Ponekad se čini da događaji sustižu jedan drugu.
Dok se na Venecijanskom festivalu
prikazuje film "The Master"
(prevod može bit različit, od gospodar do učitelj, prema tome kako ko shvata
sadržaj i poruke priče o vođi sekte/religije i njegovim
podanicima/sledbenicima, uključujući i članove porodice), stranice žute štampe
prepune se novih 'istina' o razvodu Toma
Kruza i Keti Holms. Zajednički
imenitelj oba događaja je Scijentologija,
učenje koje je samo sebe imenovalo/unapredilo u Scijentološku crkvu. Film Pola
T. Andersona, istini za volju, ne pominje ovo učenje ali su sličnosti sa
njim očigledne i nisu promakle novinarima, posebno 'inspirisanim' slučajem Kruzovog razvoda, koji je ne samo član
pomenute crkve već je, navodno, vrlo visoko u njenoj hijerarhiji. 'Filozofske'
dilema koje se u intervjuima tvoraca i aktera filma pominju - o tome kolika je
agresivnost u sprovođenju plemenitih ideja dozvoljena i kada se prelazi granica
posle koje se tone u programiranje ponašanja sledbenika - neodoljivo podsećaju
na rasprave koje je Scijentologija
izazivala od trenutka kada je, iz relativne anonimnosti, izašla na svetla
velike javne pozornice zahvaljujući medijskim ličnostima koje su se deklarisale
kao njeni poklonici i među kojima je Kruz
najsvetlija zvezda, mada ne i jedina jer je Scijentologija
jedno vreme bila vrlo moderna među glumcima, muzičarima i ostalim članovima šou
biznisa i džet-seta, što se vidi i po postojanju Scijentološkog centara za slavne ličnosti; kako piše štampa, i Nazanin Boniadi, glumica koja je, od
strane Scijentološke crkve 2004.g.
bila predviđena za Kruzovu suprugu,
ali pošto plan nije uspeo sklonila se - odnosno bila sklonjena - dok se stvari
ne slegnu, u Scijentološki centar za
slavne.
Začetnik
čitave priče o Scijentologiji je Lafajet Ron Habard (1911-1986), čovek sa
više zanimanja i interesovanja, vojnik II svetskog rata, biznismen i pisac palp
fantastike ali i šarlatan, prevarant i mentalno nestabilna osoba, kako ga
određuju oni koji nisu njegovi poštovaoci. Habardov
život skriven je iza više 'zvaničnih' verzija, za koje su mnogi tvrdili da su
samo primeri besomučnog samoreklamerstva koje se napaja manipulacijom činjenicama.
Kako god bilo, Habard je ponajpre
skrenuo pažnju na sebe pričama koja je počeo da objavljuje polovinom 1930-tih,
u takozvano zlatno doba jeftine 'palp'
fantastike koja se prepoznavala po bombastičkim zapletima punim čudovišta i
vanzemaljaca, magije i super tehnologije, ludih naučnika, bespomoćnih lepotica
i visokih, plavokosih američkih delija koji rešavaju problem pesnicama i
preciznim laserskim hicima. Poznata je anegdota da je inspiraciju za priču o "Ekskaliburu" dobio u toku
operacije za vreme koje je 8 minuta bio mrtav; mada ova priča nije objavljena
mnogi je smatraju začetkom scijentoloških ideja. Habard je bio jedan od produktivnijih pisaca palpa, stekao je i priličan broj fanova koji su pratili njegove
priče objavljivane po časopisima. Kako se vidi po slučaju priče "Ekskalibur" bio je sklon
mistifikacijama odnosno pričama i postupcima koji su, po njemu, bili u vezi sa
onostranim, odnosno višim silama. Drugi svetski rat je prekinuo piščevu
karijeru jer je on stupio u armiju; u kratkom je periodu komandovao sa dva
antipodmornička bojna broda ali je razrešen ove dužnosti, navodno, zbog svoje
nesposobnosti da komanduje i donosi odluke - naravno, zvanična Habardova biografija izostavlja ova
objašnjenja. Kraj rata Habard je
