihovih poenti bolno
se potcrtava grotesknim licima i telima sa čudnim deformitetima smeštenim u
(ne)očekivane međusobne odnose. Wostok nimalo nije nežan prema tom
okruženju „ružnih, prljavih i zlih“ (bili oni sasvim mali ljudi ili
moćni političari) ali ne prelazi granicu koja vodi u pamflete i
moralizatorstvo. On, kao nekakav stripovski Brojgel, samo beleži
ono što vidi. Ni u svojim samostalnim pričama Wostok ne „beži“ od
frustriranosti i besprizornosti aktera koje, pak, efektno (i urnebesno) spaja
sa opštim mestima nacionalnih mentaliteta i podrazumevanih epskih elemenata
(sve sa obaveznim ponosnim brkatim đetićima).
Kao
što je raznovrstan, svež i intrigantan u pričama Wostok je jednako
atraktivan i u crtežu. Knjiga „Život posle smrti“ primer je bogate raznovrsnosti
jedne od njegovih grafičkih linija, pored one koja neguje rudimentarni,
„dečiji“ crtež odnosno „novoprimitivistički crtež“; ovde znatiželjni
čitalac/gledalac biva zatečen oštrim kjaroskuro sudarima crnih površina
sa čistom belinom između kojih su često guste mreže linija, statičnim
postavkama koje sugerišu dozu pompeznosti i teatralnosti u sasvim neočekivanim
prilikama. Isto su tako zloslutne prilike sa maskama, ogrnute dugim plaštevima
smeštene uz likove vragolastih, mačaka sa naočarima, vampira ili lutaka nalik Pinokiju;
sukobi se sasvim neočekivano rešavaju ispucavanjem iz bazuka dok odasvud vire
izbuljene oči i isukani noževi... Taj neverovatni koloplet crtačkih bravura
pojačava već pominjanu začudnost i oneobičavanje događaja, prostora i vremena
tvoreći samosvojnu igrariju, visoko stilizovanu, maniristički preciznu i
dosledno sprovođenu tako da zavodi pogled i budi pregršt asocijacija.
Rečju,
strip zbirka „Život posle smrti“ Danila Miloševa Wostoka
potvrđuje njegovu jedinstvenu umetničku ličnost koja, kao retko koja u
predelima 9. umetnosti, ume da spoji trivijalno i uzvišeno, prizemno i
produhovljeno, nudeći čitaocima neponovljive uzlete i umetničke senzacije.
(„Dnevnik“, 2024.)
Objavio
ILIJA BAKIĆ
Kategorije:
2024,
Boća,
DJ Zli,
Jovan Gvero,
Lola,
Mikloš Jančo,
SKC NS,
STRIP,
Wostok
Пријавите се на:
Објављивање коментара (Atom)
0 komentara:
Постави коментар