Život i delo Džeka Londona
(1876-1916) pravi je primer američkog, u osnovi populističkog sna (’sve se može ako ste hrabri, uporni i u
Americi’) u umetnosti. Za 40 godina, koliko je poživeo, London je promenio
desetine zanimanja, doživeo mnoštvo avantura na egzotičnim mestima i napisao
preko 50 knjiga u kojima su njegov nemir i iskustva pretočeni u uzbudljivo
štivo koje se dopadalo – i dopada – čitaocima. Ipak, Londonova interesovanja bila su netipično široka i od realističkih
priča odvela ga u vremena i svetove
fantastike (termin Science Fiction
biće skovan tek 1930-tih). Tri su osnovne teme kojima se London bavio u fantastičkom delu svog opusa: praistorija (u
romanima „Pre Adama“, „Kad je svet bio
mlad“), pobeda komunističkih ideja (roman „Gvozdena peta“) i globalna katastrofa; roman „Crvena kuga“ (u originalu „The
Scarlet Death“ iz 1915.g.) najpoznatije je delo iz ove grupe.
Opštom propašću sveta
odnosno čovekove civilizacije bavili su se brojni pisci pre Londona (T. Kembel, M. Šeli, H. Dž. Vels, M. P. Šil) a 1950-tih i 1960-tih
ova tema će biti izuzetno prosutna u britanskom SF-u (u delima Vindhema, Kristofera i najvrednijeg Dž. G. Balarda), da bi se polovinom
1970-tih našla u žiži interesovanja filmske industrije, potvrđujući
intrigantnost i duboku vezanost ljudi za ovakve sadržaje (što i uzrokuje
njihovu cikličnost u medijima). Načini ’dešavanja’ katastrofa vremenom su se
jasno diferencirali, od onih prirodnih, uzrokovnih elementarnim silama planete
i svemira na/u kojima živimo do propasti koje izaziva čovek svojom
tehnologijom. Koreni svih priča o propasti je arhetip-sećanje na potop kao
kaznu (božiju) za grehove ljudskog roda. U ovakvom kontekstu i čitava istorija
čovečanstva može se posmatrati kao neprekinuti niz katastrofa koje utiču i
određuju razvoj, materijalni i duhovni, ljudske vrste.
U „Crvenoj kugi“ propast sveta izazvala je neizečiva kuga posle čijeg
pira na čitavoj planeti preostaje tek šačica ljudi potonulih u divljaštvo.
Jedini čovek koji se seća sveta pre velike propasti priča o tom, 60 godina
udaljenom, vremenu svojim unucima, deci novog sveta. Pripovest je tužna,
ponekad i patetična ali njene reči uspevaju da ganu samo onoga ko ih izgovara
ali je i slušaoce (jer za njih nemaju značenja).
Katastrofa u Londonovoj verziji nosi u sebi duboki
strah od nekontrolisanog ljudskog napretka i osvete Prirode koja, kao prastaro
božanstvo, kažnjava ljudsku bahatost i, pošto čovečanstvo nije uspostavilo
ravnotežu između razmnožavanja i okruženja, šalje (istina, posle nekoliko upozorenja-izlečivih
bolesti) kugu koja će satrti neposlušne. Tako kuga, taj stalni pratilac ljudi
koji je u Srednjem veku već, u više navrata, pretio istrebljenjem ljudi pa se,
ipak, neočekivno, povlačio, postaje sila osvetnica. Prastari strah od uništenja
ostvaruje se, nerazumnost razumne životinje kažnjena je. A starac u svojoj
pripovesti predviđa novi zamah točka istorije, novi krug u kome će uspon opet
rezultirati padom. Ovu ideju potonji autori SF-a bogato se razviti/varirati u
podžanru atomske odnosno ekološke katastrofe.
London je pripovedački problem, koji priča o dva različita sveta,
nosi (a problem je pre svega nužnost neprestanog objašnjavanja pojmova iz oba
sveta) rešio dugim monolozima starca koje prekidaju funkcionalne upradice
unuka, čime je kamuflirana preterana didaktičnost ispovesti. No, kamuflaža nije
uvek bila uspešna. Ova primedba, kao ni ona da radnja ponekad (posebno u delu o
romansi pripovedača sa devojkom iz hotela) opasno klizi u vode tugaljivosti,
međutim, nikako ne mogu umanjiti žanrovski značaj ovog romana jer su u njemu
veoma inteligentno postavljena pitanja koja i danas dobijaju svoje književne
odgovore (setimo se Kingovog romana „Uporište“ koji govori o ostacima sveta
koga je uništio neizlečivi grip). A da kuga još uvek može da ugrozi ljude, da
nije savladana, uverili su nas i letošnju događaji u Indiji. Možda istorija
zaista ima kružni tok?
(1995.)
0 komentara:
Постави коментар