Humor u Science Fiction
literaturi retka je pojava. Da li zato što su teme kojima se SF bavi suviše
teške ili je izazvati smeh kod čitalca preozbiljan posao, pitanje je za neke
druge i duže rasprave; nama ostaje da konstatujemo da se malo koji SF pisac
bavio humorom više i češće od poneke priče. Od onih koji su se usudili na takva
avanture pomenimo Henrija Katnera,
pripovedača iz 1940-tih i 1950-tih, Harija
Harisona i Sema Lundvala, čiji su
romani „Bili, heroj galaksije“ odnosno
„Nije vreme za heroje“ objavljeni kod
nas, te svakako najboljeg – Kurta
Vonegata, koji, pak, nije ostajao samo na pukom smehu već je iza njega
sledio snažan sarkazam (sem njegovih priča kod nas su objavljeni i romani „Mehanički pijanino“, „Klanice pet“,
„Kolevka za macu“, „Zatvorska ptičica“, „Galapagos“).
Sinonim za SF humor u
1980-tim postaje Daglas Adams (kao
što u Fantasy humoru to važi za Terija
Pračeta). Adams (1952) od 1972.g. počinje da radi humorističke radio SF
emisije za BBC. Serija doživljava veliku popularnosti te se autor odlučuje da
se pretoči u knjige i prva „Autostoperski
vodič kroz galaksiju“ pojavila se 1979.g. i postala bestseler za kojim
slede nastavci: „Restoran na kraju
Vaseljene“ 1980.g, „Život, Vaseljena
i sve ostalo“, 1982.g, „Doviđenja i
hvala na svim ribama“, 1985.g. Uspeh knjiga donosi nove medijske projekte –
TV seriju, reprize radio emisija i njihovo objavljivanje na gramofonskim
pločama a „Autostoperski...“
definitivno postaje kultna pojava. Poslednji (za sada) nastavak pojavio se
1992.g. pod naslovoim „Uglavnom
bezopasni“ i glatko ušao na bestseler liste kako u SAD (najvećem SF
tržištu) tako i u ostalim zemljama gde su knjige objavljene, dokazujući tako da
je, i pored poprilične pauze od poslednje knjige, serija i dalje u dobrom
sećanju čitalaca. Kod nas se „Autostoperski...“
pojavio 1986.g., u izdanju „Zoroastera“,
pod naslovom „Vodič kroz galaksiju za
autostopere“, koji je sadržao prve tri knjige serijala. Biblioteka „Polaris“
je 1992.g. ponovo objavila prve tri knjige i preostale dve („Uglavnom bezopasni“ su se pojavili u prevodu iste godine kada i
original), a ove godine je izdanje obnovljeno u novom obliku – sve knjige u
jednom tomu.
U čemu je tajna uspeha Adamsovih knjiga?
Ponajpre jer su u njima
parodije na brojne žanrovske konvencije obesmišljene masovnim konfekcijskim SF
nedelima, počev od one koja je gotovo znak prepoznavanja SF-a, tzv ’space opera’-e, slobodne svemirske
pustolovine sa pripadajućim svemirskim brodovima, buljucima vanzemaljaca i
egzotičnim planetama. Autor gomila ove i ovakve šablone, premašuje granicu
njihovog funkcionisanja kao ’ozbiljnih’ činjenica i izvrće u sopstvenu suprotnost,
te oni postaju naivni i smešni. Na ovakvu scenu smešteni su i (ne)tipični
junaci, od nespretnog zemljanina koji čistom slučajnošću izbegava propast rodne
planete (koja biva uništena jer se nalazi na trasi novog galaktičkog puta),
dvoglavog veselo-prepredenog vanzemaljca, fatalistički nastrojenog robota
filozofa, do legendarnih vladara – miševa. Idući dalje Adams uključuje ’mašinu za apsurd’ koja bez pardona
nastavlja da spaja nespojivo: velike poduhvate koji kao rezultat ne donose
nikakva rešenja, svemirski šatl sa pripadajućim natpisom „Ne paniči“, povratke u prošlost i pokret autostopera za koji je
izuzetno bitno da imate – peškir. Kao kruna čitavog humornog pomaka (koji
svedoči i o zrelosti žanra, sposobnog da sagleda svoj korpus i našali se na
njega) dolaze briljantni, britki dijalozi u kojima se često barata značenjima
reči, onima koja su uobičajena i drugima koja reč nosi ali su nekako ’zaboravljena’.
No, uprkos silovitom
početku „Autostoprski...“ postepeno
ali vidljivo gubi na kvalitetu i vrcavosti; energija i zamah slabe, sve manje
je uspelih parodijskih egzibicija pa i humora. To je očito već u drugom
nastavku, jače vidljivo u trećem a kulminira u knjizi „Uglavnom bezopasni“ koja je mlaka i apatična u odnosu na prve;
stiče se utisak da je sastavljena od pabiraka i da je njen jedini cilj da
zaradi još malo para na staroj slavi. Neuspešnost nastavaka, ipak, ne može da
umanji uspešnost valjanih knjiga koje i posle deceniju ostaju sveže i
razgaljujuće, prava literatura za opuštanje u letnjim mesecima.
(1996)
0 komentara:
Постави коментар