Milan Drašković je ljubiteljima SF-a u Jugoslaviji poznat kao
jedan od najproduktivnijih pisaca kratkih SF priča. Od 1983.g. kada je objavio
prvu priču u dnevnom listu „Večernje
novosti“ – pod pseudonimom Majkl
Draškov, kojim će se i nadalje najčešće potpisivati – Drašković je, do danas, u raznim listovima i časopisima, objavio
oko 300 SF minijatura, a 1987.g. objavio je i SF roman „Svemirski gusar“, u izdanju „Dečjih
novina“ iz Gornjeg Milanovca.
Naravno, visoka produktivnost imala je uticaja na
kvalitet napisanog – što Drašković uopšte
ne spori niti krije – ali je izrodila i nekoliko priča koje prevazilaze nivo
konfekcijske zabave.
Deset godina pošto je
obavio prvu SF priču, pojavila se Draškovićeva
zbirka kratkih priča, naslovljena „Golijat“ u izdanju prestižne Srpske književne zadruge, edicija „Do granice čuda“. Zbirka sadrži 20
priča podeljenih u četiri tematske celine: prva, „Žrvanj megalopolisa“, predstavja svakodnevicu ljudi izgubljenih u
džungli ljudskih mravinjaka budućnosti; druga, „Oni su izmenjeni“, bavi se problemima ljudi (ili bar njihovog
mozga/svesti u jednoj priči) suočenih sa promenama koje od njih stvaraju nove
ličnosti; treća „Sudnji dan“, donosi
autorovo viđenje opstanka života posle atomske kataklizme, i, četvrta, „Među zvezdama“, obrađuje motiv prvog
kontakta sa svemirskim razumom.
Drašković u zbirci varira klasične žanrovske teme i
ideje, dajući, naravno, svoje viđenje istih, viđenje koje karakteroše
prevashodni interes za male, obične ljude, gotovo anti-heroje i njihove
sudbine. Autor nije preterano zainteresovan za tehničke aspekte svetova koje
opisuje i koje svodi samo na okvir ljudske drame, crtane oštro, čak šturo, što
je posledica njegovog opredeljenja za kratku formu koja ne daje dovoljno mesta
za razradu svih ideja kojima se u tekstu barata (što je ponekad zaista šteta
jer neke ideje sadrže dovoljno potencijal za dužu i dublju obradu). Kao još
jednu specifičnost Draškovićeve proze
pominjemo i njen očiti napor da izbegne klasičnu, oprobanu ’panč lajn’ strukturu kratke priče (koja se ogleda u efektnoj
završnoj rečenici kojom se priča razrešava) zarad ambicioznijih, intrigantnijih
završetaka.
Zbirka „Golijat“ prevashodno se obraća mlađoj
publici (u čemu joj pomaže i
reprezentativna oprema knjige: format A4, tvrde korice, brojne ilustracije u
boji) otvarajući joj vrata u raskošene svetove SF maštarija. Činjenica da su
pokušaji pisanja SF-a za omladinu i decu u Jugoslaviji retki, gotovo u potpunosti svedeni na knjige Dušana Belče, odnosno Čeda Vukovića i Dušice Lukić (u ranijim godinama), Draškovićevog „Golijata“ čini još značajnijim i vrednijim. Naravno,
i čitaoci koji spadaju u grupu ’zrelijih’
mogu pokloniti pažnju ovoj knjizi jer Drašković
ni njih neće izneveriti.
(1993.)
0 komentara:
Постави коментар