Ron’n’rol i strip višestruko su povezani još od burnog kraja 1960-tih, kada su bili deo sveukupnog bunta mladih generacija; sledeće decenije samo si potvrdile bliskost doživljaja posrnuća Zapadnog sveta i nužnosti njegovog oslobađanja od balasta propagirano-instant-kič modela življenja. No, establišment je uspeo da izdrži, kanališe i ubaci u tokove biznisa udar hipi-rok pokreta odnosno panka pristiglog kojih deset godina kasnije, te je originalni duh neslaganja sa konformizmom opstao jedino u zabranu andergraund roka i stripa. Ovaj proces može se pratiti i na ovdašnjim prostorima uz dodatno delovanje tzv. socijalističkog društvenog uređenja (kome se dopadalo kada se pobune dešavaju na ’trulom Zapadu’ ali ne i u njihovom dvorištu), te turbo-folk imperativa iz prethodnog desetleća, što je dobrano proredilo alternativce ali je njihovo jezgro ostalo nepokolebano u svoja uverenja.
            Jedan od tih ’tvrdih andergraundera’ je i Vladimir Nedeljković Nedelja (1964). Sa svojim bendom „Nova Amerika“ započeo je muzičku avanturu a časopis „Rok“ označio je „Novu Ameriku“, uz „Psihomodo pop“, za najbolji demo bend 1984.godine. Krajem 80-tih grupa se raspala a Nedeljković nastavlja solo karijeru brojnim numerama emitovanim na radio talasima „Studija B“ (među kojima je i ona naslova „Želim biti predsednik Jugoslavije“). Početkom 90-tih postaje basista pančevačke „Kontrabande“ i pevač na njenom prvom albumu. Srdinom ove decenije Nedeljković, šire znan kao Nedelja, osniva bend „Zontag“ sa kojim 1996.g. snama album „Psiho-delija“ a dve godine kasnije ’live’ album „Kruševac“. Trenutno nastupa s akustičnom gitarom u pretnji Vesne Bosić, flauta. dok za potrebe benda „Fuz“ svira bas. Njegov beskompromisni andergraund stav prema roku doneo mu je poštovanje kako kritičara tako i odabrane publike.
            Traganje za novim izazovima i načinima izražavanja Nedeljkovića je, pored rok novinarstva, dovelo 1998.g. do „Kuhinje“, strip škole koju vodi Saša Rakezić. U društvu i saradnji sa istomišljenicima on realizuje svoj likovni talenat u nizu stripova koji su objavljeni u časopisima i fanzinima „Kulturbunt“, „Ekser“, „Krpelj“, „Sripburger“, „Recycled Art“, „Kuhinja“ 1 i 2 – gde je učestvovao i kao crtač i kao izvođač numere na CD-u. Njegovo prvo samostalno strip izdanje, pod naslovom „Zontag“, pojavilo se 1999.g. i u njemu je na do sada najpotpuniji način razvio svoju ideju o spoju roka i stripa, kroz ilustracije, stripove po svojim pesmama te sveprisutnu rok ikonografiju. Drugi deo izdanja čini niz tabli posvećenih snovima, snazi koja spavače vodi u nove dimenzije i drugačije realnosti, različite od onih sa jave. Humorni ali ponekad i cinični odmak od svakodnevnog karakteristika je Nedeljkovićevih stihova i stripova a njegov grafizam kreće od neobaveznih, grubih crteža u tradiciji namernog primitivizma koji se odriče veštine crtanja kao artificijenle, dakle izveštačene, i insistira na dečijoj nespretnosti u kompoziciji, na preobilju detalja i maksimalnom ispunjavanju svih praznih prostora crteža. Nedeljković, međutim, ume da posegne i za artikulisanijim izrazom što otkriva talenat koji se razvija i od koga možemo očekivati ambicioznije projekte, što potvrđuje i njegova samostalna izložba kojom će se, tokom leta, predstaviti publici Pančeva, Vršca i drugih mesta.
(2001)

0 komentara:

Постави коментар

top