Šesta knjiga Ljubomira
Đukića, pesnika mlađe generacije (rođen 1966.g.), (samo)određena je već
naslovom, utoliko važnijim što pesme u njoj nisu podeljene u podceline-cikluse
već se ’kreću’ kao niz u kome pojedini motivi dolaze, susreću se, sudaraju ili
prepliću, odbijaju i nestaju iz stihova. „Slika“ iz naslova podrazumeva
nekoliko nivoa-planova: najširi, arhetipski i mitološki, koji se izričito pojavljuje
samo u nekoliko pesama ali se jasno nazire jer je težište, matrica-obrazac
promišljanja. Srednji plan, označen kao „brisani
prostor XX veka“, takođe je dat samo u naznakama. U centralnom, gro-planu
je, naravno, lirski subjekt. Nedostajuće blisko okruženje ogleda se u oku
subjekta, koje je stvarna žiža slike/slika i u koju utiču sve linije sadržaja i
bivaju zakrivljene neponovljivom samosvojnošću (samo)svesne jedinke. Ona vidi,
sagledava prirodu i bestijarijum društva i kreatura u njemu, istovremeno pokušavajući
da spozna i svoje mentalne predele omeđene zavodljivim rečima i igrama s njima,
bojom slika (ili slikama o slikama), muzikom i tišinom. U neprestanom
prožimanju spoljnjeg i unutrašnjeg opstaju, u svojevrsnim koncentričnim
krugovima, lažni proroci i talasi Tise (mikrolokaliteta koji ima predznak
pleminitog pojma zavičaja), umorni čičak i zavodnica, usamljena gomila i divlje
deponije „glasnih očiju“. Metafore
začete u tim okvirima slikaju „slepilo
početka“ i „vrhove očaja“ (koji „treba podseći“), prepoznaju „papirni san“ dvojnika sa „uzvodnih svetova“ i sopstvenu malenkost
u okovima balkanskog voza te kratkotrajnost na vrhu brega izraslog taloženjem
otpadaka predaka. Negde iza i iznad ovih zavesa-opsena je nasušna potreba za
autokontaktom, oštricom koja ozleđuje, identifikacijom sa bićem koje jeste prvo
lice jednine. No, u vremenu „strogo
kontrolisanih zaraza“, zataškavanja i sveopšta dezinsekcije, nametnute
autocenzure, od razapinjanja između očiglednosti generacijskog usuda i
imperativa opstanka „pod kožom koža
puca“. Bekstvo među pesme-lozinke, beskonačni zatvor kraj „nužnika smeha“ ne donosi više od
kratkotrajnog (samo)zaborava, dok na obzorju, sasvim ravnodušno, iznad svih
dilema, „pijani grobari vrše prozivke
zanemelih deformacija“. Ini jesu možda jedina statična tačka u slici koja
bez prestanka teče, preliva se, meandrira i mutira.
Segment tog vrtloga, ne
previše naglašen ali stalno prisutan, jeste zvuk (jedno od začenja reči ’ton’
iz naslova) odnosno njegovo odsustvo, u rasponu od „bešumnog isplovljavanja“, tišine koja zaglušuje, melodija Vagnera
i Čajkovskog, zadnjih tonova cimbala do
bezglasne, bestrzajne ironije. Ovaj lik pejzaža, nagoveštavajući put zalaska,
od zenita ka utrnuću, potvrđuje i mogućnost čitanja naslova u ključu koji ’tonsko’
pretežno određuje kao ’valersko’. Slika koju Đukić otkriva sagledava se kao
serija svetlih i tamnijih varijacija nekoliko početnih kontura u pokretu,
varijacija koje postepeno ali istrajno deformišu celokupni prostor (fizički i
mentalni) te, u celini, uprskos razgaljujućim i/ili ironijskim fragmentima,
preovladava sumrak (kraja epohe) i opšti „utisak
obruča“ što pritiska, ne dozvoljavajući zatvoreniku u njemu da diše.
Knjigu je nadahnuto
ilustrovao akademski slikar Loran Agošton.
(1998.)
0 komentara:
Постави коментар