Da je paradoks neraskidivo vezan sa JU
strip scenom uveravaju nas i trenutna događanja. S jedne strane beležimo
porast interesovanja za ’priče u slikama’, znake stasavanja novih generacija
strip stvaralaca, čak dve strip izložbe šireg i dugoročnijeg značaja i
značenja: Prvi godišnji salon domaćeg
stripa u Kragujevcu (urednik programa Đorđe
Milosavljević) i 60 godina domaćeg
stripa u Srbiji (autor izložbe Slobodan
Ivkov) u Subotici. S druge strane
je gotovo potpuni nestanak stripova na kioscima (izuzetak koji potvrđuje
pravilo je „Finesa“ koja
koliko-toliko održava ritam izlaženja – uz nestalni „Balon“ – ali je jednostavno nema na kioscima van Beograda). Umesto očekivanog zamaha
strip izdanja, ponuda je manje od one na
početku prošle godine. Ostaje nam da se u sledećim mesecima uverimo da li je u
pitanju samo prolazna slabost ili nastavak, posle kratkog uzleta, krize domaćeg
stripa. Do tada beležimo tri izdanja vredna pažnje, od kojih se ni jedno ne
može kupiti na kiocima.
TRON 8 – izdavač BATA, Beograd 1995.
Najnovija sveska „Trona“, sadržajem potvrđuje valjanost
svoje uređivačke koncepcije bazirane na jasnom opredeljenju za domaći strip
određenog sadržinsko/vizuelnog profila, onog klasičnog (za razliku od andergraund i ostalih alternativnih strip usmerenja) i strana
strip ostvarenja istih karakteristika. Rezultat poštovanja zadate koncepcije
(uz minimalne izlete) jeste magazin izgrađenih standarda i kvaliteta koga
publika prepoznaje i prati. Stranice „Trona“
zauzima nekoliko domaćih i stranih serijala, samostalne priče, kratke vesti iz
sveta te intervjui sa svetski poznatim autorima. U osmom broju od domaćih snaga
zastupljeni su crtač Gera koji sa
špancem Oscaraibarom nastavlja seriju
crnih krimi priča; Ivana koja svakom
novom pričom potvrđuje svoj talenat; Đorđe
i Brada sa četvrtim nastavkom
doživljaja trapavih lopova, te Branislav
Hetzl sa fantastičkom pričom prepoznatljivog grafizma. Legenda evropskog
stripa Anre Franquin predstavljen je
kraćim intervjuom i tablom njegove serije „Crne
ideje“. Kraćim stripom „Rock City“
zastupljen je i Moebius a na 24
strane objavljena su prva dva dela Barreirovog
i Brecciainog serijala „Konkvistadori“,
avanture u najlepšem značenju koje ta reč nosi. Dodajmo, na kraju, i
nezaboravne Wattersonove „Kalvin i Hobs“,
te neodoljive šampione gega iz čudesnog sveta detinjstva.
„Priča o Veneciji (Sirat al Bunduqyyiah) A:. L:. G:. D:. G:. A:. D:. L:.
U:.“ Hugo Pratt – izdavač BATA, Art 9, Beograd 1995.
Hugo Prat i njegov junak Korto
Maltežanin uživaju kultni status kod ljubitelja 9. umetnosti. Saga o poslednjem romaničnom pustolovu/vitezu koji
luta kroz pejzaže zbilje, sna i magije iscrtana prefinjenim baletom linija
jedan je od blistavih vrhova ovog medija ali i svekolike umetnosti. „Priča o Veneciji“ nastala je 1981.g. i
ponovo vraća Korta u stari grad, u
potragu za rešenjem prastare tajne Solomonovog
ključa, smaragda oko koga su spletene legende i prokletstva. Između zidina
palata, tajnih dvorišta, mostova i kanala, masonskih loža, crnokošuljaša, ezoterijskih
udruženja, mornar-večiti tragač prolazi kroz nataložene istorije spletene u
čvor ratova, smrti i mistične lepote. Gusto tkanje priče pulsira osobitim ritmom:
ona se sažima pri svakom kazivanju koje otkriva jedan veo, jednu nit čvora
tajne. Kroz lavirint grada, istorije javrejske, vizantijske i muslimanske
civilizacije, poruke jednog mrtvog, poludelog pesnika i čudesnih snova Korto i njegovi bizarni pomagači stižu
do definitivnog razrešenja koga naravno – nema. U tom trenutku, sakupivši sve
aktere priče, i žive i poginule, kao u pravom pozorištu, Maltežanin će zakucati na tajna vrata (pošto smaragd pronađe u
svomo džepu!), zaželeti da ode iz ove priče u neku drugu i – nestati u maniru
pravih postmodernističkih igrarija sa pričom, intertekstualnostima, medijem i
čitaocima. Istu ulogu ima i Pratovo
sećanje na njegov dečački doživljaj Venecije,
sa svim njenim magijama i tajnovitostima koje su ga nastavile pratiti kroz ceo
život i umetnost. Ovaj uzbudljivi pogled u umetnikovu radionicu, topla priča
ilustrovana fotografijama i crtežima koji se prepoznaju i u stripu, kompletira
čudesnu avanturu i nezaboravno iskustvo.
AUT! ZIDNI STRIP MAGAZIN BROJ 2, izdavač Pokret za mir Pančevo, 1995.
Za razliku od prvog,
prošlogodišnjeg pojavljivanja kada je predstavljeno 6 domaćih autora „AUT! 2“ donosi radove-strip kaiševa
petorice stranih i jednog domaćeg stvaraoca, rađene specijalno za ovu priliku,
ponovo na antiratnu tematiku, koja je ovde evoluirala u širinu i obuhvatila
otpore pojedinačnoj i društvenoj/državnoj represiji. Tako na „AUT! 2“, pored osude ratnih strahota Thierry Guitard-a (Francuska) i crne
varijante narodne „ko se poslednji
smeje...“ Kostja Gatnik-aa (Slovenija) nalazimo i druge pričice: samo na
prvi pogled bezazlenu o sukobu bake i unuka Franco
Matticcio-a (Italija), Mark Martin-ovu (SAD) o ljudima koji nose bombe na
leđima zarad sopstvene sigurnosti, Aleksandar
Zografovu o definiciji nacionalnosti i Luke
Walch-ov (Velika Britanija) način odbrane od terora masovnih instant
medija. Raznolikost shvatanja i mišljenja prati i različitost crtačkih tehnika,
od karikature do tzv. novo primitivističkog manira, kao dodatni kvalitet
magazina. Obzirom na format plakata (100 x 70 cm) i sam nazim magazina,
najpogodniji način distribucije „AUT!“a,
i istovremeno za ovdašnje prilike najneobičniji, bio bi lepljenje na ulične
zidove u što više gradova, čime bi ovaj neobični, egzotični projekat najlakše
privukao pažnju koju zaslužuje.
(1995)
0 komentara:
Постави коментар