„Polarisova SF antologija ’94“ nastavak je projekta započetog istoimenom SF antologijom ’93 čija je pojava bila poprilična novost u izdanjima Zorana Živkovića (osnivača i glavnog urednika SF biblioteke Polaris). Za razliku od prošlogodišnjeg toma koji je sadržavao SF priče stare 10 godina, ovogodišnja antologija predstavlja priče originalno objavljene u SAD 1992. godine. Princip izbora u obe antologije je isti: priče su preuzete tj. odabrane (jer nije prevedena cela knjiga) iz antologije Gardnera Dozoisa „The Year’s Best Science Fiction“ koja važi za najbolji (ili jedan od najboljih) odabira kratkih proznih formi koje su se u datoj godini pojavile na američkom SF tržištu.
U pitanju su, dakle,
sasvim taze priče čime se dobija uvid u događanja odnosno radove kako novih
tamo i već poznatih autora u centru SF sveta. A kako su potpune informacije ove
vrste retke jer do nas stižu samo imena priča i autora (ali ne i kompletni
tekstovi) ova knjiga je itekako bitna za ovdašnje čitaoce i SF scenu. Međutim,
kada pročitate priče iz ove knjige ostajete zbunjeni i nameće vam se pitanje -
jesu li to zaista najbolje SF priče iz 1992.g. Ako zaista jesu – a antologiji
bi se, valjda, trebalo verovati – onda je 1992.g. što se tiče SF priča u SAD,
bila poprilično mršava godina.
Devet priča uvrštenih u
antologiju egzistira na granici korektnih radova sa tek ponekim zrnom
invencije. Knjigu otvara novela „Jednorogovo
jaje“ M. Svonvika, jednog od junaka kiber-panka,
koja uprkos ambicioznoj postavci, ne dostiže nivo njegovih ranijih radova. „Anđeo gravitacije“ Toma Medoksa
prosečna je hard SF priča koja i nije
imala prevelike pretenzije. Sličan je slučaj sa pričama „Ogranak Ford Moksi“ Dž. Mekdevita odnosno sa „Dva momka iz budućnosti“ Teri Bisona.
Od priča koje privlače
više pažnje pomenimo „Ogledalo moje
mladosti“ Keti Kodža (o braku u kome bolesna supruga pristaje da, zarad
zadovoljstva supruga koji je maltretira, klonira samu sebe; prijateljstvo
’majke’ i ’ćerke’ ispisano bogatim jezikom, autorica, na žalost, prebrzo
završava tako da priča deluje kao sinopsis prve polovine nekog romana), „Rođendan“ Roberta Rida (o ljudima koji
slave rođendan/dan sticanja samosvesti veštačkih inteligencija u svetu na kome
njihova prisutnost više nije potrebna), „Grobovi“
Džoa Haldemana (jedna pomalo horor priča o vijetnamskom ratu), „Područje“ Bredlija Dentona (koja na
osnovu nekih činjenica iz života Marka Tvena gradi alternativnu biografiju ovog
književnika) i „Iza granice“ Stiva Krausa
(o doktoru koji ćelijskom manipulacijom u mozgu pacijentkinje uspeva da je
’ubedi’ da ga ponovo zavoli).
Kvalitet godišnjih
antologija zavisi od kvaliteta produkcije a ova očito varira, posebno u vremenima
zatišja kada na književnoj sceni ne postoje nikakvi dominantni pokreti/pravci
koji otvaraju nove horizonte stvaranja. 1992. godina je, barem sudeći po ovoj
antologiji, bila mirna godina. Ova konstatacija naravno nimalo ne umanjuje
značaj same knjige odnosno projekta. Jer, kvalitetnih informacija kao ni prave
umetnosti – nikad previše.
(1994)
0 komentara:
Постави коментар