dočekao u bolnici gde se lečio od rana i psihičkih problema. Tamo je smislio
principe svoje metode/učenja Dianetike,
koju definiše kao 'modernu nauku o
mentalnom zdravlju'. Po izlasku iz bolnice Habard se bavi promovisanjem svojeg učenja, u čemu je imao i uspeha
i neuspeha. Za ovu temu pokušao je da zainteresuje poznate umetnike, među
kojima su bili Oldos Haksli, odosno
SF pisci Teodor Sterdžen i A. E. van Vogt. Ipak, zvanične institucije,
posebno one iz oblasti psihologije, nisu imale simpatije za Dianetiku. Godine 1952.g. Habard započinje stvaranje i
definisanje principa nove nauke - Scijentologije,
kojoj je predvideo veliku budućnost i nazvao je crkvom. Tokom 1960-tih Habard je, kao Komodor, sa grupom odabranih pobornika Scijentologije, plovio morima i razrađivao koncepte ovog učenja
koje povezuje kosmičke energije sa čovekovim opstankom i razvojem, fizičkim i
duhovnim. Uprkos medijskoj pažnji Engleska,
Grčka, Španija i Portugal odnosno
Venecuela nisu dozvolile da se flota Scijentologa iskrca u njihovim lukama;
sudovi nekoliko zemalja su odbili da ovom učenju priznaju status religije a
bilo je nekoliko postupaka i za prevaru. Habard
se sa istomišljenicima vratio u SAD
1975.g. i naselio u Kalifornijskoj
pustinji; ima tvrdnji da se on krio od vlasti jer je protiv njega bilo podignuto
više tužbi zbog prevara koje su se odnosile na imovinu poklanjanu Scijentološkoj
crkvi. S vremena na vreme u medijima se podizala buka oko Scijentoloških kampova i načina na koji
se tamo postupa sa polaznicima. Habard je
pokušao da se vrati i na naučno fantastičnu scenu; posle dve zbirke u kojima su
reprintovane stare priče 1982.g. objavljen je njegov obimni (preko 1000 strana)
roman "Bojno polje Zemlja".
Roman je tipična 'pucačka' priča o Zemlji
koju su pokorili 'alijeni' i borbi za njeno oslobođenje. Iako je literarni
domašaj knjige zanemarljiv ona je ušla na liste bestselera sve dok se nije
otkrilo da su u knjižarama, koje se uzimaju za reprezentativne prilikom
pravljenja listi najprodavanijih, Habardovu
knjigu kupovali ljudi neobičnog ponašanja - kupovali su po više primeraka i
plaćali novim novčanicama. Sumnje da su kupci bili članovi Scijentološke crkve na posebnom zadatku nisu potvrđene ali su
bacile senku na uspeh romana. Godinu dana pre Habardove smrti pojavio se prvi deo desetotomnog SF romana "Misija Zemlja" (na preko 4000
stranica) smeštenog u daleku budućnost i takođe fokusiranog na oslobođenje od
tiranije. I ovog puta se ponovio isti scenario sa kampanjom kupovine knjiga od
strane članova Habardove crkve; roman
je objavljivan od 1985 do 1987.g. (Habard
je preminuo 1986.g.). Filmska adaptacija romana "Bojno polje Zemlja" iz 2000.g. proglašeno je za najgori
film ikada snimljen (glavnu ulogu tumači Džon
Travolta). Habardove priče i
romani ostaju, za poklonike Scijentološke
crkve, obavezna lektira, bez obzira na njihove kvalitete. Sledbenici Habardovog učenja ne obaziru se ni na
kritike koje se iznose na rad i delovanje njihove crkve, na upoređivanja sa
sektama koje su gajile kultove vođa i bezuslovne poslušnosti odnosno
manipulisale životima i imovinom svojih članova ističući kako se na isti način
ponašaju mnoge organizacije/institucije/crkve a da se samo Scijentološka crkva 'proziva'. Mediji i njihovi potrošači svakako
nisu zainteresovani da se bave isterivanjem pravde ali vole skandale pa je sve
što ima veze sa Scijentologijom za
njih prava poslastica i uživancija.
(2012)
.
0 komentara:
Постави коментар