Dugogodišnji prinudni marginalac na kulturnoj
sceni Jugoslavije primenio je stečena iskustva na postojeće stanje i preživeo
POGLED UNAZAD
Da u narodnoj „Svako zlo ima i svoje dobro“ zaista ima
istine dokaz je Jugoslovenska naučna
fantastika. Dok je ovdašnjom kulturom carevala državna inicijativa SF je opstajao (na korici bajatog hleba)
zahvaljujući fanatičnom entuzijazmu pojedinaca. Prostor u izdavačkim planovima
deljen je SFu na kašičicu a pažnju medija privlačio je retko, najčešće samo kao
primer šunda koji preti da zarazi
naivne pionire.
Kada su polovinom
1980-tih, kao dokaz svojevrsne liberalizacije, promenjeni zakoni o izdavačkoj
delatnosti i omogućeno relativno lakše štampanje knjiga u privatnoj režiji
(odnosno, smanjen je broj nužnih potvrda i dozvola za štampanje a i prevod je
proglašen autorkim delom koje se može samostalno štampati) SF je bio među prvima koji su tu mogućnost iskoristili. Tako nam se
desio BUM privatnih SF izdavača. Vrlo brzo je broj privatnih
SF izdanja premašio broj istih iz
državnih preduzeća (što kao da je bio znak da se država potpuno povuče iz ove
oblasti izdavaštva). Tiraži SF knjiga nisu bili zanemarljivi. Glad za ovom
vrstom literature bila je poprilična (pored one za raznoraznim kuvarima, horoskopima
i ostalom astrološkom literaturom). Kao posledica osamostaljivanja u izdavaštvu
dolazi i do čvršćeg organizovanja brojnih ljubitelja SFa u klubove i udruženja. A kao završetak izgradnje ovog
paralelnog sveta pojavili su se i novi domaći pisci SFa i sa onima koji su ranije započeli svoj rad stvorili jazgro
književnog SF pokreta.
Sva ova aktivnost nije
ostala bez odjeka u tzv. sredstvima javnog informisanja ali je taj odjek bio
nesrazmeran u odnosu na događanja. SF
je i dalje posmatran kroz naočari okoštalih predrasuda, bez obzira koliko su se
akteri zvanične kulture zaklunjali u svoje široke vidike.
Sankcije OUN, kao svojevrsno rešeto kroz koje propadaju sposobni a
na mreži ostaju lenji i na dotacijama nagojeni, za Jugo SF svet značile su samo nastavak paralelnog postojanja. Broj
potencijalnih interesenata za SF se,
nužno, smanjio ali je jezgro ostalo. 1992. je bila godina uspešnog rada i
najvećeg kluba ljubitelja SFa – beogradskog „Lazara Komarčića“, i
privatnih izdavača koji su i dalje štampali nove knjige, a završena je
objavljivanjem Izbora Jugoslovenskog SFa
„Tamni vijalet 2“ kao svojevrsne krune rada domaćih pisaca.
U novu 1993. ušlo se sa
dosta planova, na krilima uspeha iz prošlog leta.
IZDAVAŠTVO
Privatni izdavači: Zoran Živković (Biblioteka „Polaris“) i Boban Knežević (IP „Flamarion“), jedini
preostali na polju bitke za nove SF
knjige, nastavili su svoj rad, uprkos tiražima koji su ravni onima u kojima se
objavljuju knjige poezije (300-500 primeraka).
Zoran Živković koji je svoju izdavačku avanturu započeo još 1982.g.
uspeo je da u 1993.g. objavi, ni manje ni više nego 21 knjigu! Verovali il ne.
Koncepcija SF Biblioteke „Polaris“ unekoliko je izmenjena te su se, osim dela
klasika žanra (Klark, Asimov, Legvin)
pojavila i dela novih, nepoznatih nam autora što je rezultiralo uočljivom
povećanjem kvaliteta ponude.
„Polaris“ je objavio dva romana koji su bili u žiži interesovanja
javnosti (kako one koja prati žanr tako i šire): Krejtonov „Jurski park“ po čijim motivima je Stiven Spilberg snimio istoimeni hit film, i „Božji čekić“, posle dužeg vremena prvu, samostalnu knjigu starog
majstoma Artura Klarka, hodajuće
legende SFa.
Od ostalih „Polarisovih“ naslova pažnju zaslužuju: „Hiperion“ (roman koji časno nosi, od
strane kritičara dato mu, ime Kenterberijske
priče budućnosti) i „Pad Hiperiona“
(nastavak „Hiperiona“, za nijansu
slabiji ali ipak visokog kvlaiteta) Dena
Simonsa, „Dvanaest četvrti vetra“ Ursule Legvin (pregled priča sa početka
rada ovog velikana SF i Fantasy
literature), „Slepi glasovi“ Toma Rimija
(zanimljiva priča o cirkusu većem od života), „Noumi trilogija“ Teri Pračeta (doprinos zapostavljenom
humorističkom SFu za mlade), „Polarisova
SF antologija“ (koja donosi nekoliko izuzetnih priča.)
