Vojvođanski (kao i Jugoslovenski)
strip u devedesetim živi je primer paradoksa: ima ga i nema, priznat je i
prezren, poznat i nepoznat... Kolaps Yu stripa s kraja osamdesetih izbrisao je
čitavu generaciju umetnika i u sledeću deceniju doneo praznu strip scenu. Izdavači
kakvi su bili „Dnevnik“ i „Forum“ prestali su da objavljuju
stripove a nestali su i začetci strip-studio manufaktura. Činilo se da nikome, kraj propasti države, rata i bede
nije do priča u slikama. Ali... U
obliku fanzina, fotokopiranih svezaka, u minimalnim tiražima i neredovnim
izdanjima, iz mesta koja do tada nisu postojala u YU strip geografiji, oglasili
su se novi autori i doneli sasvim nova shvatanja, novu osećajnost, mnoštvo
estetika i poetika i pokrenuli novi strip talas. Ovaj pokret ‘underground’ ili bolje ‘alternativnog’ stripa (kao odrednice
koja može da obuhvati svu šarolikost novotarija), krenuo je iz manjih vojvođanskih
mesta (Pančevo, Vršac...), zapljusnuvši gradove kakvi su Subotica (koja je vrlo
brzo uspostavila svoju scenu), Novi Sad ili Beograd. Čini se, ipak, da je kao i
u rock'n'rollu ovdašnjem, tzv. provincija
pokazala svoju iznenađujuću sposobnost prilagođavanja, za razliku od velikih
sredina, jer su autori iz manjih mesta nosioci novog YU stripa a Vojvodina je
ostala (čak i uz normalno rasipanje snaga) nosilac ovog dešavanja koje je, osim
brisanja predrasuda o geografskoj podređenosti autora ili manjoj vrednosti
izdanja rađenih po principu improvizacije (najbolji dokaz je kratak dah i
„velikih" magazina “Tron” i “Strip manija” koji takođe izlaze
neredovno), donelo i definitivno ustoličilo ravnopravnost ‘klasičnog’ i ‘alternativnog’
stripa.
O trenutnom stanju na vodećim vojvođanskim strip scenama govore sledeći izveštaji:
Subotica
Novi
Sad
Vršac
Pančevo
(Napomena:
Nekolicina autora nije pomenuta u izveštajima
jer su oni „usamljenici" u svojim sredinama; njihovi kvaliteti i
potencijali obavezuju nas da ih ipak pomenemo - M.Uvrtačev iz Kikinde, Z.
Jaćimovski iz Plandišta, Z. Cvetković iz Kaća, V. Stankovski, rođen u Vršcu,
sada živi u Plandištu i Beogradu...)
Višegodišnja
skrajnutost i besperspektivnost uzela je svoj danak u vidu okretanja dela
autora isplativim delatnostima te otuda manjka optimizma u izveštajima. No,
raduje da oni najuporniji i dalje rade kao i da pristižu nove snage jer svi oni
su zalog daljeg razvoja stripa kako u Vojvodini tako i u Jugoslaviji (a i šire).
GRAD U
CRNO-BELIM SLIKAMA
Piše Oto Oltvanji
Subotica,
uspavana i izolovana, grad je ekstrema: samo crno i belo, ništa sivo. Po
različitim krajnostima životnog stila, načina umetničkog izražavanja, naizmeničnim
periodima manjkavosti entuzijazma i potpune neaktivnosti. Stoga ne začuđuje
postojanje jake avangardne scene i naginjanje ka underground vidovima umetnosti.
Tako
je i sa stripom. Sa izuzetkom pravog virtuoza tradicionalnijeg i prijemčivog
grafičkog izraza čije se kapitalno delo jos uvek očekuje, Leonida Popovića, možda jedinog subotičkog strip autora koji je
redovno objavljivao u mainstream casopisima,
ali koji i sam potiče iz iste supkulturne sredine - ostatak gotovo u potpunosti
spada u tu kategoriju. A da uopšte postoji nešto što se zove Subotički strip prvi put je otkrio
beogradski teoretičar stripa i autor Slobodan Ivkov, inače poreklom Subotičanin,
kada je 1995. u ovom gradu postavio svoju putujuću izlozbu nazvanu ‘60 godina domaćeg stripa’ i ozbiljno se
pozabavio tim pitanjem u posebnom poglavlju propratnog obimnog kataloga.
