„Anonimus“
Aleksandra Bjelogrlića
(1967) svojevrsna je knjiga izabranih priča prethodno objavljenih u književnoj
periodici i knjigama „Draženje
hipotalamusa“ (1994) i „Kraken“ (1996);
za ovu priliku priče su ponešto ispeglane i ušminkane kako bi, po rečima
autora, bile oslobođene 'preteranosti u
stilu, naivnosti u dijalogu i faktičkih grešaka'. Tako se pažnji čitalaca
preporučuje sedam proza, u rasponu od novele do kratke priče; raznolike 'dužine
trajanja' prati i tematska raznorodnost. Ipak, ako bi se tražio mogući
zajednički imenitelj svih proza on se lako otkriva u piščevom posezanju za
obrascima tzv. žanrovske literature, od krimića do fantastike natprirodnog tj.
horora. No, žanrovski kostur biva propušten kroz vizuru i senzibilitet
nežanrovskog autora tako da čitalac konzumira specifičan proizvod nastao na
žanrovskim temeljima na kojima se gradi glavnotokovska literaturna
konstrukcija. U naslovnoj noveli, telefonski pozivi novinaru koji se zamerio
lokalnom moćniku razlog su za angažovanje detektiva. U priči „Kraken“ radni izlet u prirodu dovodi
dva prijatelja među čudne domoroce i još čudnije, tajanstvene pojave. „Belladona“ je ispovest studenta
zavedenog parapsihologijom i sličnim disciplinama koji doživljava bliski susret
sa nekim od, do tada mu zanimljivih, fenomena. U sličnim okvirima se dešava i „Ćaskanje u Subotici“ u kome stručnjak
za natprirodne motive u književnosti sluša ispovesti nekoliko ljudi koji su
natprirodno osetili na svojoj koži. Minijatura “Prag trpeljivosti“ je novi susret sa pričom o čudnom. „Nothing else matters“ ulazi u tematski
krug fatalnih ljubavi koji se nastavlja u „Senci
jednog sna“. Bavljenje žanrovskim, međutim, nije adut Bjelogrlićeve proze;
težište njegovih priča je na prepoznatljivosti okruženja. Vreme događanja je
sadašnje ili jučerašnje, imena, likovi, ulice, gradovi, mesta jesu oni oko svih
nas. I, najvažnije, duh ovih 'smutnih vremena' prepoznatljiv je: 1990-te, doba
ratno i sankcijsko i poratno, doba straha, bede, kriminala, novokomponovanih
bogataša, izbeglica, demobilisanih ratnika kojima u glavi još fijuču granate,
vreme stasavanja generacija mladih bez iluzija i ciljeva, zatočenih u
izolovanoj zemlji bez perspektive, doba restrikcija ili punih prodavnica i
praznih džepova, doba raspada brakova i porodica, potonuća pojedinca u ludilo.
Na takvom mestu i u takvim vremenima čudnih i čudovišnih dešavanja, lako je od
nedužnih poziva stidljive dragane iz nevinih dana mladalaštva pomisliti da su
pretnje obesnog tajkuna, lako je 'progutati' priču o tajanstvenim znacima i
pojavama, lako je čak i da se neko biće mračnih dubina uzdigne do površine
(jer, valjda, oseća da je tu, gore, mrak dublji nego na dnu). Sagledaju li se
priče iz ovog ugla, otkriva se njihov grupni kvalitet (koji unekoliko sakriva
pojedinačne nedoslednosti i nedoteranosti) koji je u spoznaji da na strašnim
mestima pojava strašnih stvari nije ništa posebno ili izuzetno, da začudno i
natprirodno, čak i kada se obznane, gube oreol izuzetnosti spram sulude
realnosti koju svi junaci (i čitaoci) već drugu deceniju svakodnevno žive i -
preživljavaju.
(2006)
0 komentara:
Постави коментар