Srpska strip scena ne prestaje da dokazuje svoju žilavost. Njeno
postojanje konstantno je pod znakom pitanja, časopisa čas ima a najčešće nema,
nema nikakve organizacije koja bi okupila autore (niti oni to traže), projekti
uvek ’imaju šanse da propadnu’ a, opet, neprestano se nešto dešava, svetski
uspesi su očiti, stasavaju nove generacije autora... Novi dokaz za ove tvrdnje
je „Grafička zavera 4“ (izdanje „Samizdat B92“ Beograd, 2001.g.) u kojoj
je strip bljesnuo u svoj svojoj zavodljivost obzirom da je 70-tak (od ukupno
80) strana odštampano u koloru i to kvalitetnom. Tako je 25 autora dobilo retku
priliku da, u punom sjaju, predstavi svoje priče, vizije, fantazije, u rasponu
od čudesnih ilustracija Bobana Savića
Geta, preko raznih strip poetika (uglavnom temeljenih na andergraud
iskustvu) do eksperimenata K.
Zdravkovića, A. Lazara ili G. Josića
i Z. Penevskog. Stripovima u „...Zaveri“
prethodi „Teorija grafičke zavere“,
analitički tekst urednika Zorana
Penevskog (1967), u kome on razložno i argumentovano postavlja temelje
ambicioznijeg sagledavanja samog medija stripa. Ovakav pokušaj izuzetno je
redak na domaćoj strip sceni, obzirom da se, nasuprot brojnosti autora, na
prste mogu nabrojati oni koji se bave (poslužimo se književnim terminom) ’sekundarnom literaturom’ tj. koji pišu
prikaze, kritike, oglede ili eseje, pa se zaista može reći da je na tom polju
ovdašnji strip još u povoju. Stoga je angažovanje Penevskog vanredno značajno, baš kao svaki pionirski poduhvat koji
otvara nove horizonte za one koji će doći za njim.
PITANJE: Recite nam nešto o prvim susretima sa
stripom.
PENEVSKI: Ne mogu da kažem da postoji prvi susret jer
sam oduvek čitao stripove. Takođe, još uvek otkrivam granice ove umetnosti iako
sam pokušao u poslednjem, četvrtom broju „Grafičke zavere“, da dam odgovor na
pitanje definicije stripa. Jedino je sigurno da je bitan deo poetike koja mi je
bliska, sekvencijalna naracija, dakle, neka vrsta diskretnog pripovedanja,
slaganja malih celina ka potpunoj, hermetički zatvorenoj strukturi koja može da
opstane sama za sebe. Naracija (u) slikama je oblik mog nagonskog očitavanja
stvarnosti.
(Napomenimo da je Penevski i prozaista, objavio je roman „Flamanska zavera“ 1997.g. i zbirku
priča „Istorija stomaka“ 1999.g. u
kojima takođe primenjuje postupak diskretnog pripovednaja.)
PITANJE: Vaš rad u stripu je višestruk: kao autora i
urednika, propagatora, teoretičara.
PENEVSKI: Crtanje je čin čitanja, jezik je uvek
primaran. Nekoliko prvih tabli objavio sam u omladinskom listu „NON“, zatim u
nekoliko fanzina, radio sam stripove za sopstveni fanzin „Čevengur“, i po tablu
objavio u „Stripmaniji“ i „Novom autorskom stripu u Srbiji“. Još uvek sebe ne
doživljavam kako crtača, teorijsko-kritičarska misao mi je bliža i važnija.
Uređivao sam na Radiju B92 kratku seriju emisiju „Strip-hop“, nešto više od tri
godine neprestano, objavio sam više eseja o stripu ali mislim da sam tek na početku.
Teorijska načela uvodim sam jer, jednostavno, teorija stripa praktično ne postoji
ili je suviše plitka. Ja se, opet u segmentima, krećem ka potpunijem
objašnjenju pojma grafičke naracije koji jeste deveta umetnost. Paralelno sa
serijom „Grafička zavera“, naročito brojem 4, koji je u punom koloru, trudim se
da dokažem svoje ideje i stavove upravo radovima domaćih autora. Želim da
domaći strip i teorija budu na najvišem mogućem nivou.
PITANJE: Obzirom na aktivno učešće u strip
dešavanjima kako sagledavate trenutno stanje na sceni, šta je važno za njen
razvoj?
PENEVSKI: Pre svega ističem poziciju urednika u ovom
periodu tranzicije jer je na njima da u strip scenu uvedu pravila, vrednosti i
profesionalizam. REX – kulturni centar Radija B92 iz Beograda je uspeo da za
proteklu godinu objavi četiri sveske „Grafičke zavere“ – to je preko 40 autora
na 250 strana, od kojih 80 u boji – ali sve to vreme nismo znali da li će se
naredna (sveska) pojaviti. Budućnost je uvek stvar ličnog fanatizma i jedva
vidljivih šansi. Jedino, dakle, što jeste u planu, to je novo izdanje „Grafičke
zavere“, bolje od prethodnog.
(2001)
0 komentara:
Постави коментар