Monografija „Zdravko Sulić Lirsko, sneno, melanholično“
Predraga Đurića (1974) znatiželjnim čitaocima jednog od
najznačajnijih predstavnika takozvane „izgubljene generacije“ domaćih strip
stvaralaca, onih koji su stasavali uoči Drugog svetskog rata a svoj
najznačajniji doprinos stripu i ilustraciji dali tokom 1950-tih i
1960-tih, u decenijama kada se strip borio za pravo da ravnopravno
postoji u socijalističkoj svakodnevici, bez prozivanja da je kapitalistički
produkt koji kvari pionirke i pionire. Ova je generacija, uprkos bezbrojnim
preprekama, uspela da strip „digne na noge“; mada je strip
polovinom 1970-tih pretrpeo težak udarac donošenjem zakona o oporezovanju šunda
(kome su pored partijskog prozivanja i anatemisanja prethodile i sramne lomače
na kojima su spaljivani stripovi i roto romani), „priče u slikama“
nisu prokažene pa su nastavile da jačaju i rastu. Naslov knjige preuzet je iz
teksta strip teoretičara i kritičara Zorana Đukanovića koji je o Suliću
napisao: „Iako je često obrađivao ratne teme, kroz Sulićev crtež uvek se
probija i nešto lirsko, sneno, čak melanholično. Tu, pomalo zagonetnu, ’odsutnu
prisutnost’ sretao sam još u stripovima Miodraga Đurđića. U stilizacijskom
pogledu, Sulićev crtački rukopis je preteča stilizacije Karla Ambrozinija.“
Zdravko
Sulić je rođen 1925. godine u Vršcu. U leto 1938. godine, na
svejugoslovenskom konkursu za mlade strip crtače časopisa „Mickey
strip“ među četvoricom nagrađenih je i Zdravko Sulić iz Dretelja
pored Čapljine! Kako je dečak od Vršca stigao do Dretelja
nije poznato kao ni kako je preživeo rat. Zna se da je posle rata upisao Arhitektonski
fakultet u Beogradu, da je 1949. ilustrovao „Čitanku za četvrti razred
osnovne škole“ te da je bio ilustrator u listu „Pionir“ (koji je
potom transformisan u list „Pioniri“); tu 1951-2. izlazi Sulićev prvi
strip „Timaj gospodar slonova“ po Kiplingovoj priči. Za list „Narodna
armija“ Sulić crta stripove od 1956. god a od 1958. sarađuje sa
listom „Kekec“ gde radi brojne ilustracije i crta stripove odnosno sa
listom „Rad“ u kome takođe objavljuje stripove. Kada su se početkom 1964.
listovi „Pioniri“, „Kekec“ i „Naša smotra“ spojili u list „Pionir
Kekec“ Sulić nastavlja da i tamo objavljuje ilustracije i stripove; Sulić
je objavljivao stripove i u „Malom ježu“. U ediciji „Nikad
robom“ gornjemilanovačkih „Dečjih novina“ Sulić je jedan od
najobjavljivanijih autora – objavio je 6 strip priča (od kojih 5 u po
dve sveske)!
Od
1970. Sulić je utonuo u tišinu; povremeno su njegove ilustracije
štampane na stranicama „Večernjih novosti“ (i njihovog beogradskog
izdanja „Jutarnje novosti“). Stripovi su mu reprizirani u više edicija a
navodno je krajem 1980-tih u „Večernjim novostima“ repriziran i njegov strip
„Hajduk Veljko“ ali za to - nema verodostojnih dokaza! Nema ni dokaza da je
izdavač kome je Sulić za novi magazin predao originalne radove te table prodao
kolekcionarima a da magazin nije štampao. Tačan razlog za Sulićevo
povlačenje iz stripa se ne zna ali postoje pretpostavke da je to uradio
zbog ozbiljnog pogoršanja zdravlja i razočarenja u trenutno stanje u domaćem stripu,
od gašenja listova do nekolegijalnosti i intriga. Deo tog lošeg miljea je i
skandal sa dodelom nagrade-plakete Andrija na Drugom jugoslovenskom
kongresu stripa 1979. godine u Ljubljani. Iako su organizatori
najavili da će nagradu za životno delo dobiti Sulić on je nije dobio! Na
kritike ovog postupka organizatori su tvrdili da je Sulić plagirao
američkog strip crtača Frenka Gudvina! Očigledna nepravda je ispravljena
ali tek sledeće 1980. godine. Sulić je preminuo 1989. godine a njegov
rad je potonuo u zaborav iz koga će ga vratiti Slobodan Ivkov u svom
katalogu za izložbu „60 godina stripa u Srbiji“ (1995) za kojim su
sledila priznanja u radovima Anice Tucakov, Zorana Stefanovića, Antala
Bajera i drugih sve do ove knjige koju krasi i izuzetno korisna Sulićeva
stripografija.
Sulić
se u stripovima i ilustracijama okušao u mnoštvu tema, od ratnih,
istorijskih do humorističkih. Njegov grafizam lako je prepoznatljiv, krase ga
blaga stilizacija likova, redukovano senčenje, mek pomalo zaobljen potez iz
koga zrači smirenost.
O
Suliću se, čini se, više ne zna nego zna. Bio je bio strastveni
posvećenik 9. umetnosti što ga je koštalo mnogo truda i žrtvovanja, donelo
ozbiljne zdravstvene probleme i malo priznanja. Iskusniji stripoljubci
će u ovoj knjizi odnosno u njenim ilustracijama otkriti i prepoznati stripove
koje su čitali i voleli a da nisu znali ko je njihov autor jer je na ovim
prostorima dugo praktikovano da se imena autora (stranih i domaćih) ne navode
(verovatno jer se strip smatrao trivijalnom rabotom). Mladi čitaoci kojima
Sulićevo delo nije poznato neće ostati ravnodušni na mirnoću koju nose
fine linije njegovih slika. Konačno, ovo vredno delo iz strip
arheologije, koje pleni širokim zahvatom u tadašnje društvene (ne)prilike i
portretima ljudi sa kojima je Sulić sarađivao, govori o velikom ovdašnjem
paradoksu: bogatoj umetničkoj tradiciji koja je od zvaničnih institucija potpuno
bagatelisana i zanemarena bezmalo do potpunog zaborava. Srećom za nas, ta je
tradicija prepuštena vrednim entuzijastima koji požrtvovano spasavaju naše
kulturno bogatstvo od apatije, nebrige i neznanja. Zbog toga je ova knjiga još
dragoceniji kamen u i dalje nedovršenom mozaiku istorije srpskog stripa.
(„Dnevnik“
2024.)
0 komentara:
Постави коментар