Povodom pola veka od osnivanja i dodele nagrade „Branko Miljković“ u izdanju „Niškog kulturnog centra“ pojavila se monografija „Prostor jezikom trajanja prepričan“ koju je znalački i vispreno priredila Lidija Marinković. Kako sama piše u „Reči o knjizi“ najpre je 2014.g. radila na knjizi „Nagrada ’Branko Miljković’ - dobitnici“ koju su objavili Filozofski fakultet Univerziteta u Nišu i Niški kulturni centar i „u gradu koji dodeljuje Nagradu moj projekat je prošao uglavnom nezapaženo (...) Sedam godina kasnije, novu knjigu radim sa jasnom namerom; da napravim dokument o jednoj od najvažnijih i najprestižnijih književnih nagrada“. I, recimo odmah, kakva je nagrada takva je i monografija o njoj – važna i prestižna. Autorka je izbegla sva svečarska praznoslovlja, sve panegirike i ode i sačinila bogato ilustrovanu knjigu koja se može čitati na više nivoa i, isto tako, tumačiti iz različitih perspektiva. Ponajpre je tu društveno-istorijski nivo i kontekst. Nagrada je osnovana 1971. godine na desetogodišnjicu tragične smrti Branka Miljkovića (1934-1961), jednog od najtalentovanijih pesnika svoje generacije ali i čitave posleratne pesničke scene na prostorima tadašnje Jugoslavije. U monografiji je reprintovan zapisnik sa sednice Skupštine opštine Niš, sa svim diskusijama koje su vođene a sa ciljem da se ispoštuju tadašnja pravila o srpskohrvatskom jeziku i otvorenosti nagrade - koja se dodeljivala za najbolju pesničku knjigu objavljenu u prethodnoj godini – delima svih naroda i narodnosti u SFRJ. Zalaganje za pomenute principe i njihovo ispravno sprovođenje učinilo je poneke diskusije strastvenim pa i polemičkim, što se ne bi očekivalo u ovakvim prilikama. No, kako bilo da bilo, nagrada je „ustoličena“ i nadalje je, zahvaljujući kopijama članaka iz novina moguće pratiti svakojake peripetije povodom njenog dodeljivanja. Naime, ostalo je zabeleženo da je povremeno objavljivanje dobitnika neuobičajeno kasnilo, da je bilo problema sa formiranjem žirija, da je menjana statua koja je uručivana dobitniku, da su neke dodale odlagane zbog nemogućnosti dobitnika da prisustvuju odnosno da je bilo propusta u organizacije same manifestacije dodele. I autorka je u svom pogovori pomenula neke manje-više vesele (ne)zgode, npr pogrešno odštampan naslov nagrađene knjige na unikatnoj plaketi ili neubičajeno čitanje poezije jednog od skorijih dobitnika (a on je određene delove čitao leđima okrenut publici)... Sve ove trivijalne ili groteskne dogodovštine daruju kazivanju o nagradi pulsirajuću životnost i lišavaju je lažnog oreola nedodirivosti i bezgrešnosti.
Književni
aspekt nagrade moguće je posmatrati dvojako. Monografija, naime, sadrži
tekstove obrazloženja nagrade odnosno dobitnikove besede; istina, obrazloženja
postoje za sve nagrade dok dobitnikov „odgovor“ nije redovan: poneki autori su
se odlučivali da izreknu par rečenica zahvalnosti ili čak ni to a drugi su,
opet, ispisivali čitave eseje što o svom pesničkom svetonazoru što o odnosu
prema Miljkovićevoj poeziji. Književnim istoričarima, mladim pesnicima
ili odabranim zaljubljenicima u savremenu poeziju svakako će biti zanimljivo da
prate pomeranja vrednosnih fokusa žirija koji su dodeljivali nagrade
(ambiciozniji bi mogli da upoređuju pesničke kvalitete za koje su se članovi
žirija zalagali a za koje su glasali); od prvog dobinika, Milutina Petrovića,
i apostrofiranja „antiromantičnog raspoloženja“ odnosno „gradske
atmosfere i urbanog mentalitete“ njegove poezije, nadalje su, kod kasnijih
dobitnika, isticani kvaliteti kakvi su, recimo, dijalog sa tradicijom, lirska
introspekcija, traganje za novim pesničkim formama i izrazima, sve do
najskorijeg dobitnika nagrade, Vladimira Kopicla, za koga se ističe da njegov
lirski govor utemeljen na „preispitivanju svijeta u kome postojimo, jezika
kojim se sporazumjevamo (...)“. Moglo bi se zaključiti da su se članovi
različitih žirija, svesno ili ne, namerno ili ne, periodično priklanjali
urbanom ili rurarlom, savremenom ili tradicionalnom, klasičnom ili
eksperimentalnom poetskom svetonazoru, svedočeći time dinamičnosti pesničke
scene, o smenama generacija i novom senzibilitetu koji se rađa i razvija tik uz
stare, proverene i osvedočene vrednosti. Niz sjajnih autora koji su, i pre i
posle dobijanja nagrade, bili značajne pojave u jugoslovenskoj odnosno srpskoj
poeziji, koji, dakle, nisu nestali ili se, uljuljkani nagradom, učaurili u
svoje zabrane, već su nastavili da stvaraju i tragaju za svojim pesničkim
glasovima, potvrda su valjanosti odluka koje je žiri autoritativno i
argumentovano doneo.
Zaključimo
da je „Prostor jezikom trajanja prepričan: pola veka nagrade ’Branko
Miljković’“ vanredno delo koje uspeva da prenese kako duh nagrade kao
svečarskog čina tako i atmosferu koja prati postupak odlučivanja o njoj, što monografiju,
sveukupno, čini zaokruženom, relevantnom i reprezentativnom knjigom.
(„Dnevnik“, 2022.)
0 komentara:
Постави коментар