Britanski pisac mlađe generacije, Nil Gejmen (1960), svetsku slavu
stekao je scenarijima za strip serijal „Sendmen“,
mitsko-fantazijsku sagu sa elementima horora. Paralelno sa radom na stripu (uz „Sendmena“ i serijal „Čudotvorac“ i crtani romani „Nasilni slučajevi“, „Crna orhideja“,
„Signal za buku“, „Gospodin Panč“ i drugi), Gejmen piše i prozu za decu
odnosno priče za odrasle koje okvirno pripadaju hororu (neke od ovih priča
objavljene su u domaćim žanrovskim publikacijama, za razliku od „Sendmena“ koji
je poznat samo uskom krugu poklonika). U tandemu sa popularnim Terijem
Pračetom, Gejmen je 1990.g. napisao humoristički fantazi roman „Dobra znamenja“.
Roman „Nikadođija“ iz 1996.g. fantazijska je
priča u kojoj glavni junak iz savremenog Londona upada u alternativni,
vanvremeni i tamo postaje ključni borac u borbi Dobra i Zla. On će se, sa
grupom manje-više dobrih momaka, probiti do glavnog nevaljalca, jednog, začudo,
anđela i, naravno, pobediti. Za nagradu će zatražiti da ga vrate u njegov svet
u kome se, opet naravno, neće snaći pa će zaželeti, opet-opet naravno, da se
vrati u podzemlje što mu se i ispunjava (a tamo je, pogađate, i potencijalna mu
draga itd itd...) Sadržaj je, dakle, gotovo uvredljivo prepoznatljiv a Gejmen
ga je upotrebio da ’oproba’ svoju ruku i uveri se da je sposoban da samostalno
napiše roman. Rezultat je jedva prosečan, sa predvidivim situacijama i finalom.
Samo u pojedinim epizodama autor uspeva da dočara bizarnost događanja,
prevashodno kada se savremeni i podzemni London prepliću, ali je to premalo i
preretko da bi držalo pažnju čitaoca. I poneka kreatura u priči uspeva da se
izdigne iz proseka zahvaljujući, pre svega, aluziji na neki lik iz literature
ili predanja. Gejmenov najjači adut jesu efektne poente na krajevima poglavlja
odnosno neobavezni jezik pripovedanja. Svi pobrojani elementi i strategije već
posle nekoliko pročitanih stranica podsetiće znatiželjnika na strip i navesti
ga na zaključak da pred sobom ima proširenu verziju scenarija za crtani roman u
kome priča i nije bog-zna-šta ali postoji šansa da crtež ’izvadi stvar’. Gejmen
se ne libi ni zapadanja u čistu paraliterarnost, što su mu zamerali kritičari
njegove proze, tako da na kraju dobijamo knjigu koju ćemo, obzirom na nevešto
baratanje šablonima, vrlo brzo zaboraviti, upravo prema zakonu konfekcijske
zabave svih oblika a koji glasi „konzumiraj-baci-kupi novu
igračku-konzumiraj-baci...“ Ako je to bila Gejmenova namera – u njoj je potpuno
uspeo. Njegovim poštovaocima, pak, preostaje da se vrate već pročitanim
stripovima i pričama.
(1999)
0 komentara:
Постави коментар