Treći Kneževićev roman „Čovek koji je ubio leptira“ pripada Fantasy književnom žanru, kao i
prethodni, izvrsni „Crni cvet“ (prvi, „Smrt na Neptunu“ klasičan je SF
roman). Dok je „Crni cvet“ duboko
uronjen u mitološke slojeve naših prostora, poprište događanja u „Čoveku...“ je potpuno nov svet sa
mnoštvom žanrovski prepoznatljivih elemenata ali brojnim novotarijama.
Propoznatljivost miljea rezultat je same suštine Fantasy žanra, njegovog ’baratanja’ bijkama, arhetipovima i
mitologijom te se, u krajnjem, od svakog žanrovskog sveta (i dešavanja u njemu)
i očekuje određena količina poklapanja sa usvojenim iskustvom. Naravno, na
dobrom piscu je da, s jedne strane, ispoštuje utvrđena pravilia ali i da ih,
istovremeno, s druge strane, menja (u granicama žanra), dopunjava, da ne
dozvoli čitaocu da ga predznanje uljuljka. Knežević
je upravo takav autor i svoju sposobnos poštovnaja i menjanja žanra dokazao
je u „Crnom svetu“ a u „Čoveku..“ nastavlja u tom pravcu.
Otuda umesto vanvremeih
junaka u vanvremenoi zemlji, u ovok priči srećemo pet ličnosti iz naše
savremenosti, odabranih da odu u drugi svet. Niko od njih nije oduševljen ovim
ishodom i odbija da ga, što je duže moguće, prizna kao datost. Kada se, ipak,
nađu u novom okruženju u kome su oni Moćna
Petorka (a pet je simbol mikrokosmosa) odabrani se suočavaju sa sopstvenim
savršenim neznanjem: o svemu što ih okružuje, o zadatku koji im je poveren/nematnut
i čije ispunjenje je uslov povratka u ’normalnost’, oni pojma nemaju i niko ih
i ne može uputiti u te tajne. Ovakva postavka zapleta nije standardna za žanr u
kome se teži potankom objašnjavanju svih iskušenja koja se pred heroje
postavljaju. Do kraja romana Kneževićevi
’Moćni’ (koji to i nisu) neće sagledati celinu svoje misije kao ni ustrojstvo
koje od njih očekuje delanje. Stanje će dodatno komplikovati neuki domoroci i
epizode sa pojavama likova iz budućnosti ili naše sadašnjosti, što sve maksimalno
frustrira (anti)junake ali i čitaoce.
Petorka sa svojim
vrcavim dijalozima prepunim dosetku iz svog/našeg vremena, koji odslikavaju
njihove ličnosti i međuodnose, konstantan je opozit neizvesnoti i svojom
šaljivošću odudara od uobičajenih, smrtno ozbiljnih heroja. I njihovo
poistovećivanje sa zadatim ulogama (nakon standardnih testova-iskušenja)
žanrovski je subverzivno (tako je, u
ovoj varijanti, uloga Lopova pripala
akademskom profesoru). Ovaj trenutak inicijacije, inače, obavezan je za sve
mitove i njime se kristališe podela zadataka koja se u ostatku poduhvata
poštuje. Tako i Moćni Ratnici,
odabrani i odeveni u odgovarajuće kostime, kreću u konačni boj (predvođeni -
devojkom), relativno lako stižu na odredište (umesto kroz strahovite muke) i –
ne uspevaju da izvrše zadatak, što svakako nije žanrovski ’normalno’. Istina,
ostaje otvorena mogućnost za ’popravni ispuit’ ali to će biti u nekoj drugoj
knjizi, nastavku koji će možda objasniti nepoznanice a možda i neće...
„Čovek koji je ubio leptira“, u krajnjem sagledavanju, otkriva se
kao proza u kojoj Knežević uspešno koristi žanrovske obrasce, prilagođava ih
svojim potrebama odnosno dopunjava novim rešenjima.
(1997)
0 komentara:
Постави коментар