Tako
stižemo do danas praktično jedina tri aktivna predstavnika subotičke underground škole oličene u 3D: trojici
Damira, svakog od njih sa razvijenim ličnim i prepoznatljivim izrazom.
Stripovi
Damira Šmita izgrađivali su se pod
odrednicom karakteristične „estetike ružnog",
pa se tako poslednjih godina logično pronašao u srodnom mediju - crtanim
romanima (graphic novels),
angloameričkim izrazom iz evropske krize u stripu - što je u mnogome pomoglo
narativnosti njegovih radova.
Damir Rijović Originalov najviše od svih
eksperimentiše sa svojom naracijom, služeći se vrlo nekonvencionalnim grafičkim
izrazima, potpuno redefinišući dobro poznata strip pravila i ikonografiju.
Najsrodniji je američkom underground stripu
šezdesetih osveženim senzibilitetom devedesetih, a naglašenim u vidu
duguljastih kaiševa-ekrana na crnoj podlozi koji možda najbolje ilustruju priču
o „stripovima kao filmovima siromašnih
režisera".
Stil
Damira Pavića (poznatijeg kao Septic) uslovljen je njegovim načinom
života i imidžom. Veteran subotičke punk
scene stvara beskompromisne futurističke prizore dostojne autora britanskog ‘2000 AD’, ali često ekstremnije i
inventivnije, i nakon duže pauze ponovo je aktivan sa novim radovima.
Relativno slaba objavljivanost, a česta pojavljivanja ovih autora na izložbama potvrđuje tužnu tendenciju lagane selidbe stripa iz knjižara i kioska u izložbene prostore i muzeje. Čist gubitak za još jednu sve ređu vrstu: zahtevnog čitaoca.
Relativno slaba objavljivanost, a česta pojavljivanja ovih autora na izložbama potvrđuje tužnu tendenciju lagane selidbe stripa iz knjižara i kioska u izložbene prostore i muzeje. Čist gubitak za još jednu sve ređu vrstu: zahtevnog čitaoca.
NOVOSADSKI
STRIP, STRIP KOGA NEMA
Piše Aleksandar Nikolić
Kada
neoprezno prihvatite poziv da pišete o novosadskoj strip sceni, jedino vas može
radovati činjenica da je od vas tražena samo jedna kartica teksta, jer nije
jednostavno pisati o nečemu što ne postoji. Novi Sad je nekad (davno prošlo
vreme) smatran za jedan od centara stripa u Jugoslaviji. Postojali su izdavači,
strip autori, čitaoci... (danas vrlo retka vrsta, pred izumiranjem) Izdavači su
u međuvremenu neslavno propali. Razlozi za to su mnogobrojni - pogrešna
poslovna politika, megalomanstvo, inertnost, podcenjivanje inteligencije i
ukusa publike, „objektivne okolnosti i subjektivne
slabosti"... A šta se desilo sa autorima? Neki su ostali ovde, ali
rade isključivo za strane izdavače, i samim tim su daleko od očiju ovdašnje
publike, drugi su napustili zemlju, ali i bavljenje stripom, treći su ostali
ovde, ali su se posvetili nečem isplativijem.
Zoran Janjetov je još 1987. počeo da
saradjuje sa francuskim “Humanoidima”
crtajući, po scenariju Jodorowskyog
avanture mladog Johna Difoola.
Serijal je završen, a svih šest epizoda se napokon pojavilo u integralnom
izdanju “John Difool: Avant l' Incal”.
Janjetov trenutno radi na početnoj epizodi serijala “Les Technopapes”, ponovo u saradnji sa Jodorowskym.
