Aleksandar Zograf (’civilno’ ime Saša Rakezić) svakako je u svetu najpoznatiji i najaktivniji autor srpskog alternativnog stripa. Spisak radova koje je objavio širom planete, odnosno prikaza i reagovanja na njih, impozantan je i pokriva prostore od SAD preko Evrope do Japana.
            A sve je počelo polovinom 80-tih u Pančevu u kome je Zograf pisao tekstova o rok muzici, andergraund stripu i dešavanjima u modernoj svetskoj kulturi i kontrakulturi, promovišući nov senzibilitet i pristup umetničkom delovanju u sredini koja se slepo držala tradicionalnih formi i načina izražavanja. Zografovi fanzini i sveske sa stripovima bizarnih tema i formata, fotokopirani o trošu autora, ipak su našli svoju publiku među, pre svega, mlađom populacijom, istovremeno podstičući i druge talentovane umetnike da se hrabrije i slobodnije upuste u traženje sopstvenog glasa, bez obaziranja na prezrive komentare etabliranih kritičara.
            Da je to bio pravi put dokazalo je bezrezervno prihvatanje i objavljivanje Zografovih radova najpre u časopisima za alternativni strip širom Evrope a potom i u ostatku novotarijama sklonog izdavaštva na drugim kontinentima. Pohvale Zografu uputili su i takvi velikani andergraund stripa kakav je Robert Kramb. Značajan trenutak u Zografovoj karijeri je pojava njegovog strip albuma u izdanju „Fantagraphics Books-a“, kuće koja važi za najvećeg izdavača alternativnog stripa u svetu. Potom su sledila i druga samostalna izdanja u SAD, Mađarskoj... Uprkos ovim uspesima Zograf nije objavo strip album u Jugoslaviji sve do ovog proleća (2000 g.), kada se pojavio „Okean iznenađenja“. O ovom izdanju Zograf kaže: „Nedavno se (izdanje L.O.M. iza kojeg stoji Flavio Rigonat, poznat i kao priređivač stripova Roberta Crumba u nas) pojavio moj prvi strip album na srpskom jeziku, nazvan „Okean iznenađenja“. U pitanju je zbirka mojih radova koji su prvobitno, tokom devedesetih, bili objavljeni u strip časopsima u Evropi i Americi. U pitanju su autobiografski stripovi, koji govore kako o zapisima iz detinjstva, tako i o mom viđenju čitavog ovog burnog perioda u Srbiji, kojeg svi preživljavamo tokom poslednjih godina – uz naglasak na istraživanje snova, koji su jedna od mojih osnovnih preokupacija. Autor (duhovito i inspirativno napisanog) predgovora je beogradski slikar, glumac i radio zvezda – Uroš Đurić, inače dobar poznavalac pop-kulture i kontrakulture svakog oblika.
            Ja sam počeo da svoje radove objavljujem početkom devedesetih, u američkim časopisima posvećenim alternativnom stripu (na napustivši, svo to vreme, svoj grad Pančevo). Poznate američke izdavačke kuće „Fantagraphics Books“ i „Kitchen Sink Press“ su uvrstile neke od mojih radova u svoj katalog, što je uspeh za bilo kog evropskog autora, s obzirom da američka strip scena poseduje tako snažnu tradiciju i veliki broj značajnih autora. Sredinom devedesetih, počeo sam češće da objavljujem i u evropskim časopisima, što je dovelo do pojave samostalnih kolekcija stripova u Italiji, Finskoj, Velikoj Britaniji i (odnedavno) u Španiji, s obzirom da je izdavačka kuća u Madridu („Under Comics“) nedavno promovisala moj prvi strip album na španskom, koji je bio predstavljen i na prestižnom festivalu u Barseloni. Da i ne pominjem prvi album Zografa koji bi trebalo da se pojavi u dalekom Brazilu. „Okean iznenađenja“ je stoga zanimljiv pokušaj da i domaća publika upozna rad nastao u ovoj sredini i vrlo povoljno ocenjen u svetu. To su stripovi koji nisu komercijalni ali kojima ne manjka ličnog izraza i eksperisivnosti, uz priču koja je jasna i upečatljivo ispričana.“

Strip putešestvija i škola
            Zograf je čast gost strip festivala u inostranstvu i nedavno se vratio sa čak nekoliko uzastopnih gostovanja u Italiji, gde je, zajedno sa Gordanom Bastom, svojom suprugom i koautorkom scenarija za neke stripove, bio gost velikog umetničkog festivala, po prvi put održanog u Torinu, koji je okupio čak 500 (!) umetnika pretežno iz evropskih zemalja, iz svih oblasti umetnosti. Nakon toga, tri zvanična izdanja Zografovih radova objavljena u Italiji promovisana su u nekoliko gradova Italije – Torinu, Tarcentu, Koneljanu, Bolonji. Osim ovih, svim čitaocima dostupnih albuma, objavljena je i jedna knjiga kao specijalno izdanje filmske agencije „Green Movie“ iz Milana, koja se nije našla u slobodnoj prodaji već je 1000 bogato opremljenih kopija podeljeno klijentima ove kuće. Tokom maja Zograf je bio gost festivala „Happening Underground“ u  Milanu, gde su njegovi radovi predstavljeni na posebnoj izložbi. Zograf je na istom festivalu predstavljen i prošle godine, ali festivalu nije prisustvovao zbog rata.
            Uprkos izuzetnoj aktivnosti Zograf je, veran maniru uobičajenom među alternativnim strip autorima, da se međusobno pomažu i daju podršku mlađim kolegama, otvorio, u stanu u kome živi sa Gordanom, neformalnu strip školu. Tako su se svake subote, za velikim stolom u kuhinji, počeli okupljati ’strip zaluđenici’ iz Pančeva, Beograda i drugih okolnih mesta. Među njima su potpuni početnici ali i autori koji su već objavljivali svoje radove. Časovi, naravno, nisu klasično školski i čine ih rasprave, razmena mišljenja, zajedničko stvaranje stripova a bilo je i ekskurzija kakva je ona do manastira Vojlovica, koji se nalazi u krugu pančevačke rafinerije i oštećen je u NATO bombardovanju. Škola je svoje učenike predstavila u publikaciji „Kuhinja“ koja je izašla u produkciji „Kulturbunt“ Pokreta za mir Pančeva. Objavljeni su samostalni radovi Vuka Palibrka, Siniše Hadži-Antića, Saše Mihajlovića, Vladimira Nedeljkovića Nedelje, Nikole Koraća, Zorana Jovića Letača, Mr. Spirala i Filipa Jevtića a na kraju izdanja nalazimo i zajednički strip svih učesnika i njihovog učitelja. Sudeći po ponuđenim radovima na strip scenu izlazi nekoliko talentovnaih umetnika koji stasavaju pod inspirativnom pažnjom afirmisanog autora kakav je Aleksandar Zograf, spreman da svoja znanja i iskustva podeli sa mladima na kojima leži budućnost ovdašnje 9. umetnosti.
(2000)

0 komentara:

Постави коментар

top