Ono što je svojevremeno – izjavom da će se „Orbis“ zalagati za profesionalni odnos prema stripu, od njegovog
stvaranja do objavjivanja – najavio Dragan
Savić, urednik strip magazina „Tron“,
potvrđeno je najnovijim „Orbisovim“
knjigama iz biblioteke „Art 9“.
UVOD U TAJNE STRIPA
„Umetnost
i jezik stripa“ priređivača Žike Bogdanovića, pionira serioznog
bavljenja devetom umetnošću na ovim prostorima, pre svega je priručnik, velikog
formata i bogato ilustrovan, za buduće strip stvaraoce, knjiga koja otkriva
tajne rada na stripu. Naravno, mogu je iščitavati i radoznali ljubitelji priča
u slikama odnosno njihovi kritičari.
Kako to i priliči početnicama, posle kratkog uvoda u
istoriju stripa, u okviru koga su imenovana i detaljnije predstavljena
četvorica velikana: Vinzor Mek Kej (tvorac
„Malog Nema“), Džordž Mak Manus („Porodica Tarana“), Džordž Herimen („Maca
Šiza“) i Bern Hogart („Tarzan“),
u nastavku knjige Bogdanović
analitički raščlanjuje bitne elemente stripa (junake, izbor tema, jezik i
sintaksu stripa tj. crtačke planove i rakurse, kadriranje), svaki od njih
pojedinačno definišući sa čisto tehničkog aspekta odnosno značenjskog za gradnju
strip priče. Poglavlje „Principi vizuelne
naracije“ nudi pouke o načinima stvaranja napetosti, mističnosti i komičnih
efekata u stripu, dok su u delu „Život za
crtačkim stolom“ sadržani saveti o izboru crtačkog pribora, formata table,
tehnika i kompozicije. Na kraju se sva znanja objedinjuju u analizi jedne
epizode kultnog stripa „Korto Maltežanin“
Huga Prata.
Bogdanovićev priručnik ispunjava prazninu u svetu
domaćeg stripa, prazninu odavno uočenu, za knjigom koja će mlade umetnike
uputiti u principe rada na stripu. Istina, pre 20 godina Ervin Rustemagić je objavio brošuru „Profesionalne tajne stripa“ ali je to ipak bila štura informacija
iza koje je ostao muk u kome su početnici, prepušteni sopstvenoj dovitljivosti
tipa ’pokušaj-pogreška’, što svakako
nije zalog uspešnog razvoja stvaralaštva jer podrazumeva otkrivanje zakonitosti
koje su već poznate, dakle tapkanje u mestu dok se ne dostignu tuđa iskustva.
Otuda značaj Bogdanovićevog pokušaja
da sagleda celinu postupka stvaranja devete umetnosti. Takva širina koncepcije
nužno je rezultirala i prebrzim, ovlašnim prelaskom preko nekih tema, i
definicijama koje, u najboljem slučaju, odgovaraju razmeravanju i vrednovanju
stripa po iskustvima iz klasične faze razvoja ovog medija, zbog čega su
savremeni strip i promene koje je doneo potpuno zapostavljeni. No, priručnici
svih vrsta pate od zastarelosti pa izrečena primedba ni malo ne umanjuje
vrednost ovog projekta, vrednost koju će tek nove generacije umeti pravilno da
ocene.
SEĆANJE NA VIZANTIJU
Strip album „Kalokagarti“, epizoda „Carigrad 529. – vetar u purpurna leđa“
scenariste Đorđa Milosavljevića i
crtača Milana Jovanovića, vodi nas u
svet prvog veka nove ere, u Carigrad,
prestonicu Vizantijskog carstva, do
sada retku temu domaćih stripova. Odatle će niti priče krenuti „za nitima svile“, uklapajući se u
obrazac, pokriven plemenitom patinom mitskog, priče o putovanju i otkrivanju
sveta, obrazac duboko zaronjen u osnovne porive čoveka. Milosavljević precizno, filigranski plete sudbine svoja tri glavna
junaka i onih koji će, kad putovanje započne, ostati među zidinama Carigrada, dovodeći različite niti
radnje do čvorišta, ukrštanja koja krase uzbudljiva preklapanja replika
različitih ličnosti. Ovakvim postupkom izbegnuta je jednosmernost toka
događanja ove, u osnovi, početne faze razvoja obrasca, u kojoj se sakuplja
posada broda koji će se otisnuti u avanturu.
Milosavljevićeva Vizantija prevazilazi svetove znane iz brojnih
istorijskih stripova jer njeni su ravnopravni delovi i legende, mitovi i
čudesa, svi uronjeni u svakodnevicu kao bitni činioci življenja. Iskustva
književnosti magijskog realizma tako su prenesena u novi medij.
Scenario se takođe
poigrava i sa jednim starim strip obrascem. Naime, opredeljujući se za tri
glavna junaka scenarista je, čini se na početku, prihvatio i poznatu podelu
njihovih uloga na ’snagu-um-lepotu’
(klasičan primer ove podele su Flaš Gordon-Zarkov-Dejl).
Ali, kako epizoda odmiče sve je očitije neuklapanje jednog junaka, Aleksandra Kirskog, vođe ekspedicije, u
šablon. On nije ni dovoljno jak niti određen za umni deo trija, a lepota je,
tradicionalno, rezervisana za žene. Otkriće, na kraju epizode, da je Aleksandar pripadnica lepšeg pola
razjasniće nedoumicu i igrariju ali i otvoriti nova pitanja o njegovj/njenoj
ulozi vođe u novim epizodama (jer ostali junaci ne znaju tajnu). Biće
zanimljivo posmatrati kako će ova situacija biti rešena.
Crtački deo stripa je
obavio mladi Jovanović čiji je
napredak, ’oslobađanje ruke’,
primetan u svakoj novoj tabli. Neka od vizuelnih rešenja (oneobičavanje borbi,
mape) veoma su uspela. Pohvale naročito zaslužuju crteži koji prate priče
junaka, rađeni tako da podsećaju na ikone ili tapiserije iz ranog srednjeg
veka. Buduće avanture svakako će biti veliki izazov za Jovanovića.
Svodeći, na kraju, utiske
o ovom, trostrukom albumu prvencu (za oba autora i novu Jugoslaviju), ostaje nam da zaključimo da je reč o zrelom i
uspešnom delu koje potvrđuje da mlade generacije strip autora imaju velike
potencijale te da budućnost domaćeg stripa postoji i da je u dobrim i vrednim
rukama.
(1994.)
0 komentara:
Постави коментар