Mračni princ Betmen,
jedini super heroj koji to nije, odavno je prerastao skromne granice koje su mu,
davne 1939. godine, odredili originalni autori Bob Kejn i Bil Finger.
Pošto je preživeo Zlatno doba stripa (pre II svetskog rata), pa zatim Srebrno
(1950-te) i Bronzano (1960-te), veliku slavu i zaborav (jer su neki
novi heroji bili atraktivniji)
iz koga je uskrsao zahvaljujući Frenku Mileru, polovinom 1980-tih,
Betmen je transformisan u još jednog „očovečenog heroja“ (mada je
on, za razliku od Marvelovih super junaka odnosno super junaka iz
matičnog mu DC-a, oduvek bio - čovek) a potom zadobio brojna lica i
paralelne verzije koje se ponekad preklapaju (mada to nije obavezno). Kako god
bilo da bilo, Betmen doživljava decenije zrelosti, postajući, svakako zahvaljujući
filmovima, jedna od najvećih ikona popularne kulture XX i XXI veka.
Pošto
recept očovečenja radi odnosno prodaje stripove (i filmove, koji
su najatraktivniji deo ponude), bosovi DC-a dali su odrešene ruke svojim
urednicima i agentima pa ovi traže nove atrakcije i senzacije što znači sveže
ideje, drugačije vizure iz kojih se junak posmatra. Ovaj trend, koji nije samo
specijalitet DC-a i Marvela (i italijanski strip gigant Boneli
već neko vreme traži načine da „podmladi“ svoje junake - Teksa, Zagora,
Dilan Doga, Marti Misteriju...), znači uvođenje u posao scenarista i crtača
koji nisu iz stalne ekipe izdavača već su izvan tog sistema a ugled su stekli
na drugim, sasvim drugačijim stripovima. U ovom slučaju angažovan je Enriko
Marini (1969) znan po strip serijalima, naučnofantastičnom
„Džipsi“, avanturističko-gusarskom „Škorpion“ i istorijskom epu „Orlovi
Rima“, krimiću „Burleskni noar“; njemu su, kako sam piše, date
odrešene ruke (a to je bio uslov da se on prihvati posla) pa je sam napisao
priču i nacrtao je ’iz sve snage’. Marinijevo delo, pod naslovom „Betmen
– Mračni princ na belom konju“, pojavilo se 2017. godine u dva dela a u
izdanju „Čarobne knjige“ je objedinjeno u jedan album objavljen u Kolekciji
izabranih priča iz DC multiverzuma „DC Gold“.
U
Marinijevoj verziji Betmen je u najboljim godinama, dakle mlađi
od Milerovog Betmena koji je prevalio 50 godina; adekvatno godinama
mračni vitez je u vrhunskoj formi pa isteruje pravdu bez prestanka... No, fokus
(i zaplet) ove epizode je na Betmenovom ’civilnom’ liku multimilionera i
zavodnika Brusa Vejna koji biva javno optužen da sa izvesnom šankerkom
ima - ćerku; otac u stvari i ne zna za dete jer je majka sama brinula o njoj
ali sada je u finansijskoj stisci i traži od Vejna da da doprinos u
izdržavanju devojčice. Mediji su jedva dočekali ovu poslasticu a Vejn
nema pravi odgovor na pitanja jer se nejasno seća ove zgode. Na muku će mu
stati i Džoker koji otima devojčicu a kao otkup traži dijamant koji
namerava da pokloni svojoj dragoj Harli (pošto je prva pljačka mogućeg
poklona propala – a i Ženamačka ima tu šta da prigovori)! Žestoki momci,
dakle, imaju svoje (ozbiljne) probleme sa ženskim rodom koje ne uspevaju da
razreše na zadovoljavajući način. Betmen je spreman da pronađe devojčicu
po svaku cenu (makar morao da svojeručno premlati sve nevaljalce uzduž i
popreko Gotama) ne samo zato što je borac za pravdu već i zbog mogućnosti
da je zaista njen tata.
’Očovečenje’
Betmena do sada se kretalo u nivoima prošlosti, pre svega Vejnove
detinje traume zbog ubistva roditelja i odluke o borbi protiv ’loših momaka’; Miler
je Betmena ’otkrio’ na pragu starosti usred podivljalog nasilja na
ulicama urbane džungle. Marini je svoju priču smestio i usredsredio
između ove dve granične tačke. Dileme koje muče osvetnika i zlikovca (’da li
sam postao tata a da to i ne znam ili sam znao pa sam želeo da to sakrijem jer
šteti mom imidžu’ odnosno ’kako ispuniti sopstvena obećanja i ostvariti želje
mušičavoj dragoj?’) vrlo su životne i realne i potencijalno kriju moguće
konflikte i prevrate u ulogama koje momci igraju. Trivijalno je, zbog herojskog
’pedigrea’, obojilo priču žestokom groteskom ’a-la realiti programi’ potenciranu
eksplicitnim-brutalnim nasiljem i
uvrnutim humorom. Marinijevo pitanje ’šta ako se u postojeću podelu
uloga i definisane junačke profile umeša – slučaj komedijant?’ dobija ozbiljne
i smešne odgovore, za kraj krunisane otvaranjem još jedne mogućnosti: da li je
kasni posetilac bara i mogući tata male curice u stvari - Džoker? Uopšte
nije isključeno da će znatiželjnici uskoro dobiti kakav-takav odgovor u nekom
novom mini serijalu.
Osim
što se poigrao Betmen-Vejn i Džoker ulogama, Marini je
priču iscrtao i obojio vrlo ’evropski’ dakle dinamično i poletno ali i
rafinirano-maniristički, sa iskrivljenim rakursima odnosno čestim tonovima
sumraka i paletom koja je izmeštena iz uobičajenih obrazaca i naginje sepiji
ili monohromatskim tonalitetima. Gotam u svom sjaju i bedi deluje
impozantno a ljudske kreature blešte lepotom ali i dekadentnom izopačenošću.
Likovna gozba prepuna detalja i delikatnih valera tera čitaoca-gledaoca da
zastaje i vraća se prethodnom stranicama kako bi pažljivije razledao neku
sliku.
Rečju,
„Betmen – Mračni princ na belom konju“ Enrika Marinija prijatno je i
intrigantno širenje mita o Mračnom vitezu prema novim, obećavajućim
horizontima i svakako zaslužuje punu pažnju stripoljubaca.
(„Dnevnik“, 2024.)
0 komentara:
Постави коментар