Aleksandar Zograf (’civilno’ ime Saša Rakezić) svakako je u svetu
najpoznatiji i najaktivniji autor srpskog alternativnog stripa. Spisak radova
koje je objavio širom planete, odnosno prikaza i reagovanja na njih, impozantan
je i pokriva prostore od SAD preko Evrope do Japana.
A sve je počelo polovinom
80-tih u Pančevu u kome je Zograf pisao tekstova o rok muzici, andergraund
stripu i dešavanjima u modernoj svetskoj kulturi i kontrakulturi, promovišući
nov senzibilitet i pristup umetničkom delovanju u sredini koja se slepo držala
tradicionalnih formi i načina izražavanja. Zografovi fanzini i sveske sa
stripovima bizarnih tema i formata, fotokopirani o trošu autora, ipak su našli
svoju publiku među, pre svega, mlađom populacijom, istovremeno podstičući i
druge talentovane umetnike da se hrabrije i slobodnije upuste u traženje
sopstvenog glasa, bez obaziranja na prezrive komentare etabliranih kritičara.
Da je to bio pravi put
dokazalo je bezrezervno prihvatanje i objavljivanje Zografovih radova najpre u
časopisima za alternativni strip širom Evrope a potom i u ostatku novotarijama
sklonog izdavaštva na drugim kontinentima. Pohvale Zografu uputili su i takvi
velikani andergraund stripa kakav je Robert Kramb. Značajan trenutak u Zografovoj
karijeri je pojava njegovog strip albuma u izdanju „Fantagraphics Books-a“,
kuće koja važi za najvećeg izdavača alternativnog stripa u svetu. Potom su
sledila i druga samostalna izdanja u SAD, Mađarskoj... Uprkos ovim uspesima Zograf
nije objavo strip album u Jugoslaviji sve do ovog proleća (2000 g.), kada se
pojavio „Okean iznenađenja“. O ovom
izdanju Zograf kaže: „Nedavno se (izdanje
L.O.M. iza kojeg stoji Flavio Rigonat, poznat i kao priređivač stripova Roberta
Crumba u nas) pojavio moj prvi strip album na srpskom jeziku, nazvan „Okean
iznenađenja“. U pitanju je zbirka mojih radova koji su prvobitno, tokom
devedesetih, bili objavljeni u strip časopsima u Evropi i Americi. U pitanju su
autobiografski stripovi, koji govore kako o zapisima iz detinjstva, tako i o
mom viđenju čitavog ovog burnog perioda u Srbiji, kojeg svi preživljavamo tokom
poslednjih godina – uz naglasak na istraživanje snova, koji su jedna od mojih
osnovnih preokupacija. Autor (duhovito i inspirativno napisanog) predgovora je
beogradski slikar, glumac i radio zvezda – Uroš Đurić, inače dobar poznavalac
pop-kulture i kontrakulture svakog oblika.
Ja sam počeo da svoje radove objavljujem početkom devedesetih, u
američkim časopisima posvećenim alternativnom stripu (na napustivši, svo to
vreme, svoj grad Pančevo). Poznate američke izdavačke kuće „Fantagraphics
Books“ i „Kitchen Sink Press“ su uvrstile neke od mojih radova u svoj katalog,
što je uspeh za bilo kog evropskog autora, s obzirom da američka strip scena
poseduje tako snažnu tradiciju i veliki broj značajnih autora. Sredinom
devedesetih, počeo sam češće da objavljujem i u evropskim časopisima, što je
dovelo do pojave samostalnih kolekcija stripova u Italiji, Finskoj, Velikoj
Britaniji i (odnedavno) u Španiji, s obzirom da je izdavačka kuća u Madridu („Under
Comics“) nedavno promovisala moj prvi strip album na španskom, koji je bio
predstavljen i na prestižnom festivalu u Barseloni. Da i ne pominjem prvi album
Zografa koji bi trebalo da se pojavi u dalekom Brazilu. „Okean iznenađenja“ je
stoga zanimljiv pokušaj da i domaća publika upozna rad nastao u ovoj sredini i
vrlo povoljno ocenjen u svetu. To su stripovi koji nisu komercijalni ali kojima
ne manjka ličnog izraza i eksperisivnosti, uz priču koja je jasna i upečatljivo
ispričana.“
Strip putešestvija i škola
Zograf je čast gost
strip festivala u inostranstvu i nedavno se vratio sa čak nekoliko uzastopnih
gostovanja u Italiji, gde je, zajedno sa Gordanom Bastom, svojom suprugom i
koautorkom scenarija za neke stripove, bio gost velikog umetničkog festivala, po
prvi put održanog u Torinu, koji je okupio čak 500 (!) umetnika pretežno iz
evropskih zemalja, iz svih oblasti umetnosti. Nakon toga, tri zvanična izdanja
Zografovih radova objavljena u Italiji promovisana su u nekoliko gradova
Italije – Torinu, Tarcentu, Koneljanu, Bolonji. Osim ovih, svim čitaocima
dostupnih albuma, objavljena je i jedna knjiga kao specijalno izdanje filmske
agencije „Green Movie“ iz Milana, koja se nije našla u slobodnoj prodaji već je
1000 bogato opremljenih kopija podeljeno klijentima ove kuće. Tokom maja Zograf
je bio gost festivala „Happening Underground“ u
Milanu, gde su njegovi radovi predstavljeni na posebnoj izložbi. Zograf
je na istom festivalu predstavljen i prošle godine, ali festivalu nije
prisustvovao zbog rata.
Uprkos izuzetnoj aktivnosti
Zograf je, veran maniru uobičajenom među alternativnim strip autorima, da se
međusobno pomažu i daju podršku mlađim kolegama, otvorio, u stanu u kome živi
sa Gordanom, neformalnu strip školu. Tako su se svake subote, za velikim stolom
u kuhinji, počeli okupljati ’strip zaluđenici’ iz Pančeva, Beograda i drugih
okolnih mesta. Među njima su potpuni početnici ali i autori koji su već
objavljivali svoje radove. Časovi, naravno, nisu klasično školski i čine ih
rasprave, razmena mišljenja, zajedničko stvaranje stripova a bilo je i
ekskurzija kakva je ona do manastira Vojlovica, koji se nalazi u krugu
pančevačke rafinerije i oštećen je u NATO bombardovanju. Škola je svoje učenike
predstavila u publikaciji „Kuhinja“ koja je izašla u produkciji „Kulturbunt“
Pokreta za mir Pančeva. Objavljeni su samostalni radovi Vuka Palibrka, Siniše
Hadži-Antića, Saše Mihajlovića, Vladimira Nedeljkovića Nedelje, Nikole Koraća,
Zorana Jovića Letača, Mr. Spirala i Filipa Jevtića a na kraju izdanja nalazimo
i zajednički strip svih učesnika i njihovog učitelja. Sudeći po ponuđenim
radovima na strip scenu izlazi nekoliko talentovnaih umetnika koji stasavaju pod
inspirativnom pažnjom afirmisanog autora kakav je Aleksandar Zograf, spreman da
svoja znanja i iskustva podeli sa mladima na kojima leži budućnost ovdašnje 9.
umetnosti.
(2000)
0 komentara:
Постави коментар