Jan Mekdonald jedan je od najzapaženijih britanskih SF pisaca
mlađe-srednje generacije koja sistematski izneverava klasične žanrovske obrasce
zarad spoja sa tradicijom i iskustvima tzv. glavnog književnog toka. U širokoj
skali valera ovog prožimanja (u teoriji nazvanog ’slipstrim’, ’slipstik’
ili ’postmoderna fantastika’),
Mekdonald je bliži onom polu koji podrazumeva relativno lako prepoznavanje SF
miljea (mada je voljan i da ode izvan žanra) dograđeno vanrednim stilom
pripovedanja i razvojem likova po mnogo čemu blisko hispanoameričkom magijskom
realizmu što, sveukupno, rezultira inteligentnim i intrigantnim delima.
Ideja za novelu-kratki
roman „Makaze, papir, kamen“
(originalno objavljeno 1994.g.), po rečima samog Mekdonalda, rodila se prilikom
njegovog iščitavanja knjige dizajnera Nevila
Brodija (u kojoj se govori o autoritativnim vrstama slova) i razvila u
priču, žanrovski znanu, o traganju i otkriću, u ovom slučaju fraktala, znakova
koji svakome ko ih vidi prenose ultimativne podsvesne poruke u rasponu od onih
što uzrokuju isceljenja do drugih koje nose ludilo i smrt. Kao i uvek,
oduševljenje pronalaskom ustuknuće pred spoznajom o mogućnostima zloupotrebe,
te dilemom da li uništiti svoje delo. Junak će razrešenje potražiti u hodočašću
dugom hiljadu milja, na kome treba, u društvu mladog slikara, da poseti 88
budističkih hramova i doživi prosvetljenje.
Priče o putovanjima
idealne su za otkrivanje strukture društva, svakodnevnog života i mentalnog
profila običnih ljudi. Mekdonald obilato koristi ovu mogućnost i slika Japan iz
21. veka, razapet između restauracije tradicije i tehno raja koji nije nastupio
te, umesto blagodeti, doneo dugu agoniju recesije u kojoj država nije sposobna
da fizički održi svoju vlast i predaje je raznim kompanijama a dalje je otimaju
sitne bande (čitavo dešavanje neodoljivo podseća na feudalnu rascepkanost u
doba samuraja). No, ni globalna situacija nije bolja: institucije braka,
porodice, religije, raspale su se trajno menjajući vrednosne kodekse.
Poremećaji, njihova dubina i posledice na mikro i makro planu (od
intelektualnih i fizičkih bogalja, naselja besprizornih do mutiranih,
neizlečivih bolesti) dati su precizno i plastično. Hodočasnici na svom putu
kroz gradove i pejzaže, u kontaktima sa normalnim i bizarnim ljudima,
raspoznaju (i na svojoj koži osećaju) krugove moći, koja vlada i određuje
’stanje stvari’, istovremeno bivajući izmenjeni tj. pročišćeni. Mekdonald u
gradnji ovako kompleksne slike koristi i prepliće nekolike žantovske obrasce:
’meki’ sociološko-društveni SF, njegov nastavak, tz. ’humanizam’ kao opozit
tvrdoj liniji kiber-panka, uz dodatak melodramatskih, špijunskih i triler
zapleta. U ovakvoj mešavini nema magijsko-realističkih izleta po kojima je
pisac znan (a kakvi su osnov njegovog prvenca, sjajnog romana „Bespuće“), što je dokaz odbijanja da se
robuje etiketi pod kojom je prihvaćen i želje za istraživanjem kako žanra tako
i sopstvene invencije. Tom traganju možemo pripisati i, uprkos ambicioznosti
dela, predvidivost finala, katarzičnog ali već korišćenog u žanru a i van
njega. Ipak, „Makaze...“ su svakako
proza visokog kvaliteta i još jedna potvrda da je Mekdonald autor na koga treba
obratiti pažnju.
Napomenimo, na kraju,
kao kuriozum hvale vredan, da je „Makaze...“
preveo i u svojoj ediciji Chapbook
objavio Goran Skrobonja (u istoj
ediciji već se pojavio izbor Mekdonaldovih priča „Plavi motel“), nastavljajući tako svoj entuzijastički i reklo bi
se prosvetiteljski poduhvat upoznavanja zainteresovanih čitalaca sa zanimljivim
novim svetskim SF i Horor piscima, poduhvat utoliko značajniji kada se ima u
vidu da domaće SF izdavaštvo objavljuje sve manje knjiga neujednačenog
kvaliteta.
(1998)
0 komentara:
Постави коментар