p
Vreme, pravi sudija svekolikoj Umetnsti, definitivno i bespogovorno
potvrđuje da je H. Dž. Vels (1866-1946) rodonačelnik moderne Science Fiction
literature (dok Žil Vernu preostaje, uprkos svoj slavi koju je za života
uživao, samo uloga pisca avanturističkih priča punih oduševljenja za mogućnosti
razvoja nauke). Velsove vizije nisu bazirane isključivo na čudesima
tehnicističkog napretka već zadiru u probleme jedinki u takvim svetovima, u
slikanju kojih on ne štedi ni svetle ni tamne boje (često posežući za groteskom
i apsurdom). Takva spisateljska strategija iziskivala je temeljna promišljanja
(gotovo svim Velsovim knjigama prethode obimni eseistički osvrti) što rezultira
činjenicom da je Vels otvorio gotovo sve velike SF teme, bilo da ih je sam
stvorio ili ih je preuzeo da prethodnika i redefinisao u skladu sa zahtevima
žanra.
Tematski raspon u
predstavljenim pričama kreće se od klasične egzotično/mistične fantastike („Polok i Poroški crnac“), cinizmom začinjenog variranja teme („Čovek koji je činio čuda“), odnosno
dodavanja novog instrumentarijuma poznatom predlošku krađa duša („Pokojni gospodin Elvešam“); „Dolina paukova“ nosi naznake evolucijskih
učenja po kojima čovek nije vrhunac i kraj razvoja (što je jedna od Velsovih
omiljenih tema), a „Zemlja slepih“
spaja socio-psihološka znanja o razvoju ljudskih zajednica; najzad, „Vrata u zidu“ postavljaju dileme
egzistencijalne (ne)slobode ali uvode i paralelne svetove u SF.
Uprkos nebrojanih
varijacija koje su im sledile, Velsove priče zadržale su svežinu i
zavodljivost, odnosno originalnost pristupu i obradi ideja.
(1996)
0 komentara:
Постави коментар