„Ekstrasistola“ je treća knjiga poezije Dušana Vidakovića
kojom on nastavlja svoja istraživanja poetskog nasleđa Dalekog Istoka. Dok se u
prethodnoj knjizi - „Knjiga o hodu“,
koja je u celini posvećena M. Mandiću i njegovim poduhvatima – izražavao u
haiku formi, u „Ekstrasistoli“
Vidaković poseže za još starijom poetskom vrstom – tankom. Tanka je petostihna
forma od 31 sloga (5+7+5+7+7), nastala u 6. veku, izuzetno popularna u Japanu,
koja se, duhovito i razigrano, bavi ’običnim temama’ prirode, godišnjih doba,
ljubavnih muka. Haiku se izdvojio iz ’gornje tanka strofe’ (prva 3 stiha).
Odabirući tanka formu
pesnik je pred sebe postavio visoke zadatke. S jedne strane je nužno disciplinovanje
izraza koji, opet, mora da zadrži sažetosti i svedenost reči i širinu značenja
a, s druge strane, ostaje dilema o mogućnosti urastanja drevne forme u sadašnji
trenutak, ovde i sada.
Svoj prvi zadatak
Vidaković ispunjava znalački – dakle lako. 120 tanki podeljenih u 4 ciklusa („Povodi, pripreme“, „Put“, „Unutrašnje
more“, „B. O.“) sa po 30 pesama u svakom (označenih slovima od A do Š),
nudi široke horizonte pesničkih slika koje jesu fragmenti dvaju putovanja:
jednog fizičkog, od Šumadije do mora, i jednog duhovnog, kroz pejzaže
frustracija do izmirenosti sa sobom u susretu sa bezvremenim tajnama mora.
Trenuci zadovoljstva, šumadijske sieste, razočaranosti i zbunjenosti, vožnje
automobilom, slušanja muzike, čitanja, ironije i samoironije, prepleteni su i
slažu se u veliku, konačnu sliku jednog trajanja u vremenu i prostoru.
Filigranski građene tanke, delovi mozaika, variraju teme, igraju se značenjima,
gomilaju emocije do granice njihovog prelaska u patetiku koju ironija sprečava
i preobraća u cinizam. Krajnji minimalizam demonstriran je u pesmama koje,
naizgled, samo nabrajaju imena stvari a u osnovi jesu duboki izraz stanja
jednog duha.
Očita uspešnost ove
zbirke – prve zbirke tanki domaćeg autora – dokazuje da se tanke mogu pisati i
u vremenski i prostorno udaljenim kulturama. I sam mag reči, Borhes pisao ih je
svestan da meša duhove različitih civilizacija. U vremenu globalizacije
kulturnih obrazaca prožimanja su neminovna. Ako nije u pitanju mehaničko mešanje
rezultat susreta različitosti nudi neočekivane vizure sagledavanja spoljnjih i
unutrašnjih pesničkih svetova. Vidakovićeve tanke svakako su potvrda ovog
stava.
(1995)
0 komentara:
Постави коментар