Paralelizam jeste konstanta književne scene jer na njoj istovremeno
opstaje mnoštvo tokova nejednako osvetljenih pažnjom kritike i publike. U
takvoj konstelaciji individualnost pisaca biva svrstavana („u-fijočena“) u razne manje-više smislene kategorije od kojih je
jedna i generacijska (s tim što ga ona, po prirodnom zakonu, prati do kraja
karijere). Izlazak na literarnu vetrometinu, s druge strane, nagoni mlade
autore da se grupišu jer ma koliko im poetike bile raznorodne, kulturološki
temelji su im isti (a različiti od onih starijih i budućih generacija). Ista im
je i muka proboja i dokazivanja svoje prisutnosti i kvaliteta. „Pseći vek“ je knjiga koja objedinjuje
ove potrebe-htenja: na jednom mestu predstavlja šestoricu pripovedača koji su
se u periodici, pre svega u časopisu „Reč“,
pojavili 90-tih i do sada, uglavnom, nisu uspeli da se ’oknjiže’. Glavni krivac
za ovu zbirku, pisac Saša Ilić, u „Reči priređivača“ (koja je i sama
zanimljiva priča) izlaže stanje koje su početnici zatekli u vreme objavljivanja
prvenaca, analizira ono što su uradili te nalazi zajednički imenitelj za priče
u knjizi a on je u bavljenju graničnim stanjima junaka i „s tim u vezi je i lajtmotiv čitave knjige, variran od straha pred
usnućem do želje za večitom mladošću“ što je svojevrstan odgovor na veliku
temu spavača u srpskoj književnosti (kod Kiša,
Pavića, Basare, Petkovića).
Zbirku otvara pesnik Nenad Jovanović (1973) koji od 1993.g.
objavljuje i prozu. Priča „Tibet“ deo
je njegovog „porodično-filmskog ciklusa“
urbano-cinične atmosfere. „Kazimirov
povratak u zavičaj“ Srđana V. Tešina (1971) povest je o pokušaju fabrikanta
testenina da se odredi prema ’realnosti’ i njenom odrazu u filozofiji. „Brodograditelj“ Saše Ilića (1972)
dužinom i širinom prodora u život i priklučenija Miloša Hajeka, u vreme I svetskog rata, otkriva piščev nerv za romaneskne
zahvate. „Spas“ Borivoja Adaševića
(1974) vinjeta je o simbiozi literarnog bratstva i prenosu pozitivne energije
reči. Mihajlo Spasojević (1974) u „I svinje ubijaju zar ne?“ ispisuje
urnebesni portret lokalnih naravi sa neočekivano morbidnim finalom. Uglješa Šajtinac (1971) razbarušeno
parodira mitologijske obrasce „Odiseje“ u
svom „Psećem veku“, voljan da ih
dovede do apsurda i uzdrži se celomudrenih zaključaka.
„Pseći vek“ predstavlja pisce koji će narednih godina biti sve
prisutniji na srpskoj proznoj sceni, demonstrirajući njihov talenat na koga već
sada valja obratiti pažnju.
(2001)
0 komentara:
Постави коментар