Bane Kerac & Co. crtaju pod pseudonimima
ili kao anonimni crtači za američke i evropske strip izdavače. Dejan Nenadov i Petar Meseldžija su u Amsterdamu i tamo se bave slikarstvom odnosno
ilustracijom. Đorđe Milović je jedan
od retkih koji je i dalje aktivan na domaćem terenu. Ponekad mu uspe da nešto i
objavi u našim retkim, neredovnim i kratkotrajnim magazinima.
Tako
stižemo do autora koji su afirmaciju trebali da dožive tokom devedesetih
godina. To su Slobodan Kovačević, Siniša
Sumina, Veljko Damjanović, Mladen Oljača, Obrad Popović, Miloš Stanković,
Predrag Popović, Saša Jovanović, Vladimir Bursać, Aleksandar Botić... Na
njihovu, i našu, veliku žalost do toga nije došlo. Za razliku od autora iz
nekih drugih sredina, novosadski autori mlađe generacije nisu želeli da
objavljuju bez honorara, što ih je prilično udaljilo od, ionako retkih, domaćih
izdanja. Međutim, oni nisu radili ni za fioku, praveći kapital za neka buduća,
po strip srećnija vremena, niti su pokušali da se small press izdanjima i samizdatima (sem Bursaća i Botića) iskažu
i predstave čitaocima. Puno energije i vremena je utrošeno na priču šta bi i
kako trebalo raditi, da bi se kasnije okrenuli studijama, designu ili animacija
i sve više udaljavali od stripa. Karakteristično za tu grupu autora je da ih je
jedino poneki strip konkurs uspevao da motiviše, tako da neki od njih imaju više
tabli objavljenih u inostranstvu (Slovenija,
Holandija, Belgija) nego ovde.
Vec
nekoliko meseci Vlada Vesović drži školu stripa u prostorijama Stripoteke (Kisačka 2, 021/ 51-758), što
je uspelo da okupi „neke nove
klince" i animira spomenutu grupu autora čiji je talenat ostao neiskorišćen.
Da li će Vesovićeva neiscrpna energija i mesto urednika jedine strip revije “Strip mania” biti dovoljni da prodrmaju
zadremale novosadske autore videćemo u nekom od ovogodišnjih izdanja (ako ih
bude).
STANJE
REDOVNO
Piše: Ilija Bakić
Sigurno
je da niko od, u Vršačkom domu omladine,
nakon za ovaj grad prve izložbe stripa 1992. g. okupljenih autora nije očekivao
da će koju godinu kasnije, 1996.g. dvojica iz njihovih redova, Wostok i Grabowsky, dobiti Oktobarsku
nagradu oslobođenja. Ipak, to se zaista desilo (na zgrazanje lokalnih
etabliranih čistunaca). U 5 godina koje dele ove događaje sabijena je strahovita
količina energije, talenta, entuzijazma i - tvrdoglavosti. Nakon prvih koraka
koji su doneli kristalizaciju jezgra Vršačkog
strip pokreta, fotokopiranu svesku Wostokovih
stripova (on je autor i pomenute prve izložbe) i pojavljivanja u ovom magazinu (“Košava” u brojevima 4, 6 a i nadalje),
1993. pojavio se prvi zajednički projekat - strip
magazin “Patagonija” (u već legendarnih 50 primeraka) i Wostokov fanzin “Krpelj”. Usledio je izuzetno dobar odziv istomišljenika, autora i
čitalaca, koji je uspostavio Vršac kao značajan centar novog YU stripa 90-tih,
prevashodno okrenut alternativnom izrazu u devetoj umetnosti i otvoren za nove
ideje i stvaraoce. No, bez obzira na sve pohvale, medijsku pažnju, nagrade koje
su vršački autori pobrali na domaćim i međunarodnim strip konkursima i
manifestacijama, svaki broj “Patagonije”
bio je i ostao pod znakom pitanja (stara priča o (ne)postojanju sponzora za
ovakva izdanja); važi to i za 6. broj koji bi trebalo da sadrži radove prispele
na konkurs “Strip bez reči”.
