Među ovdašnjim strip autorima Ivan Grubanov (1976) spada među
’najlikovnije’ što će reći da njegovi crteži, specifična mešavina
tehnika/kolažiranja/montaže te upotreba boja, plene svojom likovnom atmosferom
i osećajnošću koje je potencirnaa ’pomerenim’ pričama. Grubanov je završio
slikarstvo na Fakultetu likovnih umetnosti u Beogradu, izlagao je na izložbama
u Beogradu, Srbiji, Sloveniji, Bosni i Hercegovini, Poljskoj, dobitnik je
nekoliko nagrada za strip i video radove, interesuju ga klasične slikarske
forme, strip, video art, internet projekti... Rečju, Grubanov je umetnik duboko
uronjen u traganje za izrazom dostojnim vremena u kome živimo.
PITANJE: Kao likovni i strip stvaralac u mogućnosti
ste da sagledate oba medija, njihove sličnosti, razlike, prednosti i
ograničenja.
GRUBANOV: Grafički
i simbolički jezik stripa bio je moj prvi prisan kontakt sa likovnim. Dinamika
šaržiranih vizuelnih sadržaja koji grade naraciju ima svoju draž u
strukturiranju kako fabule, koja nedvosmisleno okupira logički sistem
ostavljajući vrlo malo mesta za preispitivanje semantičkog dejstva samih slika,
tako i niza grafičkih predstava koje u potpunosti uzurpiraju perceptivne
mehanizme ne dozvoljavajući dalji razvoj mentalnih slika kao posledice
ispričanih informacija, kao što je slučaj u literaturi.
Takva beskompromisnost u angažovanju čula dovodi do
situacije da je strip jedna od najkomunikativnijih umetničkih formi, veoma ga
je lako pratiti i konzumirati jer simbiotički mehanizam koji ga čini deluje
životno i nenametljivo, razvijajući surogat realnosti koji, kasnije, usavršava
film. Možda je upravo zbog toga strip omiljen među adolescentskom publikom i
često služi za adolescentno izražavanje što, opet, vodi u česta osporavanja
stripa kao umetnosti i njegovu marginalizaciju.
Skladan grafičko-narativni sklop, međutim, ima moć
prenosa atmosferičnosti i vizuelnog identiteta multiplikovanog brojem elemenata
(slika, situacija), koji može biti intenzivniji od uticaja jednog usamljenog
likovnog dela, i ide naporedo sa magijom proživljavanja atmosfere u filmskom
delu. To je jedan od razloga što se uticaj stripa širi na nivo kulturološkog
fenomena: film se obilato koristi njegovim iskustvima kadriranja, svetla i
scene ali i ikonografijom, gotovim vizuelnim i narativnim obrascima. Kao
element popularne kulture strip postaje bitan element vizuelnog identiteta
savremenog doba, šireći svoju auru u talasima, često isplivavajući u prvi plan
kao sa Pop-artom u Americi 1950-tih, zatim sa definisanjem vizuelnih osnova
sajber-kulture i modernog sajns-fikšna 1970-tih i kao osnovna pokretačka snaga
buma manga kulture u Japanu 1980-tih i širom zapadnog sveta 1990-tih.
PITANJE: Strip je stasao u XX veku. Šta ga očekuje u
sledećem?
GRUBANOV: Strip
je prećutno postao niz simboličkih likovnih elemenata, samih znakova i
informacionih struktura koji daju pečat kulturi XX veka određujući u mnogome i
njene buduće aspekte – projekti zasnovani na virtuelnoj realnosti začeti 3D
video igrama koje svoje ikonografske, idejne i kulturološke korene vuku
direktno iz stripa.
U okviru samog medija strip pristup se bitno ne menja,
eksperimentalni pokušaji se uglavnom svode na uvođenje novog i neuobičajenog
grafizma. Međutim, u širem okviru to nije ništa što likovna umetnost nije videla.
Ovo nije prepreka da se naprave dela koja zrače likovnom svešću i prevlačnošću
a strukturom naracije koriste elemente specifične za strip i time ga
promovišu kao samostalan medij.
Sa masovnijom upotrebom termina i prakse multimedija na
strip pada novo svetlo. Multimedijalnost kao posledica intenzivnog življenja,
brzine protoka i preklapanja informacija, kako vizuelnih tako i značenjskih,
svoju strukturu gradi iz fragmenata eksperimenata i svakodnevnog iskustva i
postaje bitan segment u razgraničenju priroda umetnosti. Strip kao
multimedijska disciplina vezuje sliku i priču ali, posredno, preko svojih
uticaja, i neposredno, u vizuelnom pristupu, sposoban je da se proširi na mnogo
veći miltimedijalni poligon. Njegov fragmentisani interfejs može da veže crtež,
sliku, fotografiju, digitalnu sliku, ekstrakt iz virtuelnog okruženja, simbol,
tekst, i da ih uklopi, svojom plodnošću, u jedan vizuelno koordinisan sistem,
estetski zatvorenu celinu a značenjski otvorenu za tumačenja i širenje, ukoliko
sam ne stasa do intelektualne super-moći kada će nekim novim pripovedanjem u
takvom okruženju u potpunosti voditi svog, na početku nove ere, znatno
zahtevnijeg korisnika.
Razgovarao Ilija Bakić
(2001)
0 komentara:
Постави коментар