Studentski
kulturni centar Novi Sad
među svojim brojnim aktivnostima posvećeno objavljuje i albume ovdašnjih
savremenih strip stvaralaca prevashodno alternativnih poetika, u širokom
rasponu od autorskog do andergraund stripa. Upravo u tim relacijama (alternativno-
autorski-andergraund) kreće se dosadašnje stvaralaštvo slikara i strip
umetnika Borisa Stanića (1984, Pančevo). Njegov novi album „Božji
ljudi Bore Stankovića” unekoliko se udaljava od ranijih radova utemeljenih
na andergraund stripu ali i dalje egzistira na planu alternativnog stripovskog
svetonazora. Kako sam naslov nagoveštava početna inspiracija za stripove je
knjiga “Božji ljudi” Borislava Bore Stankovića (1876-1927), izuzetno značajnog
srpskog realiste. Knjiga kratkih priča “Božji ljudi” objavljena je 1902.
godine, izazvavši oprečne kritike, od vrlo pozitivnih do krajnje negativnih;
njena recepcija brzo je utihnula a u prvi plan pažnje publike i kritike ušla su
druga Stankovićeva dela kakva su “Koštana” (1902), “Nečista
krv” (1910) ili “Drame” i “Gazda
Mladen” (1928). Ni posle Stankovićeve smrti pa sve do danas ova
knjiga nije previše često analizirana od kritičara i teoretičara i ne svrstava
se u vrhunce njegovog opusa. Zbirku “Božji ljudi” čini 21 kratka priča
(kasnije joj je dodata i priča “Ludi Rista” nastala 1916. godine). Priče
u knjizi nisu poređane po redosledu nastanka već je autor njihovim rasporedom
pokušao da čitaoce postepeno uvodi u specifični, zatvoreni svet “božjaka”
(otpadnika, žickara, jadnika, mučenika, nevoljnika, prosjaka…) okupljenih oko seoskog
groblja kao centralne tačke njihove egzistencije. Koliko god se ova zajednica
činila labavom ona ima svoja pravila i zakonitosti koji se moraju poštovati,
kao što se poštuje i “normalni svet” i njegove institucije (popovi, žandari…).
Junaci (Menko, Taja, Naza, Ljuba, Stevan…) pojavljuju se, osim u priči
koja opisuje njihovu sudbinu (događaje u prošlosti koji su uzrok sadašnjeg
stanja odnosno tekuća dešavanja), i kao sporedne ličnosti u drugim pričama
potvrđujući postojanje te neobične zajednice. Stanković neretko prekida
priče bez razrešenja koje se, opet, usputno otkriva u nekoj drugoj priči
posvećenoj drugoj ličnosti.
Slikanje naličja seoskog života
udaljenog od bilo kakve romantične idile, opisivanje turskih zuluma, teških
sudbina, ljudske zlobe i bede u maniru literarnog naturalizma, očito nije bilo
po volji ondašnjih čitalaca i kritike ali mu se uverljivost i snaga nikako ne
mogu osporiti jer se mogu osetiti i pun vek posle prvog objavljivanja. Stradalništvo
zbog tuđe zlobe i nepravde, maloumnost, opsednutost idejama koje zdrave ljude
gone u ludilo, zanosi koji izdižu ljudske duše iznad bede u kojoj su,
nadanja i ljubav prepliću se u
nerazmrsivo klupko sudbina opisanih škrto, bez patetike ali sa stalnim
osećanjem protraćenosti življenja. Boris Stanić je inspirisan ovom
intrigantnom knjigom nacrtao stripove po pričama “Biljarica”, “Paraputa”, “U
sudu” (ne nalazi se u “Božjim ljudima” već u drugim izdanjima ali je po
atmosferi bliska), “*” (u knjizi naslov “XXI”) “Menko”, “Č’a
Mihailo”, “Ljuba i Naza”. Oslanjajući se na originalne tekstove priča Stanić
svoj crtež izmešta iz realističkog registra i ulazi u veće ili manje
stilizacije, karikaturalnost i redukovanje objekata i likova do nivoa
apstrakcijskih kompozicija (osobito u impozantnoj završnoj tabli-slici stripa
“*”). Kako izmeštenost iz realnosti ima različite puteve i stripovi su
različito crtani, od bezmalo vilinske tananosti bezazlenog “Č’a Mihaila”
do brutalne izobličenosti likova u “Menku”, uz široku paletu
izobličenja, od “Biljarice” (jedinog kolornog stripa) do “U sudu”.
Posebno su upečatljivi prelazi iz realnog u groteskno (u pričima i u crtežu) u “Paraputi” i “Ljubi i Nazi”. Kako se (u
“Paraputi”) Hadžikin život raspada i tone u mrak društvene kazne
i izolovanosti tako se i crtež krivi i izobličava; na drugoj strani, dok Naza
pokušava da ostvari svoju ljubav prema lenjom i bezobzirnom Ljubi, crtež
je, kao i njen zanos, čist i gotovo realistički uverljiv a kada njeni napori
propadnu linije se gube u gomilama bezobličnih tačaka koje se zgušnjavaju u
mrak. Tako Stanić nenametljivo ali uvreljivo gradi atmosfere svojih stripova
potcrtavajući univerzalnost Stankovićevih minijatura.
Rečju, album “Božji ljudi Bore
Stankovića” Borisa Stanića vanredno je zanimljivo i uspelo delo koje spaja
našu valjanu ali slabo znanu literarnu istoriju sa izuzetnim likovnim umećem
umetnika koji je u punom zamahu inspiracije i stvaralačkih snaga, što ove stripove
preporučuje punoj čitalačkoj pažnji i uvažavanju.
(“Dnevnik”, 2024.)
0 komentara:
Постави коментар