Gregori Benford (1941) poznat je kao jedini pravi ’naslednik’ Artura Klarka,
što zbog njegovih naučnih kvalifikacija (doktor astronomije i univerzitetski
profesor) što zbog uvažavanja naučnih znanja i principa u knjigama koje piše.
Banford, ipak, nije redovni optimista (kao Klark) po pitanju budućnosti; njegov
roman „Vremenski pejzaž“ nema iluzija
o opstanku ljudske vrste u civilizaciji koja nemilosrdno rasipa bogatstva rodne
planete. Benford je takođe vatreni zagovornih tzv ’igre sa mrežom’ odnosno pisanja koje se drži određenih žanrovskih
kanona. U serijalu „Galaktičko središte“,
u 6 romana pisanih u razdoblju od dve decenije, autor se bavi jednom od
stožernih i često razrađivanih SF tema-spekulacija: ratom organskih i mašinskih
civilizacija. Epopeja započinje
pronalaskom vanzemaljskih artefakata (roman „U okeanu noći“), prvom invazijom drugih oblika života („Preko mora sunaca“), da bi se u
dalekoj budućnosti nastavila na planeti po kojoj šačica ljudi beži pred moćnim
mašinama („Velika nebeska reka“) i
beži na drugu planetu („Plime svetlosti“)
dok, konačno, ne stigne do crne rupe u središtu galaksije („Mahniti zaliv“) i mitskog prostor-vremenskog utočišta na njenom
obodu, gde će se sve linije sage sakupiti a dva neprijateljska kraka
civilizacija spojiti u novi kvalitet (“Jedrenje
blistavom večnošću“). Kako to podžanr ’spejs
opere’ zahteva, kroz romane paradiraju
različiti oblici-vrste života (od planetarnih bića do onih koja žive u
otvorenom svemiru), smenjuju se spektakularne bitke i putovanja i dešavaju
raznorazni kosmički fenomeni (opisani običnim jezikom a ne matematičkim
formulama). Obzirom da ovako ’junački’ sadržaj traži i odgovarajuće aktere,
pisac je morao da bude prigodan u njihovom izboru. Otuda u prve dve knjige
nalazimo kartonske makete hrabrih astronauta/istraživača, što ova dela
maksimalno približava paraliteraturi (tipa ’pročitaj-zaboravi-baci’). Treći
segment-roman („Velika nebeska reka“)
donosi izrazit pomak na ovom planu: iz grupe nevoljnika, nemilosrdno gonjenih i
istrebljivanih, izranjaju autentični likovi, zaokružene ličnosti (otac,
ljubavnica, starci, kukavice...) sa svojim namerama, planovima, kompleksima.
Iako je autor, da roman ne bude potpuno crn, naprasno spasao ljude i poslao ih
u nove avanture, valjanost najvećeg dela knjige nije umanjena. Na žalost, dalji
nastavci nisu održali postignuti kvalitet, među mnoštvom događaja likovi su
počeli da blede i svode se na makete i kulise. Žanrovska kritika ocenila je
seriju „Galaktičko središte“ kao
najuspešniju ’spejs operu’ 80-tih i 90-tih, što je verovatno tačno ako se ima u
vidu da su svi zahtevi podžanra ispoštovani. Ostaje, međutim, i konstatacija da
je Benford u svojoj ’igri sa mrežom’, držeći se nepretencioznih pravila, izvojevao
(poslužimo se šahovskim rečnikom) samo ’remi’ umesto da realizuje svoje očite
kvalitete i dobije majstorsku partiju.
(1998)
0 komentara:
Постави коментар