IP „Flamarion“ Bobana Kneževića nije uspeo da objavi isti broj
knjiga kao u prethodnim godinama ali je visok kvalitet njegovih izdanja, kao
svojevrsni zaštitni znak, zadržan. Dakle, objavljen je osmi tom Science Fiction almanaha „Monolit“ (544
stranice većeg formata, što je obim dovoljan za bar 3 ’normalne’ knjige),
knjiga čija je pojava (prvi put pre 10 godina) označila prekretnicu u shvatanju
i razumevanju SFa u ovim krajevima
jer je široko otvorlia vrata novim shvatanjima i tendencijama u žanru. Svaki
novi tom „Monolita“ nova je potvrda
uspešnosti ovakve koncepcije. „Monolit 8“
donosi (pored dve domaće novele) 12 novela i priča iz novije produkcije,
ovenčanih značajnim nagradama, dajući svojevrstan pregled dešavanja na svetskoj
SF, Fantasy i Horror sceni, na kojoj,
čini se, nema novih pokreta (kakav je polovinom 1980-tih bio kiber-pank) ali je i dalje na delu
tendencija mešanja žanrova koja daje novi kvalitet. Najblistaviji primer za to
u „Monolitu 8“ je novela K. S. Robinsona „Žestok, žustar žig“,
remek-delo neobuzdane fantazije.
Svojim kvalitetom
zaslužuju da budu pomenute još 3 knjige. Sve su dela R. R. Tolkina: „Silmarilion“ (izdavač Esotheria) i „Drvo i list“ (izdavač SKZ), kojima se
polako zaokružuje opus oca epske fantastike, a treća je roman najpoznatijeg pisca
savremenog horora Stivena Kinga „Tri
tarot karte“ (izdavač Edicija Košmar).
ČASOPIS
1993. došao je kraj i
nepostojanju SF časopisa na domaćoj
sceni. U rizik pokretanja časopisa upustio se (opet) IP „Flamarion“, uprkos znanju da je gotovo sigurno da taj poduhvat
donosi gubitak. I, marta 1993. pojavio se časopis za SF, F&H „Znak Sagite“, izuzetno kvalitetnog sadržaja (sa
domaćim i stranim pričama), sjajno dizajniran, sa 150 strana knjiškog formata.
Uprkos slabijem odzivu pretplatnika, do kraja 1993.g. izašla su 3 broja
časopsia. Za ovdašnju SF scenu izuzetno je značajan uvodnik trećeg broja u kome
Boban Knežević, urednik, obznanjuje
svoju želju da stvori časopis „koji će
objavljivati isključivo domaće SF&F radove“. Ostvarenje ove želje bio
bi početak nove epohe u domaćem SFu.
DOMAĆE SNAGE
U 1993. pojavilo se
nekoliko SF&F knjiga domaćih
autora: „Crni cvet“ Boban Kneževića
(izuzetan Fantasy roman, duboko
ukorenjen u etničko nesvesno i arhetipove, blizak, po načinu razmišljanja,
postmodernističkim tendencijama u književnoj matici), roman „Četvrti krug“ Zorana Živkovića
(neobičan spoj klasičnog SFa i metafizike, takođe na tragu postmoderne), „Golijat“ Milana Draškovića (zbirka
kratkih SF priča koja uspešno ispunjava nedostatak SF dela za decu i omladinu),
„Mefisto i Zlatokosa“ Srđana Krstića
(zanimljiv Fantasy roman prvenac).
Kraj 1993. doneo je,
kao šlag na torti, izuzetno važnu knjigu: Izbor
jugoslovenske fantastike „Tamni vilajet 3“ kao dokaz da jezgro domaćih SF, F&H pisaca ne samo da postoji
već i da se širi i, što je možda i bitnije, stvara sve zrelija dela. Za
budućnost domaćeg SFa i ostalih
fantastičkih žanrova, jasno je svakome ko pročita „Tamni vilajet“, ne treba brinuti. Njegovi koreni su tu, duboki i
snažni.
KRAJ
Umesto da, na osnovu
svega rečenog (uz izvinjenje nezasluženo nepomenutima), podsetimo na krajeve
priča o Ružnom pačetu ili Pepeljugi (što i ne bi bilo neumesno), zaključujemo
ovaj pregled dešavanja na Jugo SF
sceni željom da budućnost bude naklonjena onima koji o njoj razmišljaju barem
onoliko koliko i do sada. Oni će svoju šansu iskoristiti. Iza njih su već
decenije borbi za opstanak. Decenije uspešnih borbi protiv prećutkivanja,
ponižavanja i vređanja.
(1994)
0 komentara:
Постави коментар