Embrouz Gvinet Birs (1842-1913?)
jedan je od najznačajnijih američkih pisaca s kraja XIX veka. Za života je
postao kultna ličnost, što podrazumeva neumerene (mada retke) hvale i isto
takve, neumerene (ali obilne) pokude. Sve to nije zaustavilo ’pesimističku
mašinu’ starog mizantropa koji je u svoj program stavio: „... hladno neodobravanje ljudskih institucija, uključujući sve vidove
vlasti, većinu zakona i običaja kao i celokupnu književnost“. Cinizam,
sarkazam, groteskno ogoljavnaje apsurdnosti velikih parola ali i egzistencije
jedinke, karakteristični su za Birsov obiman opus. Ali, njegov cinizam nije bio
uperen samo prema drugima već i prema samom sebi - u 71. godini ovaj večiti,
strasni novinar prelazi Rio Grande i pridružuje se pobunjenicima Pančo Vile, da
bi u pustarama Meksika netragom nestao. U oproštajnom pismu ’vedro’ kaže: „Biti ’gringo’ u Meksiku – ah, to je prava
eutanazija“. Nikad se nije saznalo kako, kada i gde je Birs umro.
Od 12 tomova u koje su
sabrana Birsova dela našim čitaocima do sada su dostupne samo mrvice (jedan
izbor priča, jedan izbor basni i knjiga „Đavolov
rečnik“, poneka priča u periodici). Zbog toga je izbor 11 priča pod
naslovom „Smrt Halpina Frejzera“
važan doprinos otkrivanju ovog autora. Prve tri priče u knjizi preuzete su iz
zbirke „Priče o vojnicima i civilima“
(iz 1891) i bave se uzaludnošću pogibija odnosno besmislom rata. Priču „Događaj na mostu kod Sovine reke“ kritičari smatraju anticipacijom pripovedačke
tehnike toka svesti. Proza „Čikamagva“
odvodi čitaoce na susret sa natprirodnim: u njoj dečak sreće izmasakrirane
vojnike koji su ustali iz svojih grobova rasutih po bojnom polju. I u preostalim
segmentima ovog izbora dominira fascinacija tajanstvom onostranog, pojavama
koje opsedaju i muče junake, najčešće na zabitim mestima divlje, negostoljubive
prirode kao adekvatnim pozornicama (priče „Noćna
zbivanja u Mrtvačkom klancu“, „Prokletinja“, naslovna „Smrt...“, „Krčag sirupa“). „Moksonov gospodar“ varijacija je mita o čoveku-božanskom stvaraocu
i njegovom prokletstvu, čime Birs duboko zadire u teme SF žanra.
Međutim, nisu sve priče
iz ovog izbora mračne i jezovite. Naprotiv, Birs je umeo da se i na crnohumorni
način poigra surovim događanjima. Dokaz su priče „Pseće ulje“ (u njoj dečak otkriva idealan način da poboljša
kvalitet psećeg ulja koje pravi njegov otac tako što ulju dodaje fetuse koje
njegova majka tajno abortira. A kad mu se roditelji u svađi poubijaju on i njih
koristi kao dragocenu sirovinu za spravljanje leka) i „Grob bez dna“ (u kojoj otac porodice, živ sahranjen ali tako da je
iz groba upao u kanalizaciju, teroriše svoju porodicu kradući hranu).
Zaključimo: iščitavanje
ove knjige otkriva još jednu snažnu liniju u Birsovom stvaralaštvu –
zaokupljenost mračnom fantastikom, po čemu je blizak genijalnom E. A. Pou.
Istražujući čovekove reakcije, narastanje straha i uzdizanje dubokih slojeva
ličnosti u sukobu sa moćnim neprijateljima koji stižu iz nepoznate prirode ili
komešanje onostranih sila u i oko čoveka, Birs je svojevrsni prethodnik
književnom žanru poznatom po svom novom, savremenom imenu – horor – a koji se
ranije različito nazivao, od ’priča tajanstva i jeze’ do ’strave i užasa’. Bez
obzira na imenovanjem suština, srž žanra nije promenjena – to je strah od
nepoznatog. Taj strah, uprkos svom napretku, tinja u svakom čoveku i grupi,
tinja ispod pokrova razumskom, u oblicima koji pokrivaju celokupnu
egzistenciju, od besmislenog straha od mraka u sobi do onih vezanih za bol i
fizički nestanak. Birs je oštroumni, pronicljivi posmatrač nastanka i razvoja
tih emocija zbog čega zaslužuje svu našu pažnju i hvalu.
(1995)
0 komentara:
Постави коментар