Agilni izdavač „Čarobna
knjiga“ nastavlja da raduje stripoljupce
svih uzrasta. Uz dela tekuće svetske produkcije štampaju se i reprezentativna
dela koja su već ušla u istoriju 9. umetnosti
odnosno stekla kultni status među poznavaocima stripa. Na tom tragu su se, u ediciji „Stari kontinent“, pojavile dve knjige koje sabiraju proslavljeni
serijal „Inkal“ scenariste Alehandra Žodorovskog (1929) i crtača Žana Žiroa Mebijusa (1938-2012). Reč je,
dakle, o svih šest albuma (prvi put štampanih od 1981. do 1988), kratkoj
priči-dopuni „U srcu neprobojnog
metabunkera“ iz 1989.g. te obimnoj knjizi „Misterije Inkala“ Žana Anestea i Kristofa Kilijana koja je svojevrsna enciklopedija ovog serijala
ali i širi uvid u autorske opsesije dve snažne autorske pojave, Žodorovskog i Mebijusa, koje su u ovaj projekat unele sve svoje snage i stvorile
sjajan amalgam čiji uticaj na strip
medijum odnosno na naučnofantastični
strip oseća i danas (a dodatno je potvrđen i pojačan serijalima „Pre Inkala“ odnosno „Završni Inkal“). Osim pomenutih,
posebnost ovih knjiga je i obnova originalnog kolora u albumima; stoga se, bez
preterivanja, može reći da je ovim izdanjem „Inkal“
na našim prostorima predstavljan najpotpunije i najtemeljnije.
Prvi
tom sadrži četiri albuma serijala („Crni
Inkal“, „Inkal svetlosti“, „Ono što je dole“ i „Ono što je gore“) u kojima
znatiželjni čitaoci najpre upoznaju glavnog (anti)junaka Džona Difula, ne previše spretnog i bistrog „vlasnika dozvole za detektiva R klase“, koga grupa nasilnika, da
bi mu „izvukla“ potrebne informacije, na „prigodnom“ mestu zvanom Avenija samoubica, baca u bezdan-procep u
nivoima podzemnog grada koji se završava jezerom kiseline. Surovu igru
prekidaju roboti-policajci kojima Diful
neuverljivo pokušava da objasni svoje poslednje doživljaje. Proganjanje Difula nastaviće se čim ponovo izađe na
ulici. Hteo-nehteo detektiv upada sve dublje u vrtlog događaja koji ga mogu koštati
života ali mogu i da unište planetu odnosno čitavu galaksiju. Povratak u stan
otkriće da je njegov ljubimac - betonska
ptica postao prorok svetih istina koga već obožava okupljena masa. Na skup
upadaju Bergovi, rasa iz sazvežđa Labuda, koja namerava da uništi
planetu; s druge strne stižu mutanti a u sveopštu pucnjavu se umešaju i
predsednikovi grbavci (elitna jedinica za prljave poslove), Svi oni traže
mitski Inkal koga je Diful dobio od umirućeg bića u
kanalizaciji! Diful beži od
predsednika (sa titulom „velikozmijstvo“)
u novokloniranom telu na površinu planete odakle će stići u Tehnograd kojim vlada sekta Tehnosa. U međuvremenu u potragu za Difulom kreće i znameniti borac-ubica Metabaron (koji ima svoj zasebni serijal
u okviru Žodoverzuma)!
Tako
počinje velika strip avantura koja je
po spoljnim karakteristikama najbliža „svemirskoj
operi“, podžanru naučne fantastike
u kome sve vrvi od svemirskih carstava, međugalaktičkih ratova i neverovatne
tehnologije. Žodorovski zdušno i
obilno koristi žanrovsku ikonografiju i obrasce, od putovanja na egzotična
mesta i planete, preko različitih rasa i vrsta do revolucija i gigantskih
bitaka. Kako priča odmiče tako postaje jasno da iza sveg zamešateljstva stoji
krucijalni sukob dva principa - Svetlosti
i Tame - na kojima su utemeljeni Univerzum
i svi svetovi. U konstruisanju, zaplitanju i rasplitanju ove priče Žodorovski ne zazire da upotrebi svoja
znanja raznih mitologija odnosno iz nekolikih ezoterijskih disciplina čime
obogaćuje moguća čitanja i tumačenja priče odnosno izdiže je od uobičajenih,
rutinskih egzotično-eskapističkih sadržaja koji se zaboravljaju odmah posle
konzumiranja. „Inkal“, naprotiv,
ostaje trajno zapamćen kao izuzetna bajkovita i spiritualna avantura.
Ambicioznom
i zahtevnom scenariju superiorni vizuelni lik dao je Mebijus. Ovaj serijal potvrda je činjenice da je Mebijus stvorio likovni identitet
budućnosti u popularnoj kulturi poslednjih decenija XX veka. Sve što je Mebijus nacrtao, od eksterijera i
enterijera, svemirskih brodova, ulične i visoke mode, skafandera, oružja i
svakovrsne opreme, ugrađeno je u svest žitelja Zapadnog sveta s kraja XX
veka kao najverovatniji i najočekivaniji „lik stvari koje će doći“. U „Inkalu“
Mebijus stvara fascinantne slike gradova-mravinjaka, idilične prirode, anđeoske
lepote i brutalne, sirove ružnoće, sterilne, sjajne tehnike i sveprisutnih
otpada na kojima završavaje nekada prestižne mašine. Ono što pleni je utisak
neverovatne lakoće kojom linije „osvajaju“ belinu hartije, čudesni rakursi i
sugestivna, dinamična a elegantna kompozicija tabli od kojih zastaje dah. Pažljivi
gledalac koji lista albume „Inkala“ u
potpunosti je svestan da u rukama drži neporecivi dokaz Mebijusove crtačke genijalnosti.
Rečju,
„Inkal“ je remek-delo stripa XX veka, jedinstveni i neponovljivi
spoj reči i slike, mudrosti i humora, fantastična vizija jednog Univerzuma i temeljnih vrednosti koje
njime vladaju; kao takav „Inkal“ je
nezaobilazna lektira za svakog poštovaoca svekolike Umetnosti.
(„Dnevnik“,
2020.)
0 komentara:
Постави коментар