Naime,
samo u noveli "Braća po
materici" ispoštovan je obrazac sukoba prosečnog belca srednje klase
sa Zlom (njegove nečiste savesti) a u
ime odbrane svetog porodičnog ognjišta, sa podrazumljivim hepiendom. Sve ostale
priče za junake imaju ljude iz najnižih slojeva velikog i bogatog društva:
makroe, prostitutke, homoseksualce, pedofile, svakojake prevarante i
autsajdere, rečju svet dna koji nije omiljen kod američkih horor pisaca i publike (a ako se i pojavljuje u takvim delima, kao
kod Klajva Barkera, istina Engleza, poprilično je sterilisan u
ušminkan). U ovom slučaju, pak, marginalci se batrgaju kroz svoje sudbine,
pokušavajući da prežive, ostanu na površini, da ih ne zatrpa đubre, uguše reklame,
smrad mračnih lokala sa sumnjivom klijentelom. Susret sa Zlom u vidu duhova ubijenih, zavodnica koje kastriraju ljubavnike,
kanibala, za njih je tek jedan (mada poslednji) trik sudbine koja ih konačno
sustiže i odbacuje. Nešić detaljno i
precizno razvija ikonografiju "američkog
načina" i poigrava se njime da bi ostvario i produbio ubedljivost
atmosfere.
Insistiranje
na bolnim tačkama savremenih društava, od side preko ispraznosti, bede,
kriminala do incesta i masovnih ubica, u ukupnom sagledavanju briše lokalni
nivo i podvodi dešavanja pod globalnu urbanu doktrinu civilizacije Zapada u kojoj je Zlo evoluiralo i, iz mitskih korena, izraslo i dobilo savremeno
lice.
Jezik
ovih priča vrcav je i sočan, natopljen kolokvijalnim i žargonima što dodatno
povećava uverljivost, "životnost" i u najboljem mogućem značenju
podseća na stil Čarlsa Bukovskog.
Radnje se razvijaju brzo i oštro bez, za ovakav milje svakako neprimerenih
klasičnih načina psihologiziranja koji mogu, kod manje veštih pisaca, da
nepotrebno i neproduktivno opterete tekst. No, Nešić ne zapada u pogreške i jasno sprovodi svoj koncept,
dokazajući da je dovoljno talentovan i zanatski spretan, što rezultira
kvalitetnom knjigom i najavljuje novog autora žanrovske proze koji obećava.
("Dnevnik" 1998.)
0 komentara:
Постави коментар