Septembra 1996. u Vršcu su održani i “Prvi
strip susreti” kao novi vid aktivnosti ovdašnjih autora: druženja sa domaćim
i svetskim umetnicima.
Jedna
od zanimljivosti Vršačkog strip pokreta
je da grupa koja je započela čitavu akciju, uprkos šarolikim interesovanjima,
uglavnom i dalje funkcioniše. Najaktivniji su Wostok i Grabowsky koji
kontinuirano rade i objavljuju, pojedinačno i kao tandem specifičnog vizuelnog
identiteta, i nesporno su u vrhu domaćeg alternativnog
stripa. Lola, najmlađi strip autor,
pošla je u skolu (1. razred osnovne), što je trenutno ometa u bavljenju
stripom. Mučibabić/Jozef Škoda je
zaokupljen svojim studijama na likovnoj akademiji dok je Atma u sunčanoj Španiji, gde redovno crta. B. Babić, strip scenarista, posvećen je organizaciji rok koncerata
a Odin (Genevra) Dima ređe crta
obzirom da pokušava da, kao urednik “Patagonije”,
pronađe novac za novi broj (što mu je, čak i po cenu odricanja od sopstvenih
zarada, do sada nije uspevalo). Sve u svemu, na Vršačkoj strip sceni stanje je
redovno: malo rada, malo odmaranja i puno neizvesnosti, zatišja pred buru.
VELIKA MALA
SCENA
Piše Obrad Obad
Teško
je započeti priču o strip sceni u Pančevu bez pominjanja tamošnjeg autora Aleksandra Zografa, koji je tokom
poslednjih godina postao značajno ime u svetskim razmerama, objavljujući
(ponajviše) u SAD, kao i u evropskim
časopisima; spomenućemo samo njegov poslednji poduhvat: uskoro će američka
izdavačka kuća “Kitchen Sink Press”
objaviti međunarodnu antologiju stripova inspirisanih snovima, čiji je urednik
i jedan od autora Saša Rakezić alias Aleksandar Zograf, zajedno sa
amerikancem Bob Kathmanom.
Pančevo
je, međutim, grad u kojem živi i teoretičar stipa V. Fumetti, koji već godinama istrajno objavljuje svoje recenzije i
prikaze strip izdanja u jugoslovenskoj periodici. S druge strane, neprofitna i
nevladina organizacija “Pokret za mir
Pančevo” je izdavač zanimljivog plakata “AUT”,
koji objavljuje radove domaćih i inostranih strip autora. U Pančevu je 1996.
godine održan i prvi “Salon
jugoslovenskog stripa”, u organizaciji galerije “Nova” - manifestacija koja je uključivala izložbe, projekcije
filmova, razgovore sa autorima, kao i konkurs za mlade strip crtače.
Među
autorima aktivnim na pančevačkoj sceni vredi nabrojati i članove benda “Napred u prošlost” - Nandora Ljubanovića -
Kiklopa i Zorana Jovića - Đavola,
koji svojim brojnim aktivnostima ubrajaju i crtanje stripova (pogledaj: “AUT”, br.1, knjigu/fanzin “NADA” i dr). U Crepaji kraj Pančeva je nastanjen veoma mlad i veoma perspektivan
autor Ivan Grubanov, čiji su radovi
objavljivani u časopisima kao sto su “Patagonija”,
“Pančevac” ili slovenački “Strip-burger”. Konkurs galerije “Nova” skrenuo je pažnju i na još
neafirmisane autore. Miloš Bakalović
i Veljko Onjin su samo neka imena koja bi vredelo upamtiti.
U svakom slučaju, pančevačka strip scena predstavlja, u ovom momentu, značajan oslonac kada je savremeni jugoslovenski autorski strip u pitanju.
U svakom slučaju, pančevačka strip scena predstavlja, u ovom momentu, značajan oslonac kada je savremeni jugoslovenski autorski strip u pitanju.
0 komentara:
Постави коментар