Strip album „Treći
argument“ autora Zorana Tucića
(crtež) i Zorana Stefanovića
(scenario) višestruko je izuzetno izdanje na ovdašnjim prostorima. S jedne
strane su formalni razlozi: reč je o strip albumu savremenih domaćih autora
(što je retka pojava na našoj sceni; toliko retka da se broj ovakvih knjiga ’priča u slikama’ u tekućoj deceniji
može nabrojati na prste jedne ruke); album je štampan u boji (i kao takav je
prvi u pomenutom periodu).
Suštinski razlog izuzetnosti ovog izdanja je činjenica
da je reč o visoko kvalitetnom umetničkom delu.
Već na koricama albuma nalazimo napomenu da je strip rađen „po motivima proze Milorada Pavića“ što
je pred autore postavilo problem prevođenja jednog medija u drugi (uz dodatno
otežavajuću okolnost koja se tiče strukture odnosno gustine Pavićevih kazivanja). Svestan ovih zamki
scenarista Stefanović je uspeo,
koristeći se svim sredstvima 9. umetnosti, da strip ne svede na puku
ilustraciju literarnog predloška (koja može biti ’lepa’ ali uvek ostaje
drugorazredne vrednosti) i da se izbori za njegovu samostalnost, za nametanje sopstvenih tokova
(makar oni eventualno izneveravali tekstualne obrasce – ali ne i duh njihov) i
ritmove koje Tucićev svedeni crtež
gracilno prati dok akvarel-boja svojom igrom (posebno kada nije uokvirena
linijom) nadograđuje atmosfere fino doziranim tenzijama.
Album čine tri celine-priče: „Vedžvudov pribor za čaj“, „Konji Svetog Marka“ i naslovna „Treći argument“. Dok je uvodna priča
svojevrsno iskušavanje, odmeravanje snaga proze i stripa (u kome se ovaj
poslednji lako, bez problema, izborio za svoju verziju događaja), druga priča
postavila je pred autore najveće zahteve, pre svega čestim višeglasjem svojih
junaka koje je zahtevalo veliku umešnost u kombinovanju elementa stripa (a
znano je da je strip ne zbir već jedinstvo vizuelnog i tekstualnog činioca).
Autori su našli odgovarajuću ravnotežu dveju naracija u razigranim tablama sa
crtežima različitih formata i tekstom koji ih ne opterećuje (a radi bolje
preglednosti je i različito bojen za svaki lik). Crteži rađeni po poznatim
istorijskim fotografijama kao način da se dočara protok vremena (priča zahvata
6000 godina ljudske istorije) dobar su kontrast mitskim scenama uvoda i kraja
stripa. Završna priča je minijatura koja počinje tablama punim teksta, uz etno
prepoznatljive crteže, da bi se zatim slika ’razmahala’ a na kraju se obe
naracije izmešale u efektnom finišu.
Konačni
utisak o ovom delu izuzetno je povoljan. U pitanju je zreo, valjan rad koji
predstavlja dva talentovana autora za koje sama suština strip medija nije
tajna.
(1996)
0 komentara:
Постави коментар