Saša
Radonjić (1964),
pesnik, prozaista, kritičar, antologičar, scenarista, dramski pisac, izdavač i
muzičar, oglašava se novom knjigom zanimljivog i zavodljivog naslova – „Enciklopedija
fusnota“. Autor u zaključku uvodnog teksta kaže „Enciklopedija fusnota
je džepni soliter, sav sazdan samo od podrumskih prostorijaˮ pošto je na
početku ustvrdio „Fusnote su podrumske prostorije svakog tekstaˮ, te da je
on njihov veliki ljubitelj, čak toliki da ih ponekad pretpostavlja samom tekstu
u „čijoj su… hmmm, pa recimo podmuklo čednoj službiˮ. Sadržaj koji sledi
podeljen je u tri celine „Autopoetičke fusnoteˮ, „Angažovane fusnoteˮ i „Stihovne
fusnoteˮ. Ipak, znatiželjni čitalac će, napredujući kroz kratke zapise
pomešane sa izdvojenim, apostrofiranim mislima koje po svojoj sažetosti
pripadaju aforizmima ili sentencama, vrlo brzo shvatiti da je podela na celine
vrlo pogodbena. Jer, bilo da piše o svojoj porodici, svom prvom dečačkom, rukom
pisanom časopisu, sličnosti početka Handkeovog
romana „Veliki pad” sa njegovim „Traktatom o šeširima”, o muzici,
epidemiji, globalno političkim podelama, „smrznutom ramenuˮ, književnim
nagradama, nacrtu mogućeg pravosudnog sistema, itd. Radonjić uvek iznova
iscrtava svoj autoportret, i to kao fizičko-duhovnu celinu; on se istrajno,
strastveno angažovano, kao misaono ali i moralno biće samoodređuje „u
prostoru, vremenu i prema ličnostimaˮ. A svaka je jedinka jedinstvena zbog
svih svojih proživljenih godina, uspona i padova, pobeda i poraza, bioloških
predodređenosti i sklonosti, bolesti i zdravlja, sreća i nesreća, trenutaka
trivijalnosti i uzleta duhovnosti. Otuda je nepravedno svoditi je tek na jednu
osobinu, jedan stav ili postupak. Autor odbija da bude svrstavan, ukalupljen,
ubačen u fioke, jer je ličnost koja je otvorena prema utiscima, voljna da ih
analizira i spremna/sposobna da zaključke svojih promišljanja formuliše u reči,
rečenice, zapise, stihove… Naravno, protok vremena će određene stavove potvrditi,
druge relativizovati, a treće, možda, potpuno obesnažiti, ali će, zahvaljujući
svim zapisima, ostati trag o jednom vremenu, jednom mentalno-emotivnom stanju
koje je, pak, koren nekih narednih emocija i rezonovanja. Stoga ova knjiga,
mada nije klasični dnevnik, postaje (i ostaje) svedočanstvo o vremenu, o ličnom
učešću u njegovom toku i odnosu prema doživljenom, što podrazumeva i široku
emotivnu paletu od nezadovoljstva viđenim, pokušaja objektivnog/racionalnog
sagledavanja događaja do intimističko-poetskih crtica. U tim procesima autor
prepoznaje ne samo globalne promene, karakteristike zajednice u kojoj živi i
deli je sa ostalim pripadnicima grupa/naroda, već i promene u svojoj fizičkoj
konstituciji i duhovnoj ličnosti, svojim stavovima i sudovima. Otuda je ovo
delo svojevrsno slavljenje proticanja, fluidnosti sveta u kome postojimo.
Radonjićeva knjiga
problematizuje i iskušava uvreženo mišljenje o piscu kao posmatraču
ljudsko-istorijske vreve koji deluje/piše uzdržano, sa vremenske distance koja
bi trebala da mu obezbedi objektivnost i, samim tim, veću valjanost stavova
koje izlaže i zastupa. Pisac u svemu postupa drugačije nego što bi autor u „kuli
od slonovačeˮ trebao. Radonjić gazi pločnicima svakodnevice širom
otvorenih očiju, „hvataˮ i „udišeˮ damare trenutaka, reaguje na njih kao
učesnik ili posmatrač iz prvog reda, onog pored ringa u kome se bori na život i
smrt. Stoga, podrumske fusnote ove knjige, ispisane „na licu mestaˮ, „u dahuˮ i
„u zamahuˮ nose žar i svežinu autentičnosti koja nije izbrisana proticanjem
dana i godina. Njihove su rečenice britke, rezovi brzi i duboki, a ton tog
samosvojnog unutrašnjeg dijaloga kreće se od trezvene samosvesnosti do vrcave
doskočice ili humorno-ciničnog poentiranja kome se ne može valjano ni parirati
ni prigovoriti. I posle neminovnog čekanja da zapisano bude objavljeno, mnogi
piščevi stavovi zadržali su svežinu aktuelnosti i opravdanosti, jer su se
stvari odvijale na način koji je autor predvideo; vrlo je moguće da će još neki
zapisi potvrditi svoju valjanost u nastupajućim danima, dodajući knjizi pored
polemičkog i svojevrsni proročki ton.
Rečju, „Enciklopedija fusnota”
duboko je autobiografska knjiga kojom Saša Radonjić otkriva i opisuje
sebe kao neponovljivu jedinku u sopstvenom svemiru i kao jedinku u ovom
jedinstvenom prostor-vremenskom kontinuumu, odnosno, u svetu koji je najgori od
svih svetova (a drugih i nema).
(ECKERMANN,
web časopis za književnost, broj 39 / jul – avgust 2023.)
0 komentara:
Постави коментар