Adrijan
Sarajlija (1976.)
predstavlja se široj čitalačkoj publici zbirkom „Manufaktura G“ u izdanju prestižnog „Tardisa“, izdavača koji prevashodno neguje domaću fantastičku
književnost, posebno posvećujući pažnju prvim knjigama novih autora. I Sarajlijina se knjiga pojavila u ediciji
rečitog imena „Novi horizonti“ koja
je zalog razvoja literaturne fanastike na ovim prostorima. Valja isto tako
zapaziti da je u pitanju zbirka priča što je u današnjem vremenu prevlasti
romana nemali izuzetak i uspeh, kako za autora koji je odoleo romanesknom
imperativu, tako i za izdavača koji pisca nije uslovljavao određenom formom –
romanom, koji se znatno bolje prodaje od zbirki priča. (O razlozima koji su
doveli do toga da se roman u drugoj polovini XX i na početku ovog veka, smatra
ultimativnim oblikom pripovedanja, teorijske diskusije i dalje traju i svakako
prevazilaze namere ovog prikaza.)
„Manufakturu G“ čini 9 segmenata, od
priča (dužine 10-ak strana) do jedne novele (duže od 60 strana); najveći broj
proza, pak, ’razvijen’ je na 20-40-ak strana. Obzirom da autor kontinuirano
objavljuje od 2008. godine na osnovu sadržaja zbirke moguće je zaključiti da se
ustrajno kreće od kraćih ka dužim, ambicioznijim i zahtevnijim celinama.
Naravno, kvantitativni napredak, sam po sebi, nije zalog i kvalitativnog ali
jeste potvrda pomaka koji je rezultat razvoja talenta i tehničkog segmenta
spisateljskog zanata. Iščitavanjem zbirke otkrivaju se široka interesovanja
pisca koja variraju znane žanrovske obrasce u rasponu od naučnoj fantastici
pripadajućih storija o propasti sveta, alternativnih istorija i budućnosti do
hororističkih priča. Ovakva šarolikost odraz je mladim autorima primerenih
’stilskih vežbi’ kojima se iskušavaju spisateljske snage; s druge strane, valja
zapaziti da se Sarajlija ne
zadovoljava samo praćenjem obrazaca već pokušava, u manjoj ili većoj meri, da
ih nadogradi i utisne u njih svoje specifičnosti (među koje spada i preplitanje
raznorodnih žanrova). Stoga će čitalac imati priliku da lako prepoznaje podžanr
alternativne istorije (u priči „Viva la revolucion!“), apokalipse („Sve što raste“) ili klasični horor („Fenomen“, „Western“ „O anatomiji i drugim
trikovima“) dok će u ostalim pričama sretati elemente više žanrova. Kada
se, pak, iščitavanje zbirke okonča, postaje jasno da je, mada sastavljeno od
raznorodnih segmenata, „Manufaktura G“
delo koje ima unutrašnju koheziju pa i određena, prepoznatljiva težišta. Jedno
od njih, zastupljeno u većini proza, u osnovi se svodi na pitanje susreta sa
nepoznatim koje je najčešće natprirodno i neprijateljsko prema ljudima. Taj
novi, neočekivani činilac sveta (koji je do tada normalno funkcionisao)
obznanjivaće se tiho (kao u „Fenomenu“)
ili burno („Western“, „Abrakadabra“)
ali neminovno fatalno za pojedince, grupe ili čitav ljudski rod („Sve što raste“). Izbegavajući opšta,
izlizana mesta, autor uspeva da ubedljivo dočara veliki broj različitih
individualnih reakcija na kobni susret u kome leži ne samo fizička smrt nego,
pre samog njenog nastupanja, spoznaja da su dotašnja pravila bila privremena i
nepouzdana jer su važila samo do pojave snažnije sile koja ih je lako ukinula.
Težište
ostalih priča je na drugojačijem susretu sa nepoznatim (bez sveopšte
ultimativne fatalnosti) iz koga se razvijaju nove stvarnosti; ovakvu postavku
nalazimo u pričama kakve su „Viva la
revolucion!“ (alternativno-istorijska: tri prostorno i vremenski udaljene
linije spaja fudbalska igra), „Hronovizija“
(u kojoj mogućnost snimanja prošlosti izvrće dotadašnje istorije i tako trajno
menja sadašnjost; istini za volju, prvi snimci budućnosti otkriće da se svetu
sprema propast); „Manufaktura G“ je
slika budućnosti u kojoj su, na ovim prostorima, izmešane epohe i civilizacije
i stopljene u opskurnu mešavinu, istovremeno fascinantnu i zastrašujuću.
Konačno „Wasserkrabbe“ se otkriva kao
vežba iz podžanra ’stim-panka’, koji
u prošlosti meša duh industrijske revolucije i invenciju XX veka; priča se, u
krajnjem, sklapa kao moguća ispovest svedoka događaja koji ono što je video ne
razume. U ovim pričama, dakle, nepoznato prerasta u začudnu različitost, u
fascinaciju novim licima stvarnosti.
Sarajlija svoje pripovedanje prilagođava
tonu svake priče, insistira na detaljima, pokušava da tekst ne optereti
objašnjenjima ili viškom epiteta što, sveukupno, donosi intrigantnu i čitljivu
prozu. U nekoliko priča on se opredelio da dešavanja prati diskontinualno, kroz
niz naizgled samostalnih celina čime je dobio na širini pripovedačkog zahvata,
što potpuno odgovara samoj temi (propasti sveta ili njegovoj drastičnoj
promeni).
U
konačnom sagledavanju „Manufaktura G“
se otkriva kao uspela zbirka–prvenac talentovanog pisca na koga svakako treba
obratiti pažnju.
(2011)
0 komentara:
Постави коментар