Zoran Živković poznat je široj javnosti u jugoslaviji kao
autor „Enciklopedije naučne fantastike“,
privatni izdavač SF i Fantasy literature i popularizator tih žanrova. Krajem
1993.g. pojavio se njegov roman-prvenac, pod naslovom „Četvrti krug“, koji svoje čitaoce vodi u svetove klasične naučne
fantastike ali i mistike. Opredeljujući se za postupak mozaičkog sklapanja
priče Živković započinje roman sa tri nepovezana pripovedačka toka. U prvom je
glavni junak kompjuterska inteligencija ženskog roda (!) i feminističkih
opredeljenja (!), što će nekoga sigurno podsetiti na Asimovljeve vragolije sa robotima, dok će tvorac te inteligencije
setiti na lik iz „Odiseje 2010“ A. Klarka.
U drugom toku junak je prostodušni starac, pomoćnik srednjevekovnog freskopisca
a treći tok je razbijen u niz priča o vanzemaljskim bićima (opet u duhu Klarkovskog SF-a) i stvarnim istorijskim
ličnostima (Arhimedu, van Cojlenu, Tesli,
Hokingu).
Odmicnjem događanja i
izlaskom iz prvog kruga/odeljka romana žanrovske odrednice osnovnih priča
postepeno se gube zarad čiste fantastike mističnog. Tako u pomoćnikovu priču
ulaze Marija, Sotona i krugovi pakla,
Đavo zaključuje ugovor sa van Cojlenom a u poseti junacima prve
priče stižu ljudski likovi iz treće priče. Kraj trećeg kruga donosi i mitološki
Epilog.
Stvarnu završnicu
knjige tj. četvrti krug čini priča o Šerloku
Holmsu, dr. Votsonu i Konanu Dojlu,
koja, u finalu, konačno povezuje sve pripovedačke tokove i razjašnjava
(naravno, samo delimično) tajnu. Junaci knjige, otkriva se, deo su kruga koji
je, kad se zatvori, kapija prema paralelnim svetovima. Da li je jedan od tih svetova
i ovaj naš, autor ostavlja čitaocu da nagađa. Finale romana (koje je, ujedno,
trebalo da bude i mesto konačnog prevazilaženja žanrovskih granica, mada je,
ipak, ostalo nedrečeno) potpuno je u funkciji kruga kao vrhunske tajne svih
egzaktnih nauka, mitologije i religije.
Zahteve za jasnom i
prepoznatljivom karakterizacijom brojnih junaka Živković uspešno dostiže. U slučaju kompjuterske inteligencije
koristi humorne ali i cinične opaske, u pomoćnikovoj priči arhaični jezik a u
avanturi Šerloka Holmsa oponaša stil
pisanja Konana Dojla. Kao dodatni
način za jasno razlikovanje pojedinih priča autor koristi i različita slova
odnosno pisma kojima su neke priče štampane (npr. pomoćnikova priča je štampana
stilizovanom ćirilicom za razliku od ostatka knjige).
Vizuelno izdvajanje
celina, namerno razbijanje žanrovskih okvira, podražavanje stilova pisaca
prethodnika, aluzije na poznata dela, odabir junaka (od onih koji su istorijske
ličnosti, preko onih preuzetih iz religijskih učenja, do likova iz
meta-književne istorije) ukazuje na pokušaj vezivanja ovog romana za
postmodernističke tokove u književnosti. Živković
odbija da ostane u okviirima žanra (što je tendencija većine mlađih SF pisaca)
i teži priključenju književnoj matici, sa namerom da u njoj i opstane. „Četvrti krug“ prvi je korak u tom
pravcu.
(1994)
0 komentara:
Постави коментар