Filip K. Dik (1928-1982) jedan je
od
najznačajnijih pisaca naučne fantastike. U svom je opusu spojio
decenijsko ispisivanje „palp“ priča i romana - pisanje je zanat kojim je
zarađivao
novac za opstanak - odnosno serioznu, duboko promišljenu, inovativnu literaturu; za 28 godina aktivnog
pisanja Dik je objavio čak 40 knjiga i mnoštvo
priča! Pritisnut egzistencijalnom neizvesnošću, jurnjavom za rokovima predaje
rukopisa, živeo je neurednim životom (često menjao adrese, ženio se pet puta),
(zlo)upotrebljavao alkohol i droge (njegovi biografi smatraju da nikada nije
bio potpuni narkoman upravo zbog svakodnevnog, iscrpljujućeg višečasovnog
pisanja). Uprkos svim mukama njegov talenat je vidljiv u bezmalo svakoj priči,
ma kako brzo sročenoj. Dik
je koristio standardni arsenal naučne fantastike: robote, androide,
paranormalne sposobnosti, bizarnu tehnologiju, vanzemaljce svih oblika i
svemirske
avanture ali ih je stavljao u neuobičajene kontekste. Dikova proza je najupečatljivija dok
opisuje odmak
od svih društvenih, moralnih, prostorno-vremenskih pravila; „normalno“ funkcionisanje
svakodnevice često se, u trenu, menja postajući neprepoznatljivo pa su frustrirani junaci
prinuđeni da traže svoje mesto u novoj stvarnosti. Među najuspelije Dikove romane spadaju: “Čovek
u visokom dvorcu” (1962), “Sanjaju li androidi električne ovce?” (1968), „Ubik”
(1969), “Tecite suze moje, reče policajac” (1974), “Tamno skeniranja”
(1977) - Dik je ovaj roman smatrao svojim najboljim delom. I većina
ostalih Dikovih knjiga uveliko premašuje žanrovski prosek potvrđujući
time mišljenje Stanislava Lema izneto u studiji “Fantastika i
futurologija” (1973) da je američka proza 1950-tih i 1960-tih „beznadežan
slučaj sa izuzecima“ od „celih“ 1% produkcije - a među tim izuzecima
apostrofiran je upravo Dik. Lemu smeta nedovršenost i
neujednačenost njegovog stila i ikonografski arsenal poznat iz palp
perioda ali mu ne odriče intrigantnost ideja. Dela Filipa K.
Dika plene atraktivnošću,
nesvakidašnjim postavkama odnosa pojedinac-društvo, svežinom i upečatljivošću
zapleta i atmosfere, poigravanjem stvarnostima i opsenama, logičkim paradoksima
i krhkim granicama svesti izvan koje leži nepojamni haos.
„Ubik“
se nominalno dešava 1992. godine u svetu u kome bukti rat pojedinaca sa posebnim
sposobnostima (telepate, prekognitivce). Neke kompanije šalju svoje „psihike“
da bi otkrili tajne konkurencije a „smotrenske“ kompanije, u cilju
odbrane od takvih napada, nude usluge „inercijalaca“. Grupa „inercijalaca“
posle napada na Luni, pošto zamrzne svog pogođenog poslodavca (nadajući
se da će iz „poluživota“, doba posle smrti a pre mentalnog nestanka,
nastaviti da im daje naloge), vraća se u sedište svog Udruženja. Ubrzo im se
počnu dešavati neobjašnjivi događaji: svi materijalni predmeti oko njih vraćaju
se u prošlost, njihov šef im šalje poruke na bizarnim mestima... Razrešenje pitanja
da li je šef mrtav ili su mrtvi inercijalci, koji su principi regresije, neprestano
izmiče, zdrav razum potpuno je bezvredan u novonastaloj stvarnosti.
Roman
prati funkcionisanje grupe zatečene u situacijama stranim dotadašnjem iskustvu.
Na frustriranost nepoznatim okruženjem nadovezuju se različite reakcije članova
grupe, ekscentičnih, asocijalnih jedinki. Dik je uspeo da maestralno izbalansira
ikonografski prepoznatljive elemente, intrigantan zaplet i tenzije sa nizom
ingenioznih detalja koji oplemenjuju priču uverljivošću (brojne marke vozila i
kućnih aparata iz 1930-tih) i razgaljujućom, ludističkom duhovitošću (vrata i
mašine koje funkcionišu samo ako im se za to plati). Lakoća kretanja kroz lavirint
događanja bez vidljivog uzroka i razrešenja, planova i razočarenja njihovom
propašću, začudnih i humornih replika, neodoljiva je i mami osmehe odobravanja
i potpunog čitalačkog uživanja. „Ubik“ je ne samo remek-delo u Dikovom
opusu već i remek-delo svekolike naučne fantastike.
(„Dnevnik“,
2021.)
0 komentara:
Постави коментар