Novi
naslov agilnog izdavača “Čarobna knjiga”, u Biblioteci “Beskrajni
svet fantastike”, koja je već privukla pažnju ljubitelja naučne
fantastike jer objavljuje do sada neprevedene klasike ovog žanra, jeste
roman “Zvezde su moje odredište” Alfreda Bestera (1913-1987), jednog od
autora iz “zlatnog doba naučne fantastike” čiju su slavu novopridošli pokreti
(Novi talas, Kiber-pank) čak i produbili jer su mlađi pisci često kao
svog uzora navodili upravo Bestera. Više je razloga za ovakve stavove: Bester,
za razliku od svojih “tvrđih” kolega, nije insistirao ni na naučnoj
uverljivosti svojih proza niti je svoje vizije budućnosti temeljio isključivo
na uzročno-posledičnom zaključivanju već je uvek u celokupno zamešateljsto
unosio i nekontrolisane, subverzivne elemente (a što će budućim buntovno
nastrojenim autorima itekako odgovarati). Konačno, Bester je uspeo da
stvori jedinstveni spoj ikonografije koju je naučna fantastika “nasledila” iz palp
perioda pre II svetskog rada sa iskustvima iz strip medija; Bester je počeo da
objavljuje 1938.g. ali je brzo odustao od pisanja i punu deceniju radio kao strip
scenarista da bi se literaturi vratio početkom 1950-tih koristeći sva do tada
sakupljena znanja da bi stvorio atraktivan stil koga karakteriše brzo
razvijanje priče, svođenje objašnjavanja na najmanju moguću meru te oštro
iscrtavanja portreta junaka. Rezultat ovakvog tretiranja proze jesu vratolomne
akcije, jarki opisi okruženja, određena distanciranost od ponašanja
protagonista te uznemirujući, mračni pogledi na “svetlu budućnost”. Ti su
principi vidljivi u Besterovim romanima “Demolirni čovek” (1951)
i “Zvezde su moje odredište” (1956, u Engleskoj naslov dela je “Tigar!
Tigar!”). I dok “Demolirnog čoveka” kritičari nazivaju „’Zločinom
i kaznom’ sa telepatima”, “Zvezde…” se određuju kao “’Grof Monte Kristo’
sa teleportacijom”; reč je, naravno, o prepoznatljivim zapletima klasičnih
dela koje Bester smešta u budućnost (24. odnosno 25. vek). Navedena
teleportacija snagom misli jedan je od segmenata preobražaja življenja na Zemlji
kojom vladaju nasledne korporacije dok u svemiru besni rat stanovnika Spoljnih
i Unutrašnjih planeta. Junak priče je “stereotipni ‘običan čovek’”,
neobrazovani Guli Fojl, mašinista treće klase, bez posebnih veština i
zasluga, bez preporuka i bez ambicija. On je jedini preživeli u napadnutom svemirskom
brodu “Nomad” koji više od 170 dana preživljava u olupini. Kad ugleda
brod “Vorg” on se ponada spasenju ali “Vorg” odlazi bez
zaustavljanja. Fojl se zarekne da će se osvetiti i vođen tom mišlju
uspeva da improvizuje svoj povratak na Zemlju, sa usputnim zadržavanjem
u bizarnoj zajednici samoprozvanoj Naučnički narod na asteroidu Sagras,
gde će biti oženjen i istetoviran po licu što će učiniti da liči na tigra. No, Fojl
nastavlja put i stiže na Zemlju gde će morati da se prilagođava visoko
birokratizovanom, kastinskom društvu što mu neće baš poći od ruke pa će biti
zatvoren i morati odatle da pobegne da bi, pošto nađe nekoga ko će poučiti,
promenio identitet i ušao u visoko društvo glumeći egzotičnog, nepredvidivog
bogataša-rasipnika. U domu Prestejna od Prestejna, jednog od najmoćnijih
ljudi planete, zaljubiće se u albino naslednicu i upoznati muke neuzvraćene
ljubavi dok uokolo eksplodiraju bombe. Pošto njegovo traganje ugrožava važne
ljude i njihove interese i tajne (među kojima je i moćni eksploziv PirE
koji se pali psihokinetički) Fojl biva proglašen Državnim
neprijateljem broj 1 i proganjan svim sredstvima. U impozantnom finalu Fojl
otkriva svoje izuzetne sposobnosti da se teleportacijom šeta kroz vreme.
I posle više od šest decenija od
prvog pojavljivanja Besterov roman odiše neočekivanom svežinom. Njegova
vizija tehnokratsko-kastinske vlasti nad ekonomijom i politikom, sa živopisnim prizorima
socijalne dekadencije izmešane sa nepojmljivom bedom, i nadalje je uznemirujuća
a za ono vreme netipična, neobuzdanost i nepredvidivost junaka (Fojl će
u jednom trenu čak silovati svoju profesorku) bliska je današnjem sagledavanju
ličnosti (anti)heroja. Otuda je ovaj roman i nadalje provokativno štivo koje
pleni kako stilskom vrcavošću tako i neočekivanom širinom i oštrinom
sagledavanja mogućih stramputica budućih ljudskih civilizacija.
(“Dnevnik”, 2020.)
0 komentara:
Постави коментар